مهناز خجسته‌نیا: در پی بالا گرفتن شکایت شهروندان از آبگرفتگی شدید معابر پس از بارندگی‌های اخیر در بخش‌های از حاشیه شمالی و غربی کلانشهر مشهد، دادستانی به این مسئله ورود پیدا کرد.

احضار شهردار منطقه ۱۲ مشهد به دادسرا

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از جرم روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما در تشریح جزئیات این موضوع گفت: متأسفانه گزارش‌های مردمی و بازدید کارشناسان حوزه قضایی از حاشیه شهر اوضاع اسفبار آبگرفتگی در مشهد را به اثبات رسانده است.

قاضی بخشی محبی با اشاره به شیب شهر مشهد از ارتفاعات جنوبی به سمت شمال شهر می‌افزاید: این امر در کنار توسعه ساخت و سازهای بی ضابطه در مسیر کال‌ها و مسیل‌ها موجب شده تا مشکل آبگرفتگی در این مناطق شدت پیدا کند.

وی الهیه، گلشهر و مناطق حاشیه شمالی شهر را جزو مناطق پر مشکل در آبگرفتگی‌های اخیر عنوان می‌کند و اظهار می‌دارد: متأسفانه اداره کل راه و شهرسازی مناطقی چون الهیه را در حالی تحویل شهرداری داده که مسیل رودخانه‌ها و کال‌های منطقه را به خوبی ندیده و این امر موجب بروز مشکلات جدی و تحمیل خسارت به شهروندان و شهر شده است.

به گفته وی عمده این سیلاب‌ها به همراه خودشان زباله و نخاله را نیز به سمت شهر هدایت می‌کنند که با گرفته شدن جوی‌ها سیلاب در سطح معابر پخش می‌شوند که جدا از تحمیل هزینه به شهرداری پس از خشک شدن مشکلات تنفسی ناشی از گرد و خاک تردد خودروها نیز برای شهروندان به وجود می‌آورند.

* شهردار منطقه ۱۲ مشهد فراخوانده شد

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی همچنین از فراخوانده شدن شهردار منطقه ۱۲ مشهد به جهت یکسری هماهنگی‌ها خبر داد و گفت: علاوه بر آبگرفتگی چند موضوع دیگر شامل چگونگی نظارت بر ساخت و سازها، تعیین حریم این منطقه و مباحث مربوط به فردوسی و توس نیز مطرح بود که باید با شهردار منطقه ۱۲ هماهنگی می‌شد.

قاضی بخش محبی برنامه‌ریزی برای ۱۹ تیرماه، سالروز زمان دست خط مقام معظم رهبری درخصوص احیا توس را از دیگر موارد مورد بحث در این فراخوان اعلام کرد و افزود: در این زمینه نیز یکسری همفکری‌ها نیاز بود که باید انجام می‌شد.

وی با اشاره به توضیحات شهردار منطقه ۱۲ در پاسخ به شکایت‌های متعدد اهالی سجادیه، مجیدیه و جاهد شهر اظهار داشت: متأسفانه در این مناطق آبگرفتگی‌های شدیدی همراه با گل و لای داشتیم که شهردار منطقه تمهیدات لازم را پیش بینی کرده است.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد شهرداری منطقه ۱۲ با خاک ریز مانع ورود گل و لای به سطح شهر شود.

* اعلام آمادگی دادستانی برای ورود قضایی

قاضی بخش محبی در ادامه واکاوی پرونده آبگرفتگی معابر در حوزه دادستانی نیز عنوان کرد: در این راستا مکاتباتی هم با معاونت خدمات شهری و معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد انجام شد تا تدابیر ویژه‌ای به جهت بازگشایی مسیل هایی که تصرف شده، انجام شود.

به گفته وی متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کال‌های داخل شهر مثل کال زرکش که به طور کامل تصرف شده‌اند، نمی‌توانند سیلاب جمع‌آوری شده شهر را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه نبود نظارت دستگاه‌های اجرایی و اختلاف هایی که بین فرمانداری و شهرداری وجود داشته، موجب تصرف کال‌ها و بروز مشکلاتی برای شهر شده، اظهار داشت: ما در این مکاتبه‌ها اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر به حمایت‌های قضایی در جهت هدایت سیلاب‌ها به کشف رود نیاز است، ما حاضر به همکار هستیم.

* اطمینان خاطر از وضعیت کشف رود

وی همچنین نسبت به وضعیت کشف رود اطمینان خاطر داد و گفت: به اذعان همه کارشناسان اگر کشف رود رفع تصرف نمی‌شد، با سیلاب‌های اخیر در مشهد مطمئناً شاهد خسارت جانی و مالی در این منطقه بودیم.

قاضی بخش محبی با قدردانی از رسانه‌ها در جهت پیگیری مسائل کشف رود و تلاش شرکت آب منطقه‌ای افزود: چون کشف رود رفع تصرف شد، ما خاطرمان جمع است که اتفاقی در این مسیر نخواهد افتاد.

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در پایان از تمام دستگاه‌های اجرایی خواست که مشکلاتشان را به حوزه دادستانی اعلام کنند تا اگر نیاز به حمایت‌های قضایی هست، انجام دهیم و اگر مشخص شد دستگاه‌هایی کم کاری و کوتاهی می‌کنند از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی شوند تا دستور قضایی برای رفع این مشکلات صادر گردد.

وی با انتقاد از تعلل برخی دستگاه‌ها به جهت بروز مشکلات برای منطقه الهیه گفت: متأسفانه در حالی شاهد بروز مشکلات در این منطقه هستیم که نه تنها هنوز جمعیت زیادی آنجا ساکن نشده‌اند، بلکه حجم ترددها نیز بسیار کم است.

قاضی بخش محبی با اشاره به مفاد قانونی شرح وظایف استانداران و فرمانداران در ایجاد هماهنگی بین بخشی اظهار امیدواری کرد این اتفاق بیفتد پیش از اینکه دادستانی به موضوع ورود پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.