قدس آنلاین / نازلی مروت: از نامش پیداست که باید متفاوت از همه ساختمان‌های اداری گرفتار آهن و شیشه باشد. رنگ و بوی خاک دارد و از همان قدم اول می‌توان آثار و نشانه‌هایی از فرهنگ و تمدن ایرانی را درگوشه و کنار ساختمان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دید. از پله‌های ورودی که عبورمی‌کنی معماری سنتی، فضای گنبدی و دیوارهای خشتی که با موسیقی سنتی همراه شده، آدمی‌را مبهوت می‌کند.

«راز فیروزه» پایتخت نشین‌ها را فرا می‌خواند

خانم موسوی که قرار است ما را تا اتاق معاون سازمان همراهی کند می‌گوید: نمایشگاه صنایع دستی که در طبقه همکف دائر است، به دو صورت دائمی‌و دوره ای برگزار می‌شود. وی افزود: در هفته جاری نمایشگاه به زیورآلات، تابلوهای هنری و سنگهای تراش خورده فیروزه اختصاص دارد که توسط هنرمندان نیشابور و شهر فیروزه به نمایشگاه رسیده است.

کارشناس میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: بخش دائمی‌نمایشگاه در محفظه شیشه ای به صورت مدور دائر است، شامل صنایع دستی هر استان است که به تفکیک در غرفه استان مربوطه نگهداری می‌شود، به عنوان مثال در غرفه استان اصفهان منبت کاری، مرقع و میناکاری اصفهان در معرض دید مردم قرار گرفته است.

فیروزه و الماس به آفاق بپاشی

حمید عم رضا هنرمند نیشابوری که مدیریت نمایشگاه را درباره نمایشگاه فیروزه میراث فرهنگی می‌گوید: مجموعه راز فیروزه این هفته میهمان مردم تهران در ساختمان سازمان میراث فرهنگی است. طرح علمی‌این مجموعه از 8 سال پیش در دانشگاه صنعتی شریف و سپس دانشگاه فردوسی کلید خورد. وی اظهار می‌کند: هدف ما از این نمایشگاه دعوت مدیران و هنرمندان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پایتخت است که خوشبختانه با استقبال خوب هنرمندان و مردم روبرو شد.

عم رضا استقبال پایتخت نشینان از فیروزه را باور نکردنی توصیف کرده و بیان می‌کند: فیروزه یکی از زیباترین سنگ‌هایی است که محدود در مرز سن  و جنس نیست. حتی مراجعینی از ملیت­های دیگر نیز مبهوت زیبایی فیروزه شدند.

حضور میهمانان غیر ایرانی در نمایشگاه فیروزه

وی با بیان اینکه شعار ما در این نمایشگاه «ما با فیروزه صلح را خواهیم ساخت» است، می‌افزاید: امروز شعار ما تحقق پیدا کرده است، زیرا زیبایی بی حد و مرز فیروزه باعث شد تا میهمانان غیر ایرانی در کنار هموطنان به بازدید از نمایشگاه بپردازند. مدیر نمایشگاه تأکید میکند: نمایشگاه فیروزه بعد از عبور از مرزهای خراسان امروز در سطح ملی مطرح شده است.

حمید عم رضا درباره صنایع موجود در نمایشگاه می‌گوید: در این نمایشگاه سه تابلو فیروزه کاری شده وجود دارد، که اولین تابلو سیمرغ است و با سنگهای ریزفیروزه تهیه شده است و قرار است تصویر آن در صفحه اول کتاب برنامه دورهمی‌به چاپ برسد. تابلو دوم که «یا علی بن موسی الرضا» نام دارد که در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود.

عم رضا درباره سنگ فیروزه‌های تراش خورده اظهار می‌کند: سنگهای تراش خورده فیروزه در دو رنگ آبی و سبز که همگی دارای کد هستند در این نمایشگاه به همراه زیور آلات زنانه و مردانه به نمایش در آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.