قدس انلاین : عضو تیم ملی هندبال گفت: فقدان تیم لیگ برتری انگیزه هندبالیست‌های خراسان‌رضوی را کاهش داده است.

دلایل بی انگیزگی هندبالیست‌های خراسان‌رضوی

مجتبی حیدرپور؛ عضو تیم ملی هندبال،  در مورد شرایط و مشکلات موجود در هیئت هندبال، توضیحاتی را ارائه کرد که مشروح آن را در متن زیر می‌خوانید:

: فعالیت خود را از چندسالگی آغاز کرده اید و چگونه با هندبال آشنا شدید؟

حیدرپور: از 9 سالگی در مقطع ابتدایی با شناخت سایر ورزش‌ها به رشته ورزشی هندبال علاقمند شده و به تمرین و ممارست در آن پرداختم و این ورزش را تا سطح حرفه‌ای ادامه دادم، در واقع 16 سال متوالی با تلاش و برنامه‌ریزی متداول در این ورزش فعالیت کردم و در حال حاضر عضو تیم ملی هندبال هستم.

: در چند ماه آتی چه مسابقات مهمی را در پیش رو دارید؟

حیدرپور: مهمترین مسابقاتی که در پیش رو داریم، رقابت‌های جاکارتا در اندونزی در مردادماه امسال است، هم‌اکنون نیز در حال پشت سر گذاشتن نخستین مرحله از اردوی تیم ملی هستیم، اردوی اخیر هشت روز به طول انجامید، این اردو به نحو مطلوبی برگزار شده و مربیان مناسبی بر سر تمرینات ورزشکاران حضور داشت.

بخش عمده امور مربیان جدید حاضر در اردوی تیم ملی گذشته بر تمرینات فیزیکی و بدنی بود، سایر ورزشکاران استان در خارج از کشور حضور دارند و برای ادامه اردوی تیم ملی حضور می‌یابند، 21 نفر از کشور حضور داشتند و از استان تنها بنده در این مسابقات شرکت کردم.

: به عنوان عضو تیم ملی هندبال به چه میزان از سوی متولیان استان نظیر هیئت هندبال خراسان رضوی و اداره کل ورزش و جوانان استان مورد حمایت واقع شده اید؟

حیدرپور: ورزشکاران هندبال خراسان رضوی و اعضای تیم ملی از سوی استان تاکنون هیچ حمایتی را مشاهده نکرده‌اند، تاکنون حتی یک مرتبه تجلیلی صورت نگرفته و با متولیان استان ارتباطی نداشتم، با وجود این که تنها ورزشکار حاضر در جام جهانی بودم، اما تاکنون توسط استان اقدام و تقدیری انجام نشده است.

: در حال حاضر در کدام یک از تیم‌های هندبال کشور فعالیت دارید؟

حیدرپور: باشگاه نفت‌ و گاز گچساران، توافق با این باشگاه از نتیجه خوبی برخوردار بود و امسال 10 درصد از پاداش به قرارداد اضافه شده است، البته باشگاه‌های مختلف درصدهای مختلفی به ورزشکاران اختصاص می‌دهند که به میزان قدرت باشگاه و جایگاه ورزشکار در مسابقات بستگی دارد.

: ورزشکاران هندبال خراسان رضوی چه مشکلاتی دارند و چگونه می‌توان این مشکلات را رفع کرد؟

حیدرپور: ورزشکاران هندبال خراسان رضوی تمامی تلاش خود را بر پیشرفت رتبه‌ای خود می‌گذارند و به حاشیه‌های موجود در مسیر خود توجهی ندارند، اما برخی از موانع از پیشرفت آنها جلوگیری کرده و یا سرعت آن را کند می‌کند که تمامی این معضلات از کمبود باشگاه مناسب سرچشمه می‌گیرد.

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین نیاز هر ورزشکار با هر جایگاهی اعم از ورزشکار استانی، قهرمان کشوری، آسیایی و نظایر آن باشگاه مناسب است، باید باشگاه‌های قدرتمند با متولیان ورزشی قرارداد بسته تا شاهد ارتقاء ورزشکاران هندبال استان بود، نخستین مشکل موجود در خراسان رضوی، فقدان تیم است.

فقدان تیم به ضرر ورزشکاران هندبال خراسان رضوی است که آنها به اجبار باید با سایر تیم‌های مختلف از شهرهای دیگر به رقابت بپردازند، وجود باشگاه می‌تواند سبب تشکیل تیم و در نهایت فعالیت هر ورزشکار در استان خود شود، البته باشگاه مطلوب در استان وجود دارد اما از ورزشکاران هندبال حمایت نمی‌کنند.

دو تا سه باشگاه در استان به صورت اختصاصی در ورزش هندبال می‌توانند مشارکت کنند و سایر آنها در رشته‌های دیگر نیز فعالیت دارند، اما در حال حاضر باشگاه‌های اختصاصی گذشته ارتباط خود را با ورزشکاران و متولیان ورزشی قطع کرده‌اند، در صورت حضور آنها و انعقاد قرارداد با ورزشکاران، وضعیت استان بهبود می‌یابد.

یکی از بهترین باشگاه‌های استان با امکانات مطلوب باشگاه ثامن‌الحجج بود که با گذشت پنج سال متوالی تیم‌داری، این اقدام را ادامه نداده و دست از تیم‌داری کشیدند، باید امثال باشگاه ثامن‌الحجج در استان وجود داشته باشد و ورزشکاران برای در اختیار داشتن باشگاه هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

البته این باشگاه‌ها دلایل خاصی برای عدم تیم‌داری دارند که شاید یکی از دلایل آنها عدم پیگیری استان است، باشگاه مطلوب، خواستار پیگیری از سوی متولیان ورزش استان و یافتن یک اسپانسر مطلوب است که تاکنون این امر محقق نشده است، خراسان رضوی مملو از ورزشکاران مستعد هندبال بوده اما هیچ ارگانی به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد.

خراسان رضوی هشت ورزشکار هندبالیست در بخش نوجوانان و جوانان دارد که تمامی آنها به اردوی تیم ملی دعوت شده‌اند، اما شرایط نامناسب استان هنوز ادامه دارد، در حال حاضر بازیکن‌های مختلفی در سایر استان‌ها حضور دارند که به دلیل نبود تیم در استان، از خراسان رضوی رفته و به مکان‌های دیگری رجوع کردند.

: وضعیت تمرین ورزشکاران هندبال خراسان رضوی چگونه است؟ آیا تمرینات به صورت منظم برای ورزشکاران برگزار می‌شود؟

حیدرپور: در حال حاضر با تیم استان تمرین نمی‌کنم اما تاکنون با توجه به مسائلی که مشاهده کردم، فکر نمی‌کنم که تمرینات مستمر و موثری داشته باشند، البته چند دوره کوتاه در خراسان رضوی بودم و زیر نظر استان تمرین می‌کردم اما توجهی به این مسئله نداشتم، در هر صورت مکان تمرینی به سختی پیدا می‌شد.

گفت‌وگو از ثمره نمازی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.