قدس آنلاین:مدیر پرستاری بیمارستان فوق تخصصی رضوی تأکید کرد: واحد آموزش به بیمار این بیمارستان اهتمام ویژه‌ای به ارتقای سطح سلامت مردم جامعه به ویژه در مناطق محروم مشهد دارد.

آموزش خودمراقبتی  به بیماران   ۷ تا ۸۰ سال در جشنواره  بیمارستان  رضوی

به گزارش قدس آنلاین؛سعید عسکرزاده با بیان اینکه واحد آموزش به بیمار بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۲، در راستای افزایش سطح دانش سلامت بیماران فعالیت می‌کند، گفت: این واحد در گامی فراتر، علاوه بر آموزش بیماران بیمارستان، به ارائه خدمات آموزشی به عموم مردم جامعه در داخل و خارج بیمارستان می‌پردازد.
وی ابراز کرد: ارائه خدمات واحد آموزش به بیمار بیمارستان رضوی به طور جدی از سال ۱۳۹۵ از محیط بیمارستان فراتر رفته و بدین منظور خدمات ارزنده‌ای به اقشار مختلف در محدوده سنی ۷ تا ۸۰ سال در قالب برنامه‌هایی مانند جشنواره خودمراقبتی، ارائه شده است.

*افزایش آگاهی‌ با هدف ارتقای سطح بهداشت
عسکرزاده با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی فاز دوم بیمارستان رضوی، فعالیت‌های این واحد گسترش چشم‌گیری پیدا کرده است، افزود: برنامه‌های آموزش بیرونی به تدریج با هدف ارتقای سطح بهداشت و سلامت مردم جامعه و افزایش آگاهی‌های آنان رشد بیشتری یافته است، چنانکه با حضور تیم این واحد در مدارس مختلف به ویژه مدارس مناطق محروم مشهد، به جمعی از دانش‌آموزان آموزش‌هایی در این حوزه داده شد.
وی با بیان اینکه این برنامه‌های آموزشی به طور معمول در یک مناسبت‌ خاص حوزه سلامت برگزار می‌شود، گفت: به طور نمونه در روز «جهانی بهداشت دست» با حضور در یکی از مدارس منطقه طرق، به ۵۵۰ دانش‌آموز پایه اول دبستان، آموزش‌هایی در زمینه بهداشت فردی و رعایت بهداشت دست و ترویج سبک تغذیه سالم ارائه شد.
مدیر پرستاری بیمارستان رضوی ادامه داد: در برخی از برنامه‌های آموزشی در مدارس، بسته‌های آموزشی شامل پمفلت و هدایای دیگر، به دانش‌آموزان داده می‌شود تا کودکان به یاد داشته باشند که تیم بهداشتی دوست و حامی‌شان است. همچنین در این برنامه‌ها، به سؤالات آنان در حوزه بهداشت و سلامت پاسخ داده می‌شود.
وی به ارائه خدمات به گروه‌های مختلف سنی اشاره و ابراز کرد: همچنین در روز تکریم مادران، گروه اعزامی واحد آموزش به بیمار بیمارستان با حضور در خانه سالمندان، در کنار برپایی جشنی برای مادران سالمند، تست‌های کنترل فشار خون، کنترل قند خون و تنظیم داروهای آنان را انجام داد.

*از تست فشار خون تا مشاوره نازایی
به گزارش آستان نیوز، عسکرزاده با بیان اینکه «کلینیک آموزش و سلامت» نیز از آذرماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را در این بیمارستان آغاز کرده است، گفت: آموزش‌های این کلینیک بیشتر با محوریت دیابت و فشار خون و به صورت رایگان به مراجعین در روزهای شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲، در اتاق کلینیک آموزش و سلامت واقع در کلینیک مرکزی فاز یک بیمارستان ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین با همکاری واحد IVF بیمارستان رضوی، مشاوره رایگان ناباروری در روزهای فرد، از ساعت ۱۵ تا ۱۸ در کلینیک آموزش و سلامت بیمارستان انجام می‌شود.
مدیر پرستاری بیمارستان رضوی به وجود چهار ایستگاه دائم سلامت در بیمارستان رضوی اشاره کرد و گفت: این ایستگاه‌ها در طبقه منهای یک، طبقه همکف، کلینیک مرکزی و راهروی اتاق عمل فاز یک قرار دارد و مراجعین می‌توانند از پمفلت‌هایی با موضوعات مختلف پزشکی، به صورت رایگان استفاده کنند.
وی تصریح کرد: تلاش شده تا پمفلت‌های هر ایستگاه با توجه به نیازسنجی صورت گرفته و مرتبط با محتوای مکانی که ایستگاه در آن قرار دارد، تکمیل شود. به طور مثال، پمفلت‌های مرتبط با اعمال جراحی در ایستگاه‌ سلامتی راهروی اتاق عمل قرار گرفته است.
*حضور رابطین فعال یمارستان رضوی
عسکرزاده به فعالیت ۳۸ رابط آموزش به بیمار در بخش‌های مختلف بیمارستان رضوی اشاره کرد و گفت: وجود این رابطان و جلسات منظم واحد آموزش به بیمار با آنان موجب شده تا این واحد نظارت بیشتری بر بخش‌های گوناگون بیمارستان داشته باشد و فعالیت‌های متنوع آموزشی را سازمان‌دهی و اجرا کند.
وی با تأکید بر اینکه این آموزش‌ها از ابتدای ورود بیمار به بیمارستان آغاز می‌شود، گفت: این واحد علاوه بر ارائه آموزش‌های پلکانی، تمام قسمت‌های درمانی و غیردرمانی مانند واحدهای تکریم، پذیرش و ترخیص بیمارستان را پوشش داده و در این واحدها دارای رابط آموزش به بیمار است.
مدیر پرستاری بیمارستان رضوی افزود: همچنین واحد آموزش به بیمار بیمارستان با واحدهایی مانند کنترل عفونت، بهبود کیفیت و ایمنی بیمار به صورت زنجیره‌وار در ارتباط است.
وی درباره اهمیت آموزش به بیماران بخش‌های جراحی گفت: وقتی آموزش‌ها جامع و کامل باشد، بسیاری از عوارض پس از جراحی و همچنین هزینه‌های درمان کاهش می‌یابد.
عسکرزاده گفت: همچنین در مناسبت‌های خاص، برنامه‌های متنوعی برای کارکنان و مراجعین بیمارستان اجرا می‌شود و پمفلت‌های مرتبط با آن مناسبت به منظور افزایش سطح دانش مراجعین و پرسنل توسط رابطین آموزش به بیمار در ایستگاه‌های سلامت بیمارستان قرار داده می‌شود.
مدیر پرستاری بیمارستان رضوی به همکاری واحد آموزش به بیمار این بیمارستان با کمیته خودمراقبتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد و گفت: حضور پرستار ارتقای سلامت بیمارستان رضوی در جلسات این کمیته موجب شده تا واحد آموزش به بیمار این بیمارستان فوق تخصصی با دیگر مراکز درمانی و بیمارستانی نیز هم‌راستا و در تعامل باشد.
وی با بیان برخی از برنامه‌های آینده واحد آموزش به بیمار بیمارستان رضوی، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها با توجه به مناسبت‌های پیش روی حوزه سلامت، به همت پرستاران مجرب و باتجربه‌ای که به عنوان رابطان واحد آموزش به بیمار در این بیمارستان فوق تخصصی مشغول به کار هستند، به گروه هدف ارائه خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.