رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش کشور ضمن ریشه‌یابی موضوع تعرض به چند دانش‌آموز در یک مدرسه تاکید کرد: معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست و باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. امروز می‌توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی «سازمان نظام معلمی» به آن تفویض کنیم.

لزوم ایجاد «سازمان نظام معلمی»

حجت الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان به بررسی ابعاد تعرض و آزار جنسی گروهی از دانش‌آموزان در تهران پرداخت و با اشاره به ریشه وقوع چنین اتفاقاتی اظهار کرد: این ناهنجاری‌های اخلاقی و ‌اختلالات رفتاری در وهله اول ناشی از عدم تربیت صحیح است. وقتی تربیت به صورت متوازن و در ابعاد مختلف شخصیتی اتفاق نیفتد و فرد به مرحله خود مدیریتی در کنترل قوا و غرایز نرسد نمی‌توان به پیامدهای رفتاری شخص اطمینان پیدا کرد.

وی افزود: نکته دوم این است که نفس اماره به بدی ها فرمان می‌دهد و اگر تقوا و خداترسی نباشد، شخص مقهور نفس اماره می‌شود. در این میان تقویت ایمان مذهبی و خداترسی چاره کار است.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به حیازدایی گفت: وقتی در جامعه اخلاق و ایمان جایگاه خود را از دست داده و رفتارهای ناهنجار اخلاقی و جنسی زشت شمرده نشود و برخی از ضد ارزش‌ها، ارزش قلمداد شود، ارتکاب بزه و جرم آسان می‌شود. از سوی دیگر فضای بیرونی و فرهنگی و اخلاقی نیز در وقوع چنین پیشامدهایی موثرند. انسان متاثر از محیط بیرونی و فضای پیرامون، نوع نگرش و رفتارش عوض می‌شود. در همین ماجرای اخیر نیز شخص مرتکب جرم برای این که مقاومت قربانیان خود را بشکند برای آنها فیلم و تصاویر و پیام‌های مستهجن و تحریک کننده غرایز جنسی نمایش می‌داده است. اگر این فضا، فضای غالب باشد، مقاومت‌ها از بین می‌رود و آلودگی توسعه می یابد.

محمدیان با اشاره به بهداشت جسمی و روانی و حتی نوع رژیم غذایی که بر این موضوع اثر گذار، تحریک کننده و تشدید کننده است گفت: مراقبت‌های خانوادگی و محیطی نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرده و خانواده ، مدرسه و نهادهای مدنی مسئول باید در این حوزه هوشیارانه عمل کنند، متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره روند گزینش معلم در سیستم آموزش و پرورش اظهار کرد: فرزندان ما گوهرهای پاک و قیمتی هستند و ما نمی توانیم آنها را به دست هر کسی بسپاریم. مدرسه باید دانش آموزان را به چشم امانت بنگرد. آموزش و پرورش دستگاه مورد اعتماد مردم است و نباید اجازه دهد این اعتماد  عمومی مخدوش شود.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با تاکید بر این که معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست گفت: باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. نباید بعد از استخدام و احراز شرایط معلمی مراقبت از صلاحیت‌های حرفه ای و ماندگاری شرایط مورد غفلت قرار بگیرد.

به گفته محمدیان، امروز می توانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی سازمان نظام  معلمی به آن تفویض کنیم. همانطور که اکنون سازمان نظام پزشکی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای، آموزش‌های دوره‌ای و رسیدگی به شکایات از جامعه پزشکی و خطاهای صنفی و حرفه‌ای نظارت می‌کند و یا به دفاع از حقوق حرفه‌ای آنان می‌پردازد.

رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه باید تعلیم و تربیت نیز به چنین سازوکاری مجهز شود گفت: حدود ۲۰ سال است همین معنا را تکرار می کنیم اما متاسفانه آنهایی که باید تصمیم بگیرند از زاویه سیاست و یا توسعه و تهدید قدرت و اختیارات به آن نگاه می‌کنند و مانع شکل گیری‌اش می‌شوند. اگر چنین نهاد مدنی وجود داشته باشد به صورت طبیعی غربالگری مداوم، بدون هیچ تنش و نگرانی برای ضمانت سلامت ارائه خدمت تربیتی و آموزشی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ضرورت آموزش مسائل جنسی در آموزش و پرورش گفت: بنده بر اساس نظریه‌های تربیتی و طبی آموزش‌های بهداشت و سلامت جنسی و مراقبت‌های جنسی را فی نفسه بدون اشکال و جایز می‌دانم اما در این آموزش‌ها به صلاحیت‌های آموزش دهنده، مراتب سنی رشد، آموزش گیرنده و محتوای آموزشی و موضوع آموزش تاکید دارم؛ زیرا این نوع آموزش‌ها تیغ دولبه است و اگر صلاحیت و شرایط رعایت نشود به اصطلاح از قضا سکنجبین صفرا می‌افزاید. هرچند سخت بودن به معنای حذف کردن نباید باشد.

محمدیان ادامه داد: در این میان باید به چند نکته توجه کرد از جمله این که این آموزش‌ها باید از خانه شروع شود و مادران نقش اساسی دارند. مادر باید تا سن ۴ سالگی نقاط شرمگین بدن را به فرزندانش بشناساند و اختصاصی بودن و پوشیدگی و حیا را در آن متذکر شود و باید نمود این امر را در پوشش داخل خانه توسط پدر و مادر و فرزندان بزرگتر مراعات کرد.

معاون سابق وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش دختران در زمینه بهداشت بلوغ و بهداشت جنسی تا قبل از سن بلوغ توسط مادر و در صورت فقدان مادر توسط محارم درجه یک زن و یا مربیان صاحب صلاحیت مهدهای کودک انجام پذیرد گفت: در مورد پسران نیز باید مراقبت‌های تغذیه‌ای، پوشش، دوستان و خلوت گزینی به صورت محسوس و نامحسوس انجام پذیرد.

وی افزود: در مدرسه از کلاس چهارم به بعد باید مشاوره با افراد صاحب صلاحیت آغاز و پرونده بهداشت تربیتی تنظیم شود. در دوره متوسطه اول نیز بهداشت بلوغ، مخاطرات بلوغ و در دوره دوم دبیرستان آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر ، تقوای جنسی و آمادگی های تشکیل خانواده باید ارائه شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.