قدس انلاین : بیمارستان امام حسین(ع) تربت حیدریه همچنان نیمه کاره است و وعده‌ها برای بهره‌برداری از آن به مرز ۱۰ سال نزدیک شده است.

رویای بهره‌برداری از بیمارستانی که ۱۰‌ ساله شد
یکی از پروژه‌های پرحرف و حدیث و طولانی و در عین حال حیاتی شهرستان تربت حیدریه، احداث بیمارستان 270 تختخوابی امام حسین(ع) است.

این بیمارستان در 22 دی ماه سال 1388 در زمینی به مساحت 23 هزار متر مربع و زیربنای 1700 متر کلنگ زنی و عملیات اجرائی آن بطور رسمی از سال 1390 با مدیریت وزارت راه و شهرسازی آغاز شده که تا  امروز عملیات احداث آن به زحمت به نیمه رسیده است.

این بیمارستان در صورت تکمیل دارای بخش‌های آی سی یو، داخلی، جراحی، زنان و زایمان، اطفال و کودکان، دیالیز، مراقبت‌های ویژه، اورژانس، بیوشیمی، پاتولوژی، انگل‌شناسی، میکروب‌شناسی، بانک خون، فیزیوتراپی، حرکت درمانی و همچنین هشت اتاق عمل و آزمایشگاه‌های مختلف خواهد بود. همچنین در سفر اخیر ریاست جمهور به استان خراسان رضوی اعتباری بالغ بر 400 میلیارد ریال جهت تکمیل بیمارستان امام حسین(ع) اختصاص داده شد که پاسخگوی اتمام این پروژه نیست.

راه اندازی این بیمارستان با توجه به گستره 400 هزار نفری تحت پوشش شبکه درمان تربت حیدریه می‌تواند با لحاظ روستاها و آبادی‌های اطراف به نیم میلیون نفر در منطقه خدمات درمانی ارائه کند. این پروژه مهم و حیاتی در پیچ و خم میان اداره راه و شهرسازی و علوم پزشکی تربت حیدریه معطل مانده است.

جعفر علیزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی در آخرین بازدید خود در مهرماه سال گذشته از افتتاح این بیمارستان در پایان تابستان 97 خبر داده بود، موضوعی که با توجه به عدم مشخص شدن متولی و نیز بودجه مورد نیاز دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در حال حاضر نیز تنها امید این پروژه تغییر مدیریت پروژه از اداره  راه و شهرسازی به علوم پزشکی تربت حیدریه است تا شاید بخشی از این گره کور پس از 9 سال بالاخره باز شود.

ادامه پروژه منوط به تخصیص بودجه است

نادر سلیمانی؛ رئیس شورای شهرستان  تربت حیدریه با اشاره به وضعیت ساختمان نیمه‌ساز بیمارستان امام حسین (ع) تربت حیدریه اظهار داشت: این بیمارستان 270 تخت خوابی با زیربنای 25 هزارمتر است که 21 هزار متر آن در حال حاضر در دست اقدام است. تا امروز بنا بر اعلام اداره راه و شهرسازی 180 میلیارد اعتبار صرف ساخت آن شده است. اگر چه از ابتدا قرار بود این پروژه با توجه به نیاز منطقه ظرف مدت سه سال به اتمام برسد اما در حال حاضر قول سال 98 داده شده که عملا احداث پروژه را 10 ساله می‌کند.

رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه پیرامون بودجه مورد نیاز برای تکمیل نهایی این بیمارستان اظهار داشت: تا آن جا که بنده مطلع هستم حدود 50 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است تا این بیمارستان آماده افتتاح شود. خوشبختانه در سفر اخیر وزیر بهداشت به شهرستان تربت حیدریه  40 میلیارد ریال به این امر اختصاص داده شده است.

سلیمانی با اشاره به امضاء تفاهم نامه در جهت واگذاری تکمیل پروژه به علوم پزشکی استان افزود: یکی از دلایل اصلی طولانی شدن احداث این بیمارستان مدیریت آن به دست راه و شهرسازی بوده که خوشبختانه با تمهیدات در حال انتقال به علوم پزشکی است.

رئیس شورای شهرستان تربت حیدریه همچنین گفت: امیدواریم  40 میلیارد ریال تخصیص داده شده در سفر اخیر وزیر بهداشت به صورت کامل و هر چه سریع‌تر واگذار شود تا بتوانیم ادامه عملیات تکمیل این بیمارستان را هر چه سریع‌تر به انجام برسانیم. اگر 10 میلیارد نهایی هم با همت مسئولان و نمایندگان تخصیص شود خواهیم توانست به زودی  شاهد افتتاح این بیمارستان باشیم.

حوزه درمان تربت حیدریه روی خط قرمز بحران

سعیدرضا قنبری زاده؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تربت حیدریه پیرامون نیازهای درمانی و بیمارستانی شهرستان تربت حیدریه اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در بیمارستان آموزشی، درمانی نهم دی تربت حیدریه با قدمتی بیش از نیم قرن طبق آمار به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، 8 دهم در منطقه تخت است، در حالی که میانگین کشوری یک و نیم تخت به ازای هر یک هزار نفر است و این شاخص حکایت از این موضوع دارد که علوم پزشکی تربت حیدریه محروم ترین در کشور و منطقه از نظر تخصیص تخت بیمارستانی است.

وی افزود: با تمام این اوصاف بیمارستان 272 تختخوابی امام حسین(ع) تربت حیدریه که قرار بود از اولویت‌های نخست درمانی کشور باشد، متاسفانه از پیشرفت مناسبی برخوردار نبوده در حالی که بسیاری از شهرها که در اولویت نبوده‌اند، مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه پیرامون وضعیت کنونی بیمارستان در حال ساخت امام حسین(ع) گفت: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی به عنوان کارفرمای پروژه ، پیشرفت فیزیکی  آن را حدود 60 درصد اعلام کرده، اما واقعیت خلاف این است و هم اکنون تنها ساختمان درمانی بیمارستان در حال احداث است که پیشرفتی حدود 57 درصد دارد و در پروژه ساختمان‌های جانبی شامل درمانگاه، فضای اداری و سالن های آموزشی هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده وحتی گودبرداری هم شروع نشده است.

وی یادآور شد: هم اکنون در بیمارستان آموزشی، درمانی دولتی در شهر تربت حیدریه، تقریبا ضریب اشغال تخت حدود 98 درصد است،که این نشان می‌دهد خط قرمز بحران را رد هم کرده‌ایم.

قنبری‌زاده خاطرنشان کرد: تسریع در اجرای روند پروژه مستلزم واگذاری این پروژه از سازمان مسکن و شهرسازی به وزارت بهداشت است و چنانچه این اتفاق بیفتد شاهد سرعت بیشتری در پیشرفت اجرایی پروژه خواهیم بود و خواهیم توانست بیمارستان را براساس نیازهای شهرستان و منطقه بسازیم.

وی همچنین افزود: متاسفانه در شرایط فعلی این بیمارستان براساس نیازهای شهرستان تعریف نشده و در واقع اگر ما کارفرما باشیم به دنبال آن هستیم تا بخش‌های بیمارستان نهم دی را نگهداری کنیم و این بیمارستان باید براساس نیاز منطقه تکمیل و تجهیز شود. در صورت واگذاری بیمارستان امام حسین(ع) به وزارت بهداشت، می‌توانیم پروژه‌های تکمیلی را شروع و مجوزهایی که برای سطح بندی تخت‌های بستری گرفته‌ایم، اجرایی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.