محسن کوهکن گفت: از اینکه برای اولین در طول تاریخ ده دوره مجلس، رئیس در مرحله دوم انتخاب می‌شود خرسند نیستیم. نسبت به تصمیمات قبل از رای گیری اول، ایرادات زیادی وارد است و بنده هم معتقدم فراکسیون ولایی درست عمل نکرد، اما عملکرد فراکسیون برای مرحله دوم اقدام صحیحی و به جایی بود.

 احتمال دو فراکسیونی شدن مجلس در آینده / عملکرد فراکسیون ولایی در مرحله دوم انتخابات، اقدام صحیحی بود

قدس آنلاین / مینا افرازه: نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با قدس آنلاین درباره برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و عملکرد فراکسیون ولایی، اظهار داشت: بنده که سابقه حضور در چند دوره مجلس را داشتم، باید بگویم اتفاقی که امروز در انتخابات هیئت رئیسه رخ داد در هیچ دوره‌ای نبوده است. متاسفانه اشخاص حقیقی تاثیرگذار و یا حقوقی که همان فراکسیون‌ها هستند برای تصمیمات خود هیچ مذاکره و ارتباطی با یکدیگر نداشتند و هر فراکسیون بر اساس تصمیم خود عمل کرد. بنابراین زمانی که لیست سه فراکسیون را در مقابل هم می‌گذاشتید حتی اسم یک نفر مشترک را بین این اسامی پیدا نمی‌کردید. با توجه به فضای چند روز قبل از انتخابات، کاملا قابل پیش بینی بود که چنین اتفاقاتی در تضاد با منافع مجلس رخ دهد.

محسن کوهکن همچنین گفت: از اینکه برای اولین در طول تاریخ ده دوره مجلس، رئیس در مرحله دوم انتخاب می‌شود خرسند نیستیم. هیچ فردی نباید از این اتفاق خوشحال باشد نه آن فردی که رای آورده و نه آنهایی که رای نیاوردند. چون اگر نمایندگان از عملکرد هیئت ئیسه راضی نیستند و می‌خواهند پیامی به فراکسیون‌ها بدهند، می‌توانند این پیام را به اشکال دیگری مطرح کنند که آثار و تبعات بیرونی نداشته باشد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس افزود: ما باید همیشه نگاه‌مان بر این باشد که رئیسی که برای مجلس انتخاب می‌شود از اقتدار رای بسیار بالایی برخودار باشد. گرچه ممکن است برخی افراد اینگونه عنوان کنند که نمایندگان آزادی و اختیار عمل دارند و می‌توانند از بین سه کاندیدا بر اساس نظر اکثریت و اقلیت انتخاب کنند. این برداشت شاید جدای از ملاحظات سیاسی و حوزه اقتدار مجلس، تعبیر درستی باشد اما عدم توجه به اقتدار مجلس و هیئت رئیسه بسیار اشتباه است.

کوهکن در ادامه تصریح کرد: فراکسیون‌های مجلس از اتفاقی که امروز در صحن افتاد باید درس بگیرند. به هر صورت، بخش عمده نحوه اداره صحیح مجلس به اینکه فراکسیون‌ها با یکدیگر تعاملات و گفتگو داشته باشند. البته منظور از تعاملات و گفتگوی با یکدیگر به معنی تبعیت کردن از همدیگر نیست. امروز در چینش آرا هم تغییراتی رخ داد و این احتمال پیش می‌آید که سه فراکسیون مجلس در آینده به سمت و سوی دو فراکسیونی برود که اگر چنین اتفاقی بیفتد باید آنرا هم امری مثبت دانست.

وی درباره عملکرد فراکسیون ولایی نیز اظهار داشت: اقدامات فراکسیون ولایی در دو دسته قابل بررسی است. نسبت به تصمیمات قبل از رای گیری اول، ایرادات زیادی وارد است و بنده هم معتقدم فراکسیون ولایی درست عمل نکرد، اما عملکرد فراکسیون برای مرحله دوم اقدام صحیحی و به جایی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.