قدس انلاین : مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: 19461 نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کردند که بالاترین میزان ثبت‌نام را استان خراسان رضوی داشت، تا امروز 15848 طرح توسط دستگاه اجرایی بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند.

خراسان رضوی دارای بالاترین نرخ ثبت‌نام در سامانه کارا است
 محمد سنجری در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی در استانداری، اظهار کرد: جمعیت روستایی استان خراسان رضوی، 27 درصد جمعیت روستایی کشور و نرخ مشارکت اقتصادی بر اساس سال 96،  44.1 درصد و نرخ بیکاری استان 11.4 درصد است.
وی افزود: استان خراسان رضوی جزو استان‌هایی بود که 2 درصد افزایش نرخ مشارکت و 2 درصد کاهش نرخ بیکاری داشته است. بالاترین نرخ کاهش بیکاری را استان خراسان رضوی داشت، یکی از بسته‌های اشتغال فراگیر مصوب اقتصاد مقاومتی کشور و آخرین بسته‌ای که سال گذشته ابلاغ شد، قانون حمایت از توسعه اشتغال روستایی بود که در 31 /5 /96 مصوب شد و در 4 /10 /96 آیین‌نامه ابلاغی آن به تصویب رسید، در سال 96 دستورالعمل آیین‌نامه اجرایی قانون توسط کارگروه ملی به استان‌ها ابلاغ شد.
سنجری با بیان اینکه راه‌اندازی کارا در اواخر دی ماه سال 96 شروع شد، عنوان کرد: امکان ارجاع طرح‌ها به بانک از اواسط اسفند برای دستگاه‌ها فراهم شد، هدف اصلی از طرح، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیز ارتقای اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایرنشین بود،  منابع مالی 12 هزار میلیارد تومان و 50 درصد از محل منابع صندوق توسعه ملی و 50 درصد از محل منابع بانک‌های عامل بود، موسسات عامل شامل بانک کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه و صندوق کارآفرینی امید بود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بیان کرد: سهم استان‌ها از منابع براساس سه شاخص جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و درآمد سرانه استان تخصیص داده شد، سهم خراسان از منابع در سطح ملی 5.9 درصد معادل 213 میلیارد و 800 میلیون تومان بود که تا امروز سهم بانک کشاورزی 53 میلیارد و 400 میلیون تومان، پست بانک 36 میلیارد و 900 میلیون تومان، بانک توسعه 35 میلیارد و 630 میلیون تومان و صندوق کارآفرینی امید 35میلیارد و 630 میلیون تومان بوده که تاکنون به بانک‌ها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: سهم بانک کشاورزی 53 میلیارد و 440 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، ما بر اساس دستورالعمل و شاخص‌هایی که پیش‌بینی شده بود یعنی شاخص‌های جمعیت روستایی و عشایر و مناطق محروم و مرزی، اعتبارات را در استان توزیع کردیم. 10 درصد اعتبارات را تنها می‌توانیم به مشاغل خانگی پرداخت کنیم. نرخ سود تسهیلات روستایی 4 درصد، عشایر 6 درصد و سرمایه در گردش 10 درصد است. 
سنجری گفت: 19461 نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کردند که بالاترین میزان ثبت‌نام را استان خراسان رضوی داشت. تا امروز 15848 طرح توسط دستگاه اجرایی بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند. در حال حاضر تعداد 844 طرح‌ در دستگاه‌های اجرایی در حال بررسی است. تعداد طرح‌های مطرح در کارگروه‌ها 1052 طرح بوده و توانستیم 1637 طرح را به بانک ارسال کنیم. به لحاظ تفکیک ثبت‌نام، بالاترین ثبت نام در سامانه کارا متعلق به قوچان با 2641 نفر است. 
