فاطمه معتمدی:امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جهت صیانت از اراضی و حفظ منابع طبیعی باید نظارت جدی تری نسبت به تغییر کاربری‌ها که بخصوص سبب تشدید یا استقرار آلودگی می‌شود، داشته باشد.

 تلاش جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی برای بیابان زدایی

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم با بیان این مطلب اظهار داشت:در هیچ پهنه حفاظتی محیط زیست امکان استقرار صنایع وجود ندارد مگر به ضرورت که موضوع باید در کمیته مربوط با محوریت حفاظت از محیط زیست مطرح و مدیریت شود.

قاضی محمد بخشی محبی با اشاره به جلسه وضعیت آلودگی هوا که روز گذشته در دادسرا برگزار شد، افزود:از ابتدای سال جاری به تمام صنایع آلاینده که شناسایی شده‌اند از طریق بازدید، خود اظهاری موضوع حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی تذکر داده شده و در این زمینه با تعدادی نیز برخورد شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌ها و قانون هوای پاک در سال گذشته تصریح کرد: به دنبال اجرای این طرح‌ها سال گذشته مشهد ۲۸۲ روز هوای پاک داشت در حالی که در سال قبل از آن ۲۷۴ روز هوای پاک داشت.

وی با بیان اینکه در دو ماه امسال نیز هوای مشهد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از وضعیت بسیار مطلوب‌تری برخوردار بود، اضافه کرد:مشکل سوخت نیروگاه‌ها با وجود پیگیری‌های استاندار خراسان رضوی همچنان پا برجاست با این حال امید است وزارت نفت فکری برای تأمین سوخت پاک مورد نیاز نیروگاه مشهد داشته باشد.

*مکاتبه با وزارت خارجه

وی در گفت و گو با خبرنگار ما ادامه داد:باید توجه داشت که در زمستان گاهی روزانه ۳ میلیون لیتر مازوت توسط نیروگاه مصرف می‌شود که این موضوع در آلودگی هوا و استقرار آن نقش چشمگیری دارد.

قاضی محمد بخشی محبی خاطر نشان کرد:تاکنون ۴۰ مورد مکاتبه توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادسرا پیرامون ضرورت اجرایی شدن قانون هوای پاک صورت گرفته است.

وی ادامه داد:همچنین مکاتباتی نیز با وزارت امور خارجه پیرامون تعامل با کشورهای همسایه در خصوص ریزگردها در حال انجام است.

*شناسایی ۱۵ کانون ریزگرد در استان

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی با بیان اینکه ریزگردها دو منشأ داخلی و خارجی دارند، اذعان داشت: در حوزه منشأ داخلی تاکنون ۱۵ کانون ریزگرد در خراسان رضوی شناسایی و پهنه بندی شده است که جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری باید ضمن فرهنگ سازی و آموزش نسبت به بیابان زدایی اقدام و گشت‌های حفاظتی را در دستور کار قرار دهند که این موارد از سوی وزارت جهاد نیز تأیید شده است.

قاضی بخشی محبی با بیان اینکه فرهنگ سازی در راستای حفظ منابع طبیعی از ضروریات است، خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که نداشتن نظارت نسبت به برداشت معادن و تخریب گسترده طبیعت مقدمه بسیاری از این ریزگردهاست، بنابراین مقرر شد علاوه بر ضرورت اجرای قانون هوای پاک، تمامی دستورعمل و آیین نامه هایی که لغو نشده‌اند نیز باید از سوی تمامی ارگان‌ها به طور جد پیگیری و اجرا شود.

وی با اشاره به دستور قضایی مبنی بر توقف خودروهای دودزا یادآورشد: این طرح از سال گذشته در مشهد با اولویت خودروهای حمل و نقل عمومی تحت نظر شهرداری در حال اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.