قدس انلاین : استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به کاهش 20 درصدی بارندگی امسال و استمرار خشکسالی در استان، ناگزیر به ارتقای بهره وری در مصرف و تقویت مشارکت و همراهی همه بخش ها و گروه ها هستیم.

مدیریت مصرف و بهره وری آب در خراسان رضوی توجه بیشتری می خواهد

علیرضا رشیدیان، سه شنبه در جریان بازدید از طرح در حال اجرای تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید گلبهار افزود: در شرایط تنش آبی در استان و به منظور حفاظت از منابع آب و بهره وری در این حوزه، باید مدیریت مصرف در بخش های مختلف به صورت جدی مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: پساب مصرفی بخش آشامیدنی، پس از تصفیه می تواند در بخش صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد.
رشیدیان با تاکید بر اینکه بازچرخانی آب فرصت مناسبی برای کاهش میزان اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی است، افزود: مدیریت تولید و توزیع آب نیز برای جلوگیری از هدررفت آن ضروری است.
استاندار خراسان رضوی در خصوص وضعیت شهر گلبهار گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته جمعیت این شهر در افق 1420 به بیش از 400 هزار نفر خواهد رسید و نیاز آبی این شهر افزایش خواهد داشت که باید از هم اکنون برای صرفه جویی در بخش آب شرب، کشاورزی و صنعت آن برنامه ریزی کرد.
رشیدیان با اشاره به تصفیه خانه فاضلاب گلبهار خاطرنشان کرد: از اکنون باید به دنبال مشتری برای پساب این تصفیه خانه بود تا از این طریق میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی کاهش یابد.

* نیاز هزار میلیارد ریالی برای تامین زیرساختهای آب و فاضلاب گلبهار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در جریان این بازدید اظهار کرد : برای تکمیل زیرساختهای آب این شهر 870 میلیارد ریال و برای تکمیل زیرساخت فاضلاب نیز 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
حسین اسماعیلیان افزود: تا کنون 230 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در این شهر اجرا شده که 30 کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی با اشاره به ساخت 40 هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید گلبهار گفت: جمعیت این شهر در چهار سال گذشته چهار برابر شده است. هم اینک ظرفیت بالقوه تامین آب در این شهر 370 لیتر بر ثانیه و ظرفیت بالفعل آن 285 لیتر بر ثانیه است.
اسماعیلیان در خصوص تصفیه خانه فاضلاب گلبهار نیز گفت: این تصفیه خانه با ظرفیت 30 هزار متر مکعب در شبانه روز از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی با هزینه 900 میلیارد ریال و به روش بی.او.تی یا خرید تضمینی پساب در حال اجرا است که حدود 2 ماه آینده به بهره برداری می رسد.
شهر جدید گلبهار که برای جمعیت 200 هزار نفری و قابل توسعه تا 400 هزار نفر اجرا شده است با وسعت چهار هزار هکتار در 35 کیلومتری شمال غربی مشهد در امتداد جاده مشهد - قوچان واقع است.
ایجاد این شهر در چهارچوب سیاست ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ به منظور کنترل توسعه پیوسته این شهرها، هدایت اسکان جمعیت در محدوده اطراف آن و جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف شهرها و اسکان بی رویه جمعیت، سال 1372 به عنوان نخستین مصوبه 'طرح جامع شهرهای جدید' به تصویب شورای عالی شهرسازی ایران رسید.
شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با زیر پوشش بردن یک میلیون و900 هزار نفر، خدمات آبرسانی به ساکنان 73 شهر را در این استان(به جز کلانشهر مشهد) در بخش تامین و توزیع آب بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.