وی اضافه کرد: بالاترین تعداد طرح در حال بررسی در دستگاه‌های اجرایی مربوط به سبزوار با 115 طرح و در کارگروه‌ها مربوط به چناران با 186 طرح و بعد خواف با 109 طرح است. تعداد طرح‌هایی که در کارگروه‌ها در بانک‌های عامل در حال بررسی بوده، 1378 طرح به مبلغ 213 میلیارد تومان و اشتغال پیش‌بینی شده 5282 نفر است. 259 طرح به مبلغ 51 میلیارد تومان بررسی شد. در مجموع مبلغ طرح‌های ما 265 میلیارد تومان است که 124 درصد از 213 میلیارد تومان را به بانک‌های عامل معرفی کردیم.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تا 15 اردیبهشت ماه سهم شهرستان‌ها را لحاظ کردیم، بعد از آن از سهم شهرستان‌ها عبور کردیم تا زمان را از دست ندهیم. تعداد طرح‌هایی که بانک‌های عامل بررسی کردند، 305 طرح به مبلغ 31 میلیارد و 500 میلیون تومان تومان بود که در مرحله اخذ وثایق از متقاضی هستند. تعداد طرح‌هایی که بانک‌های عامل پرداخت کردند نیز 80 طرح به مبلغ 9 میلیارد تومان با 266 نفر اشتغال است. 
سنجری با اشاره به اینکه ما طی سه ماه براساس 213 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، تصریح کرد: تا پایان فروردین تعطیل بود و تمام عملکرد بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از 20 فروردین شروع شد. طرح مرحله به مرحله پیش می‌رود و همه دستگاه‌ها خوب عمل کردند. کار شروع شده و قطعا به نتیجه می‌رسیم اما هیچگاه کیفیت طرح‎ها را فدای سرعت نکنیم. ما از 1376 طرح،  207 طرح به مبلغ 54 میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون، 681 طرح به مبلغ 104 میلیارد تومان به بانک کشاورزی، 253 طرح به مبلغ 200 میلیارد تومان به صندوق کارآفرینی امید و 234 طرح به مبلغ 39.5 تومان را به پست بانک ارجاع دادیم.
وی افزود:51 میلیارد تومان نیز طرح‌هایی بوده که تا دیروز ارجاع شده اما سامانه به روزرسانی نشده است. مبلغ پرداختی طرح‎ها توسط بانک‌ها، بانک توسعه 10 طرح به مبلغ 1 میلیارد و 800 میلیون تومان، بانک کشاورزی 19 طرح به مبلغ 5.5 میلیارد تومان، صندوق کارآفرینی امید 33 طرح به مبلغ 650 میلیون تومان و پست بانک 18 طرح به مبلغ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده است. ما براساس دستورالعمل در اطلاع‌رسانی، بررسی و شروع درست عمل کردیم. 19 هزار طرح را دستگاه اجرایی که 70 درصد آن متعلق به جهادکشاورزی است باید بررسی کند. 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با طرح این سوال که آیا برای انجام این طرح با این گستره، به دستگاه اجرایی که باید 14 هزار طرح را بررسی کند، اعتبار، منابع، نیروی انسانی و تجهیزات داده شد، عنوان کرد: استان به اندازه‌ای ظرفیت دارد که تا تیرماه اعتباراتی که می‌دهید را جذب می‌کنیم. تاکنون200 میلیارد طرح بزرگ را به کارگروه ملی فرستادیم که اگر مصوب شود جذب می‌کنیم اما نخواستیم این کار را انجام دهیم. برخی توزیع شهرستانی نکرده و طرح‌های بزرگ انتخاب کردند و در صدر جدول هستند اما ما تکلیف قانونی خود را براساس شاخص‌ها انجام دادیم.
سنجری پیشنهاداتی را بیان کرد و گفت: ظرفیتی برای ایجاد اشتغال روستایی برنامه‌ریزی نشده است. این وضعیت باید مشخص شود که ما مبلغی را که به فردی می‌دهیم، چه تعهداتی داده و تضمین او برای ایجاد اشتغال چیست. اختیار داده شده تا سقف 250 میلیون است که تقاضا داریم تا 1 میلیارد افزایش یابد، زیرا قانون توزیع شهرستانی را تکلیف کرده است. این اختیار را به کارگروه اشتغال استان بدهید که بخشی از منابع در اختیار خود کارگروه باشد تا بتواند برای طرح‌های بزرگ هزینه کند.
وی اضافه کرد: تاکید شده که اگر فردی قبلا از تسهیلات استفاده کرده باشد، نمی‌تواند دوباره استفاده کند. اگر فردی کارآفرین بوده و قبلا از تسهیلات استفاده و درست کار کرده، امروز نیز می‌تواند موفق باشد. این اختیار داده شود که تسهیلات را پرداخت کنیم. امکان تغییر، جابه‌جایی و اصلاح رسته‌ها را به استان‌ها بدهید. این اختیار را به کارگروه اشتغال استان بدهیم که با توجه به مکان و زمان تصمیم بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.