هر سال در آستانه نیمه ماه مبارک رمضان و شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) دیدار رمضانی رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمعی از شاعران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. دیداری که عمر برگزاری‌اش به چندین دهه می‌رسد و خاطره‌های جذابش در ذهن بسیاری از شاعرانی که در آن حضور پیدا کرده‌اند، ثبت شده است.

تریبونی برای  شاعران  ناشناخته 

دیداری که به یکی از دیدارهای پرخاطره برای شاعران کشور تبدیل شده و تأثیرگذاری‌اش در جریان شعر انقلاب اسلامی و ادامه مسیر این جریان شعری بر کسی پوشیده نیست. اما جلب توجه جامعه به حوزه شعر و شاعرانی که در این نشست حضور پیدا می‌کنند یکی دیگر از برکات این نشست هاست. 
محسن موسایی یکی از شاعرانی که در این نشست‌ها شرکت کرده بود در خصوص تأثیر این جلسات بر شعر گفته بود: «این نشست‌ها علاوه بر اینکه برای شعر و شاعر برکت دارد بر روی ذائقه مردم هم تأثیر می‌گذارد. زمانی هم که این جلسه از رسانه پخش می‌شود توجه مردم به شعر جلب می‌شود و روی ذائقه مردم اثر می‌گذارد، قطعاً این مسئله یک نکته مثبت برای شاعرانی است که به دلایلی کمتر دیده شده‌اند. »

■  باری که رهبر تنها به دوش می‌کشد
به گفته بسیاری از شاعران، دیدار رهبر با شاعران جوان موجب دیده شدن شعر آن‌ها و معرفی آن‌ها به جامعه ادبی بوده است. سید محمد مهدی شفیعی که توانست اولین مجموعه شعرش را با عنوان «مرز ما عشق است» پس از اولین دیدار رمضانی با رهبر معظم انقلاب منتشر کند، در خصوص تأثیر این دیدارها بر معرفی شاعران جوان می‌گوید: تا به امروز رسانه‌های فرهنگی در ترویج شعر انقلاب و آشنا کردن جامعه با شاعران انقلاب اسلامی ضعیف عمل کرده‌اند و این جلسه تنها تریبونی است که از طریق آن شاعران جوان مستعد می‌توانند جامعه را مخاطب خودشان قرار دهند.  این شاعر جوان ادامه می‌دهد: امروز توجه جدی رهبری و بی توجهی جدی رسانه‌ها و فضای فرهنگی به شعر و ادبیات انقلاب اسلامی باعث اهمیت این جلسه می‌شود. همان طور که رهبر معظم در خیلی از زمینه‌ها به تنهایی باری را بر دوش می‌کشند و جامعه نخبگانی ما توان همراهی با ایشان را ندارند در مسیر جریان شعر انقلاب و توجه به شاعران این عرصه هم همین اتفاق رخ داده است. شفیعی ضمن گلایه از رسانه‌ای مثل صدا و سیما نسبت به معرفی شعر انقلاب می‌گوید: مهم‌ترین کاری که این رسانه برای شناساندن شعر انقلاب به جامعه انجام داده انعکاس خبری همین نشست بوده است، در صورتی که برای تبلیغ و ترویج یک خواننده صدا و سیما خیلی جدی عمل می‌کند. به گفته این شاعر دیدارهای رمضانی رهبر معظم با شاعران، تنها تریبونی است که از طریق آن شاعران جوان مستعد می‌توانند جامعه را مخاطب خودشان قرار دهند و فرصت دیده شدن و شنیده شدن داشته باشند. این شاعر جوان می‌گوید: من در سال 95 غزلی را در حضور رهبر معظم انقلاب به شهدای مدافع حرم تقدیم کردم و این شعر مورد توجه ایشان قرار گرفت. بعد از همین اتفاق بود که در سال 96 اولین مجموعه شعرم منتشر شد و در سال 97 به چاپ سوم رسید. 

■ سهولت در انتشار اولین مجموعه شعر
سجاد سامانی که در ابتدای مسیر شعری موفق شده است در دیدار رهبر معظم با شاعران شرکت کند و شعر بخواند، معتقد است دیدار رهبر معظم با شاعران جوان موجب معرفی آن‌ها به جامعه ادبی و کارشناسان می‌شود. او می‌گوید: بعد از حضور در همین نشست اعتبار دیگری برای من و اشعارم قایل شدند و مسیر انتشار اولین مجموعه شعرم که در کشور ما معمولاً به سختی انجام می‌شود، با سهولت بهتری انجام شد.  سامانی با بیان اینکه جلسات دیدار با رهبر انقلاب موجب اعتبار بخشیدن به شاعران جوان و بیشتر دیده شدن آن‌ها می‌شود، تأکید می‌کند: این جلسات برای نسل شاعران پیش از من هم سکوی پرش بوده است و شاعران دهه 60 بعد حضور در این جلسات هم قریحه شعری و هم شعرشان را نسبت به قبل جدی‌تر گرفتند چون در فضای فرهنگی فعلی کشور ما تنها بستری که مردم با شعر ارتباط برقرار می‌کنند همین دیدارها و انعکاس آن به جامعه است. 
این شاعر جوان که توانست در ۱۸ سالگی در جشنواره شعر دانش آموزی حایز رتبه برتر شود تا بتواند شعرش را در محضر رهبر انقلاب بخواند، در ۲۲ سالگی مجموعه اشعارش را با عنوان «ایما» منتشر و در دیدار بعد تقدیم رهبر معظم انقلاب کرد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.