سیره ائمه معصومین علیهم السلام درتوجه به قرآن برای ما شیعیان که مدعی پیروی از اهل بیت هستیم درس بزرگی است که پیروی از آن می تواند زمینه اتصال ما را هر چه بیشتر با قران دراین ماه مبارک رقم زند. از این رو توصیه می شود ماه مبارک رمضان را فرصتی مغتنم برای بهره مندی هر چه بیشتر از قرآن بدانیم و براساس روایت از معصوم که بر این نکته تاکید می کند که اگر انسانی با قرآن باشد وهمه دنیا در برابرش بایستند ان انسان با تمسک به قرآن می تواند بر همه دنیا غلبه کند و هیچ وحشتی او را فرا نمی گیرد از وحشت های پیش رو در برابر موانع ومشکلات زندگی دنیوی واخروی به دامن قرآن پناه ببریم تا در پناه قرآن زندگی ایمنی داشته باشیم.

توجه وتمسک به قرآن حافظ انسان از رذائل و خبائث است

قدس آنلاین- حجت الاسلام والمسلمین محمد پیرهادی کارشناس مسائل دینی با تاکید براینکه ماه رمضان بهار قرآن است گفت : قران مجید به عنوان آخرین کتاب آسمانی و ماندگارترین آن که بی هیچ تحریفی دراختیار مسلمانان قرار گرفته  درماه خیر وبرکت رمضان نازل و سفارش شده است. ماه رمضان از منظر پیامبر اسلام بهار قرآن است از این رو باید براین نکته تاکید کرد که قرآن کتاب ارزشمند ومعجزه ی بی نظیری است که منجر به تغییر مسیر زندگی مسلمانان می شود از این رو توجه وتامل در قرآن بسیار ضروری است.

وی افزود: قرآن کریم هدیه ای از جانب خداست که از سوی خداوند عالمیان بر ملت نازل شده از این رو ارتباط آن با عالم بالا قطع نمی شود و به عنوان ریسمانی است که یک سر آن در آسمان قرار دارد. بی شک تقدس قران هم به این است ک هم به لحاظ ظاهری وهم باطنی می توان از آن استفاده کرد.

این  کارشناس دینی با تاکید براینکه قرآن امانت گرانبهایی در نزد مسلمانان است گفت:انسان در برابر قرآن باید ادب ظاهری را رعایت کند یعنی بگونه ای با قرآن برخورد کند وبه این موضوع آگاه باشد که کتاب الهی که برپیامبر نازل شده تا پایان دنیا با عالم بالا ارتباط واتصال دارد،   یک سر این ریسمان در دستان توانای خداوند عالمیان قرار دارد ازاین رو نکته قابل توجه چگونگی تامل و برقراری ارتباط با قرآن است چرا که به فرموده پیامبر مکرم  اسلام(ص) قرآن کریم یکی از آن دو ثقل گرانبها به شمار می رود که برای انسانها تا ابد به یادگار گذاشته شده است.

وی شافع بودن قرآن را عنوان کرده و ادامه داد: بی شک انسانها می توانند درارتباط با قرآن حاجتمند شوند همانند ارتباطی که برای رفع حاجت با معصومین علیهم السلام برقرار می کنند. پیامبر اکرم (ص) دراین باره فرموده اند: قران شافع مشفع است، شافعی که شفاعتش در پیشگاه خدا پذیرفته است یعنی قران هم مثل ولی خدا همانند معصومین قادربه شفاعت انسانهاست درحالی که شفاعت معصومین شامل حال کسانی می شود که با آنها قرابت دارند وسعی می کنند در اعمال وگفتار شبیه آنها شوند از این رو معصومین علیهم السلام  نیز براساس وعده های داده شده مسلمانان را شفاعت می کنند. قرآن کریم نیز همانند معصومین علیهم السلام از قدرت وتوان  شفاعت برخوردار است و شفاعتش هم منوط به این است که انسانها در اعمال کردار قرآنی باشند وبا دستور به قرآن زندگی خود را اداره کنند چرا که قرآن برای بشر تا روز قیامت برنامه دارد وهیچ گاه از عملکرد حقیقی ساقط نمی شود. نزدیک شدن به قرآن، فراگرفتن آموزه های قرآنی، برقراری ارتباط به قران ودر پایان عامل بودن به این کتاب آسمانی رمز سعادت زندگی بشر است. رعایت ظاهر وباطن دستورات قرآنی راه سعادت را پیش روی بشر هموار می کند در امر ظاهر باید به این نکات توجه داشته باشیم که در برابر قرآن با وضو و رو به قبله بنشینیم وآداب قرائت را رعایت کنیم وبه این موضوع آگاه باشیم که قرآن همانند معصومینی که قائل به زنده بودن آنها ونظارتشان بر اعمال ورفتارمان داریم زنده وشاهد برماست. باید  قران را یک موجود زنده احساس کنیم وبا یک موجود زنده رعایت آداب ظاهری وباطنی را که عمل به ماموریت ها وخواسته های قرآنی است را در برنامه زندگی امان قرار دهیم.

