قدس انلاین : استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه 16 درصد اشتغال کشور در استان کلید خورد، گفت: ما هنوز 260 هزار بیکار داریم. 48 درصد آن‌ها در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

16 درصد اشتغال کشور در خراسان رضوی کلید خورد
 
علیرضا رشیدیان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی در استانداری، اظهار کرد: حضرت امام (ره)، هر دم و نفسش برای این مملکت برکت بود. فکری که همواره در ذهن ایشان وجود داشت، رسیدن به مستضعفین و محرومین جامعه و رساندن آن‌ها به شرایط بهتر و بالاتر و متناسب با شان انسانی‌شان بود. موضوع این جلسه مسئله اشتغال وتولید در جامعه روستایی است که با اهداف امام(ره) انطباق دارد.
رشیدیان با بیان اینکه اولین کاری که مدنظر ما بوده، پویا کردن یا توسعه اقتصاد روستایی متناسب با اهداف اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم، تکمیل زنجیره‌های تولید است، مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی در روستاها وجود دارد که باید آن‌ها را شناخت و بر اساس آن‌ها زنجیره‌های ارزش افزوده را در آن روستا یا منطقه تکمیل کرد، بنای ما این است که در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی با اقتصاد روستایی با توجه به مزیت‌های روستا از این مطلب در ایجاد تکمیل زنجیره تولید استفاده کنیم.
وی افزود: در روستاهای ما تولیداتی صورت می‌گیرد اما از نظر بهره‌وری پایین است. ما باید از این ظرفیت برای افزایش بهره‌وری و کیفیت تولید استفاده کنیم، کیفیت کالاها را افزایش داده، هزینه تمام شده را کاهش دهیم و در تولیدات خود به شرایط بازار توجه داشته باشیم. با این نگاه باید به حوزه طرح‌ها، پروژه‌ها و امکانی که برای توسعه اشتغال روستایی پیش آمده توجه کنیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در استان 124 هزار اشتغال ایجاد کردیم، تصریح کرد: 16 درصد اشتغال کشور در استان کلید خورد، ما هنوز 260 هزار بیکار داریم. 48 درصد آن‌ها در حوزه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند. از اسفند ماه سال 95 با جهاددانشگاهی، شبکه دانشگاهی و روسای دانشگاه‌ها قرار گذاشتیم که در حوزه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اشتیاقی برای رفتن به مناطق روستایی ایجاد شود. باید برای این جوانان تحصیل‌کرده روستایی که در دانشگاه‌ها درس خوانده‌اند، زمینه و ظرفیت ایجاد کنیم. 
رشیدیان اضافه کرد: برای 9 هزار اشتغال در حوزه کشاورزی و گردشگری تعریف شده که بتوانند از فارغ‌التحصیلان در این حوزه بهره ببرند، باید از این مطلب استفاده کنند تا ما در روستاها جوان بیکار نداشته باشیم البته در روستاها فرهنگ کار و تلاش وجود دارد اما باید این بهره‌وری را با این تسهیلات و امکانات افزایش دهیم. 
وی ادامه داد: هدف دیگری که دنبال می‌کنیم این بوده که گیاهان دارویی یکی از مزیت‌های استان ما است اما در فرآوری و بسته‌بندی مشکل زیادی وجود دارد، در این حوزه باید افزایش قدرت رقابت‌پذیری تولیدات وجود داشته باشد، تولیدات روستایی باید نه تنها با سطح کشور بلکه در سطح بازارهای بین‌المللی نیز توانایی رقابت داشته باشند. 
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه نکته دیگری که به شدت دنبال آن هستیم، این بوده که فاصله بین تولید و سفره مردم را کوتاه کنیم، تصریح کرد: تولیدکننده ما در روستا تولید می‌کند اما سود حداقل است و مصرف‌کننده نسبت به قیمت تمام شده مابه‌التفاوت بالایی را پرداخت می‌کند، هر قدر این فاصله کمتر شود، هم سود تولیدکننده افزایش و هم نرخ مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند. صنعت در روستا باید در قالب چرخه فناوری محصولات روستایی شکل بگیرد، ما جذب داریم برای اینکه تولید ما ارتقا پیدا کند، ما برای تولید، تولید نمی‌کنیم بلکه تولید می‌کنیم تا بتوانیم ظرفیت‌های بازار را جواب دهیم.
رشیدیان اضافه کرد: ما وظیفه داریم نیازهای بازار داخلی را اشباع کنیم و در مرحله بعد یکی از اهداف ما، بازارهای بین‌المللی است. باید در این بازارها سهم خود را حفظ کرده و حتی افزایش دهیم. طرح‌های توسعه اقتصاد مقاومتی و اشتغال در روستاها در ثبات اقتصادی و جمعیتی روستا موثر هستند و علیرغم اینکه ما در بحث آبی مشکلات جدی داریم، اگر طرح‌های توسعه‌ای خود را افزایش دهیم و تغییر روش‌های کاشت، آبیاری، انتقال آب و روش‌های دیگری نگهداری و بهره‌برداری از محصولات کشاورزی ایجاد شود، کاملا اقتصادی شده، در ارتقا وضعیت روستا موثر است و می‌تواند از مهاجرت جلوگیری و جمعیت روستایی را حفظ کند.
