رشت- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما در ۲۰ هزار هکتار شالیزار استان در سال زراعی جاری خبر داد.

مبارزه بیولوژیک با آفات در شالیزارهای گیلان انجام می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گیلان، حبیب جهانساز اظهار داشت : امسال در این میزان شالیزار در حداقل سه نوبت کار مبارزه بیولوژیک با استفاده از زنبور تریکو گراما انجام می شود.
وی افزود: برای انجام این کار توزیع پنج تا ۶ میلیون تریکوکارت حاوی تخم زنبور تریکو گراما بین شالیکاران در نظر گرفته شده است.
وی از عموم شالیکاران استان گیلان خواست برای دریافت تریکو کارت به ادارات کشاورزی مراجعه کنند و توصیه های مروجین کشاورزی را مد نظر قرار دهند.
جهانساز گفت: قیمت تمام شد صد تریکو کارت (برای پوشش یک هکتار در یک مرحله ) ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که از این میزان ۶ هزار و ۹۳۰ تومان آن سهم کشاورز و هشت هزار و ۵۷۰ تومان نیز از محل یارانه دولتی پرداخت می شود .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: امسال ۲۳۸ هزار هکتار اراضی مستعد استان زیر کشت برنج رفته است .
زنبور تریکوگراما، از کوچکترین زنبورهای پارازیت است که با قراردادن تخم خود در داخل بدن میزبان یا تخم آفت، در طول مراحل تکاملی زندگی خود، با استفاده از محتویات بدن میزبان، سبب مرگ آن می شود.
زنبور تریکوگراما حشره ریز و ظریفی است که حدود ۱ میلیمتر طول دارد و متعلق به خانواده‌ای از زنبورها تحت نام علمی Trichogrammatidae است .
یکی از ۸۰ جنس خانوادۀ Trichogrammatidae که دارای بیش از ۲۰۰ گونه در سراسر جهان است، این خانواده از زنبورها به طور کلی پارازیتوئید (انگل) تخم بویژه پروانه‌ها هستند که تعدادی از این پروانه‌ها جزء آفات مهم و اصلی محصولات کشاورزی بشمار می روند .
برای کنترل بیولوژیک جمعیت آفات، امروزه گونه‌های مختلف زنبور تریکو گراما از اهمیت زیادی مخصوصا در امر مبارزه با گونه‌های مختلف پروانه هایی از خانواده‌های pyralidae و Noctuidae برخوردار هستند.
این امر برای پرورش، تکثیر انبوه و رهاسازی این عوامل کنترل کننده زمینه مساعدی را در سطح جهان و ایران فراهم نموده است طبق آمارهای اعلام شده بین المللی سطح زیر پوشش جهانی زنبور تریکوگراما سالانه با نوسان بین ۷۰-۲۰ میلیون هکتار مزرعه، باغ، جنگل و مرتع است و کشورهای روسیه و چین با بیش از ۱۰ میلیون هکتار کاربرد تریکوگراما در جهان، مقام اول را به خود اختصاص می‌دهند.
زنبور تریکوگراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه، پروازهای کوتاهی انجام می‌دهد. زنبور تریکوگراما با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن ۲-۱ عدد تخم قرار می‌دهد، بعد از ۱۲-۸ روز (در دمای ۲۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد) زنبور از داخل تخم، خارج می‌شود، هر زنبور ماده در حدود ۷۰-۴۰ عدد تخم میزبان (آفت) را پارازیت (آلوده) می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.