قدس انلاین : معاون امور زائران و آماکن متبرکه آستان قدس رضوی با بیان اینکه بر تعداد افطاری‌های حرم مطهر افزوده شده است، گفت: در طول ماه مبارک رمضان، 4 میلیون و 100 هزار نفر از طریق آستان قدس رضوی، اطعام می‌شوند.

همه زائران در لحظه افطار مهمان سفره امام رضا(ع) می‌شوند/ اطعام 4 میلیون نفر در ماه رمضان توسط آستان قدس
 هم‌زمان با ماه مبارک رمضان، دل‌ها عاشق‌تر می‌شود و دست‌ها بخشنده‌تر، بسیاری از افراد افطاری می‌دهند و بسیاری دیگر به افطاری می‌روند، چه خوب است، این افطاری به‌میزبانی ولی‌نعمت ما باشد که خوان کرمش به‌روی همه گشوده است و دست رد بر سینه کسی نمی‌زند.

امسال اما بر تعداد اطعام و افطاری‌های حرم مطهر رضوی افزوده‌ شده و سفره‌های افطاری مولا در حرم عاشقان پهن‌ شده است، برای کسب اطلاعات بیشتر از برنامه های معنوی و فرهنگی حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان به سراغ سید خلیل منبتی معاون امور زائران و اماکن متبرکه آستان قدس رضوی و حجت الاسلام سید جلال حسینی معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی رفتیم که در ادامه این گزارش را می‌خوانید.

توزیع 100 هزار بسته افطاری سبک در صفوف نماز جماعت حرم

معاون امور زائران و اماکن متبرکه آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد بابیان اینکه در روزهای معمول و در غیر ماه رمضان با توجه به میزان مهمانان حرم مطهر، در مهمان‌سرا غذا طبخ می‌شود، اظهار کرد: در آن ایام روزانه بین 30 تا 35 هزار غذا به مهمانان داده می‌شود که این رقم در ماه رمضان رشد چندین برابری داشته است.

سید خلیل منبتی  با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان سفره کرم امام رضا(ع) برای همه گسترده شده است، تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان رقمی بالغ‌ بر 4 میلیون و 100 هزار افطاری به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اعطاء می‌شود.

وی یادآور شد: هر شب، 130 هزار افطاری به زائران و مجاوران داده می‌شود که از این تعداد، 100 هزار بسته افطاری در صفوف نماز مغرب و عشا و 13 هزار افطاری در صحن هدایت و مابقی در مهمان‌سرا به میهمانان حضرت رضا(ع) عرضه می‌شود.

معاون امور زائران و اماکن متبرکه آستان قدس رضوی افزود: 200 هزار بسته افطاری نیز در طول ماه مبارک رمضان در میان مردم ساکن در حاشیه شهر توزیع می‌شود.

منبتی از توزیع بسته‌های افطاری سبک در میان روزه‌داران خبر داد و گفت: روزی 100 هزار بسته افطاری سبک، شامل شیر عسل، کیک و خرما در صفوف نماز جماعت مغرب و عشا میان روزه‌داران و نمازگزاران توزیع می‌شود.

تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص برنامه‌های معنوی حرم مطهر در ایام ماه رمضان، اظهار کرد: حرم مطهر رضوی در ایام ماه رمضان میزبان زائران و مجاورانی است که لحظات خود را با عبادت و بندگی خدا در جوار حرم مطهر سپری کرده، مسیر سلوک عرفانی و تذهیب نفس و رشد و تعالی روح خود را دنبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید جلال حسینی ادامه داد: برای بهره‌مندی زائران و مجاوران از این فضای معنوی برنامه‌هایی در قالب حلقه معرفت، منابر رضوی، مشاوره‌هایی با رویکرد دینی، پرسمان دینی، نمایشگاه‌های مفهومی و پایگاه‌های آداب زیارت در نظر گرفته‌ شده است.

وی یادآور شد: این مراسم با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، حجت‌الاسلام ماندگاری، برادران، کشکولی، خیرآبادی، واعظ شهیدی، امیری، فرازی نیا با موضوعات محبت در خانواده، بندگی در قرآن، رمضان در قرآن و رمضان فرصت بندگی در رواق امام خمینی و شبستان‌های مسجد گوهرشاد برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی تأکید کرد: مناجات‌خوانی نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در طول ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 30 دقیقه بامداد با حضور محمد کریمی در رواق امام خمینی برگزار می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه ماه رمضان، ماه قرائت قرآن است، متذکر شد: در این ماه، جلسات قرآن هم در حرم مطهر برگزار می‌شود که از این میان می‌توان به ترتیل خوانی قرآن کریم در صحن انقلاب بعد از نماز صبح، ترتیل‌خوانی در رواق امام خمینی(ره) قبل از اقامه نماز ظهر و عصر و هم‌زمان با غروب آفتاب در مسجد گوهرشاد اشاره کرد.

وی افزود: تفسیر قرآن و تدبر در آن هر شب ساعت 10 توسط حجت‌الاسلام قرائتی در رواق امام خمینی(ره) و حجت‌الاسلام رئیسی در ایوان مقصوره بعد از اقامه ظهر، حجت‌الاسلام  اشرفی در شبستان میانی گوهرشاد بعدازظهر و عصر و حجت‌الاسلام نجفی و هادوی، نیز برای استفاده و بهره‌مندی هرچه بیشتر زائران و مجاوران برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی بابیان اینکه تبیین نهج‌البلاغه همه‌روزه در دارالقرآن توسط حجت‌الاسلام نظافت برگزار می‌شود، گفت: در این میان، برنامه‌هایی نیز برای استفاده بانوان، کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌ شده که مشاوره فردی، ترتیل قرآن، سخنرانی و مشاوره از برنامه‌های بانوان، کودکان و نوجوانان هم نمایشگاه‌های مفهومی آداب زیارت را دارند.

حسینی قرائت دعای ندبه، توسل، کمیل و مناجات خوانی در رواق امام خمینی را از دیگر برنامه‌های حرم دانست و ادامه داد: جلسات پرسمان دینی با حضور استادان حوزه همچون سید سلیمانی، روان‌بخش و کفیل در حوزه اجتماعی، اعتقادی، خانواده و دینی هم در این ایام برگزار می‌شود.

مهمانان رمضان این حرم دست‌خالی از این آستان برنمی‌گردند و هر زمان که به ساحت مقدس امام هشتم(ع) مشرف شوند، توشه مادی و معنوی خود را برمی‌دارند، به‌خصوص که لحظه افطار سفره کرم امام رضا(ع) برای همه حاضران در حرم مطهر رضوی پهن می‌شود.

==================

گزارش از : حمیده رمضانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.