قدس انلاین : معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادعا کرد که رشد قیمت گوشت قرمز که پیش از ماه رمضان در استان آغاز شده بود، با ورود گوشت گرم خارجی به بازار، مهار شد. این درحالی است که قیمتها دربازار همچنان بالای ۶۰ هزارتومان سیر میکند.

آیا گرانی گوشت درمشهد مهارشد؟ /توزیع ۱۲ تن گوشت میان ۶ میلیون شهروند خراسان رضوی /گوشت ۴۰ هزارتومانی دولتی علیه گوشت ۶۰ هزارتومانی

علی باخرد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا مدعی شد: به دلیل اتفاقاتی که در بخش تولید گوشت قرمز در کشور رخ داد، قیمت این ماده پروتئینی رو به فزونی نهاد که این رشد قیمت در خراسان رضوی نسبت به میانگین کشور پنج درصد بیشتر بود.

وی اظهار کرد: افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه رمضان ادامه یافت تا هر کیلوگرم آن به ۵۲۰ هزار ریال رسید که متولیان بخش تامین به فکر جایگزین کردن مواد پروتئینی وارداتی افتادند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر همین اساس از شنبه هفته جاری واردات گوشت گرم از استرالیا با قیمت مناسب آغاز شد به طوری که تاکنون ۲ محموله چهارتنی و هشت تنی وارد و توزیع شده و امروز نیز یک محموله ۱۰ تنی دیگر به استان وارد می شود.
باخرد بیان کرد: گوشت وارداتی در ۲۸ مکان زیر پوشش کمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی توزیع می شود که هم اینک هرکیلوگرم ران گوسفندی به قیمت ۳۹۰ هزار ریال و سردست ۳۸۰ هزار ریال در حال توزیع است.
وی با بیان اینکه توزیع گوشت وارداتی موجب کاهش ۵۰ هزار ریالی قیمت هرکیلوگرم گوشت در بازار استان شده، افزود: گوشت منجمد وارداتی نیز توسط شرکت پشتیبانی امور دام استان تامین شده و فراخوان به شرکت های کارگری و کارمندی داده شده تا این فراورده را به قیمت هر کیلوگرم ۲۴۰ هزار ریال عرضه کنند.
باخرد ادامه داد: اقدام دیگر کمیسیون تنظیم بازار استان برای کنترل قیمت گوشت، تهاتر گوشت گرم با تحویل نهاده ها است به طوری که در برابر نهاده های دامی که به بخش تولید داده می شود، گوشت گرم با حداقل ۵۰ هزار ریال کمتر از بازار در اختیار شبکه عرضه قرار می گیرد.
وی افزود: تهاتر گوشت گرم با تحویل نهاده ها طی ۲ روز آینده در خراسان رضوی آغاز و سپس این گوشت در شبکه عرضه می شود و بازرسان اصناف و این سازمان بر نحوه عرضه نظارت خواهند داشت.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اقدام دیگر این سازمان برای کنترل قیمت گوشت، نظارت بر کشتارگاه های دام است که این کار با کمک دستگاه قضایی آغاز شده تا جلو دلال بازی ها در این عرصه گرفته شود.
خراسان رضوی ۷.۵ میلیون راس دام سبک شامل گوسفند و بز دارد.
این استان در حوزه گاوداری شامل گاوداری صنعتی، نیمه صنعتی و کوچک روستایی نیز دارای پنج هزار واحد دارای مجوز و ۱۰۰ هزار راس ظرفیت گاو مولد است. کل موجودی دام سنگین مولد و غیرمولد در خراسان رضوی ۳۲۰ هزار راس است.
خراسان رضوی در مجموع ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد دامی دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصولات در حوزه دام و طیور این استان تولید می شود.
سهم خراسان رضوی در تولید گوشت قرمز در ایران ۱۰ درصد و نیاز به مصرف گوشت قرمز در این استان حدود ۲۸ هزار تن است. این استان همچنین دارای ۱۶ کشتارگاه طیور و ۳۰ کشتارگاه دام است.

اکنون این پرسش مطرح میشود که ایا این مقام مسوول از بازار خبر دارد که از مهارگرانی گوشت قرمز سخن میگوید؟ قطعا مردمی که به بازار میروند خیلی بهتر درک میکنند که توزیع ۱۲ تن گوشت میان ۶ میلیون جمعیت استان خراسان رضوی یا حتی ۳/۵ میلیون جمعیت شهر مشهد چقدر  از نیاز شهر را پاسخ داده ومیتواند درتنظیم بازا رموثر باشد. شاید بهتر بود این مقام مسوول قبل از مصاحبه سری به بازار میزد تا متوجه شود که گوشتی که به صورت بسیار اندک و انهم درفروشگاههای خاص میان مشتریان خاص توزیع شده تاثیر چندانی دربازار نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.