وی افزود: علیرغم اینکه جمعیت روستایی در کشور در حال کاهش بود، جمعیت روستایی ما سالانه 0.6 درصد افزایش پیدا کرد. در برخی مناطق چون مناطق مرزی، مهاجرت معکوس داشتیم. با ایجاد ظرفیت‌ها در روستاهای مرزی شاهد بازگشت جمعیت به روستاهای مرزی بودیم. ما با کار شبیه کارمندان اداری نمی‌توانیم کار را پیش ببریم. برای اینکه رقم اعتبارات درست جذب و مصرف شود، نیازمند روحیه جهادی در مدیریت و اجرا هستیم.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا یک اتاق جنگ علیه ملت ما در وزارت خزانه‌داری تشکیل داده و در حال توطئه است، عنوان کرد: البته شرایط امروز ما به همت مدیران و مقام معظم رهبری بسیار متفاوت با شرایط قبل از برجام است. قبل از برجام ما جزو فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بودیم که با هدایت و درایت مردان حوزه دیپلماسی توانستیم به تفاهم‌نامه‌ای برسیم که از آن فصل خارج شویم، رئیس‌جمهور آمریکا این تفاهم‌نامه را به نفع ایران می‌داند اما ما این حرف را قبول نداریم. 
رشیدیان خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه بین‌المللی، برای ایران، دولت‌های دیگر و حتی کل جهان برد برد و به نفع صلح، آرامش و امنیت بود. این قرارداد راهکاری برای حل مسائل مورد مناقشه ایجاد کرد تا بتوانیم آن را در چارچوب گفت‌وگو به سرانجام برسانیم. آمریکایی‌ها نشان دادند که به تعهدات بین‌المللی وفادار نیستند آن‌ها اکنون به شدت در این توهم هستند که با فشارهای اقتصادی می‌توانند منویات خود را به ملت ما تحمیل کنند، در این شرایط باید با روحیه جهادی کارها و امور را پیش ببریم و باید این روحیه جهادی را در کارها دنبال کنیم که با حداقل زمان و حداکثر منافع و دقت به سرانجام برسانیم.
وی ادامه داد: ما بیش از 3300 روستا و آبادی و جمعیت فعال روستایی داریم که بزرگ‌ترین جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد. باید بتوانیم کمک کنیم که روستاییان از این ظرفیت استفاده کنند و اگر ما کار خود را به موقع انجام ندهیم مدیون این 1 میلیون و 700 هزار نفر هستیم، باید تلاش کنیم که نه تنها این 610 میلیارد به استان وارد شود بلکه طمع داریم در صورتی که استان‌های دیگر نتوانستند از این ظرفیت استفاده کنند، به رقم بالاتر برسیم. 
رشیدیان با بیان اینکه مشکلاتی در بخش‌های بانکی وجود دارد که باید به حداقل برسانیم، عنوان کرد: افرادی که در طرح‌های اقتصادی کار می‌کنند باید به این مطلب توجه داشته باشند که اکنون زمان این است که مطالعات طرح‌های اقتصادی خود را دنبال کنید و باید اجرا شود. به آن طرح‌ها توجه داشته باشد، تنها فکر پخش پول نباشیم اگر این پول توزیع شود اما در تولید روستایی افزایش پیدا نکند و در بازار نقش نداشته باشد، مشکلی وجود دارد.
استاندار خراسان رضوی در خصوص مسئله اشتغال در حوزه فضای مجازی، بیان کرد: 1300 روستای ما به سیستم اینترنت پرسرعت وصل هستند که قصد توسعه آن نیز وجود دارد. نگاه ما به فضای مجازی و گسترش اینترنت بحث بازی‌ها، سامانه‌ها، شبکه‌ها و تلگرام نیست. بحث ما این است که فاصله ارتباطی و تعامل را بین تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در روستاها و شهرها کاهش دهیم. باید از توسعه ظرفیت‌های اینترنتی با این هدف وصل کردن شرکت‌های موجود در فضای مجازی، استفاده کنیم.
رشیدیان گفت: اختیاراتی چون جابه‌جایی در رسته‌ها، سهم‎ها و یا سقف تصویب‌های شهرستانی به استان داده شده، باید تا آخر خرداد برای 305 میلیارد، کمیته‌های شهرستانی، فنی، دستگاه‌ها و بانک‌ها این موارد را دنبال کنند. نباید پرداخت‌های ما به این میزان طول بکشد و باید اصلاح شود تا ظرف یک هفته دستگاه‌های اجرایی و ظرف چهار روزکمیته‌های فنی و فرمانداران طرح‌ها را بررسی  و بانک‌ها نیز ظرف دو هفته تعیین تکلیف کنند.
وی خطاب به حاضران در جلسه بیان کرد: باید از ظرفیت آموزش فنی و حرفه ای و کارهایی که جهاد کشاورزی برای آموزش و تولیدات انجام می‌دهد، استفاده کنید. برای بازاریابی در این چرخه‌ها به فکر باشید. اگر به فکر بازار نباشیم تولید تنها باعث ازدیاد کالا، ماندن آن روی دست روستاییان و فشار بیشتر اقتصادی خواهد شد. برای طرح‌های بزرگ در قالب زنجیره تولید روستایی فکر کنید. ما می‌توانیم 500 اشتغال در منطقه روستایی ایجاد کنیم.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف ما در مرحله اول مشاغل کوچک است، اما باید به تدریج به این مطلب برسیم که روستاهای ما بتوانند حوزه‌های اشتغال بزرگ ایجاد کنند، در این صورت قدم جدی به سمت توسعه برداشتیم. امیدوارم به روزی برسیم که هیچ جوان روستایی در روستا بیکار نباشد و همه تولیدکنندگان در روستا سهم بیشتری از ارزش افزوده تولیدات‌شان را به خود اختصاص دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.