قدس آنلاین - وحید اکرمی: دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی گفت: قطعا اگر وضعیت به همین منوال باشد و خشکسالی ها ادامه پیدا کند و مدیریت های صحیحی در این زمینه انجام نشود ما شاهد تکرار هجوم گرد و غبار به شهر مشهد خواهیم بود.

آیا هجوم توده های گرد و غبار به مشهدتکرار خواهد شد؟

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگارقدس آنلاین گفت : آلودگی کنونی هوای مشهد پیش بینی شده بود. به همین دلیل جلسات فوق العاده ای هم برای آن تشکیل و تصمیمات مناسبی گرفته شده است. از جمله اینکه فعالیت ادارات مشهد با دو ساعت تاخیر صورت پذیرد و همچنین اجرای طرح زوج و فرد و تعطیلی دوساعت زودتر از موعد بانک ها ونیز تعطیلی مدارس و مهد کودک ها طی امروز و فردا مصوب شد همچنین همه فعالیت های ورزشی  امروز در محیط باز و  فردا در همه فضاهای سرپوشیده و روباز ممنوع  باشد.

حمید صالحی افزود، کانونهای اصلی گرد و غبار را می توان به کانونهای داخلی و خارجی تقسیم بندی کرد. در داخل استان ۱۵ کانون بحرانی گرد و غبار شناسایی شده است و ۲ کانون بحرانی هم در خارج از ایران و در کشورهای همسایه استان وجود دارد، اما باید اذعان کرد که منشا اصلی آلودگی اخیر هوای مشهد کاملا خارجی است و مربوط به صحرای قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان می باشد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: قطعا اگر وضعیت به همین منوال باشد و خشکسالی ها ادامه پیدا کند و مدیریت های صحیحی در این زمینه انجام نشود ما شاهد تکرار هجوم گرد و غبار به شهر مشهد خواهیم بود.

مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد، ما از طریق مسئولان وزارت خارجه مکاتبات و اقداماتی انجام داده ایم تا مسئولان مربوطه رایزنی هایی در سطح دیپلماتیک انجام دهند.  امیدواریم این رایزنی ها نتایج خوبی داشته باشد و کشورهای همسایه همکاری های مناسبی انجام دهند تا بتوان این معضل را به نحو احسن کنترل کرد. در غیر اینصورت و با ادامه این رویه می توان پیش بینی کرد که در آینده و به دفعات باز هم شاهد هجوم و انتشار گرد و غبار در استان و به ویژه مشهد خواهیم بود.

حمید صالحی در ادامه گفت: در وضعیت کنونی آلاینده اصلی گرد و غبار است، نباید تصور کرد که اجرای طرح زوج و فرد خودروها از درب منازل به این دلیل است که  از شدت یکی از آلاینده ها که همان آلودگی خودروهاست و می توان آنرا کنترل کرد، کاسته شود تا از مجموع آلودگی هوا کم شود، اجرای طرح زوج و فرد خودروها بیشتر به این دلیل است که با توجه به تردد بیشتر از یک میلیون خودرو در طول روز در مشهد و انجام مسافرتهای درون شهری، این تردد باعث حرکت بیشتر ذرات گرد و غبار و افزایش انتشار آن در سطح شهر می شود. ضمن اینکه با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که افراد و خانواده های بیشتری از سفرهای درون شهری غیر ضرور پرهیز کنند و در منازل خود بمانند تا سلامت و وضعیت جسمی آنها به مخاطره نیافتد. این آلودگی ها برای افرادی که بیماریهای قلبی و ریوی و یا بیماریهای تنفسی و ... دارند بسیار مضر و خطرناک است و پیشنهاد من این است که تا حد امکان از منازل خود خارج نشوند.

لازم به ذکر است در زمان تنظیم خبر، در سایت  https://epmc.mashhad.ir/ که سایتی مرجع برای تشخیص کیفیت هوای شهر است،  شاخص کیفیت هوای مشهد ۱۶۶ گزارش شده است و به این معنی است که کیفیت هوا برای تمامی افراد و گروه های سنی ناسالم است و افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند. افراد دیگر نیز باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.