وی با تاکید بر خواندن معانی وترجمه قرآن اظهار داشت: قران بر حسب ظاهر کتاب است، اما کتابی است که از سوی خداوند متعال برای سعادت بشر نازل شده از این رو روش درست استفاده از این کتاب هدایتگر خواندن وفهم آن از اول تا آخر است. بزرگان دینی همواره به این موضوع تاکید داشته اند که مسلمانان باید با قرآن ارتباط مستمری داشته بانشد یعنی با  برنامه ریزی درست و صحیح هر روز، روزشان را قرآنی کنند براساس روایت معروفی که تاکید می کند از نشانه های مومنین خواندن پنجاه آیه قرآن در روز است. این موضوع به معنای ارتباط روزانه با قرآن وتکرار ماموریتهای قرآنی در زندگی است. لازم  به ذکر است در قرائت قرآن نباید تنها به خواندن کلمات بسنده کنیم، گرچه خواندن ظاهر کلمات دارای فضیلت و اثر معنوی بسیاری برانسانها به جا می گذارد اما برای ما که با معنی کلمات عربی آشنا نیستیم خواندن ترجمه قرآن در درک وفهم بهتر آن ضروری است. خواندن قرآن با ترجمه آن ومداومت برآن در هدایت ما بسیار تاثیر گذار است.

 پیرهادی افزود: براساس تاکید بزرگان دینی برای حاجت روایی بیشتر باید قرآن از ابتدا تا انتها قرائت شود چرا که نیاز انسانها متفاوت است وممکن است پاسخ نیاز انسانها درسوره های مختلف قرآن گنجانده شده باشد. این موضوع در ماه مبارک رمضان باید با دقت بیشتری دنبال شود چرا که قرائت یک آیه از قرآن در ماه مبارک رمضا با خواندن کل و ختم قرآن در سایر ماه ها برابری می کند. قرائت قرآن آنقدر در روایت های دینی تاکید شده که به عنوان راهبردی در برنامه های زندگی مورد توجه قرار داده شده است.

این کارشناس دینی با تاکید بر توجه هر چه بیشتر به قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان عنوان نمود: جایگاه قرآن کریم به حدی والاست که اهل بیت علیهم السلام با عظمتی که داشتند همواره با قرآن مانوس بودند، با اینکه خود اهل بیت علیهم السلام  ثقلی در کنار قران کریم به شمار می آیند اما هیچ گاه خود را از نیاز به قرآن بی نیاز ندیده وهمواره ارتباط وتامل در قرآن را در برنامه های خود داشته اند، هرگز اینگونه عنوان نکرده اند که چون جایگاه برابری با قرآن داریم بنابراین از تامل درآن بی نیاز هستیم. از وجود مبارک امام رضا علیه السلام روایت شده که ایشان در ماه مبارک رمضان هر سه روز یک ختم قرآن داشتند. سیره ائمه معصومین علیهم السلام درتوجه به قرآن برای ما شیعیان که مدعی پیروی از اهل بیت هستیم درس بزرگی است که پیروی از آن می تواند زمینه اتصال ما را هر چه بیشتر با قران دراین ماه مبارک رقم زند. از این رو توصیه می شود ماه مبارک رمضان را فرصتی مغتنم برای بهره مندی هر چه بیشتر از قرآن بدانیم و براساس روایت از معصوم که بر این نکته تاکید می کند که اگر انسانی با قرآن باشد وهمه دنیا در برابرش بایستند ان انسان با تمسک به قرآن می تواند بر همه دنیا غلبه کند و هیچ وحشتی او را فرا نمی گیرد از وحشت های پیش رو در برابر موانع ومشکلات زندگی دنیوی واخروی به دامن قرآن پناه ببریم تا در پناه قرآن زندگی ایمنی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.