قدس انلاین : شهردار کاشمر با حضور در جلسه فوق‌العاده شورای شهر ضمن دفاع از عملکرد شهرداری در برخی موارد شورای شهر را در عدم انجام وظایف محوله محکوم کرد.

از محکوم کردن شورای شهر تا دفاع از عملکرد شهرداری
به گزارش قدس انلاین به نقل از فارس ، پس از طرح سؤال عضو اصلاح‌طلب از شهردار کاشمر و اتمام مهلت زمانی 10 روزه، شهردار کاشمر با حضور در جلسه فوق‌العاده شورا در مدت 140 دقیقه در یک فضایی که گاها به تنش و بگومگو کشیده می‌شد، به 20 سؤال از 30 سؤال مطروحه پاسخ داد، با نظر موافق اعضای جلسه پاسخگویی شهردار برای 10 سال باقی‌مانده به جلسه دیگر موکول شد.

شهردار کاشمر در این جلسه گفت: از آنجایی‌که ظرفیت قانونی برای پاسخگویی به سؤالات مطرح‌ شده فراهم است، انتظار می‌رفت که جلسه به‌سمت سوءتفاهم‌های این‌چنینی پیش نمی‌رفت.

جعفر سلیمانی با اشاره به اینکه هیچ‌کس مطلق خوب نیست و خوبی و بدی امری نسبی است، ادامه داد: نباید چنین فکری که کنیم که ما پاکیم و مابقی ناپاک هستند.

وی در پاسخ به سؤالات مطرح‌ شده در خصوص علت عدم رعایت ماده‌های 67، 71، 79 قانون شهرداری‌ها و نیز ماده‌های 35 و 36  آیین‌نامه بودجه‌ریزی شهرداری‌ها و مواد47 و 34 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، افزود: در هر سال سیستم در سه‌ماهه پایانی سال از وضعیت خاصی برخوردار است، باهمه موارد و مسائلی که وجود داشته موظفیم، بر اساس بخشنامه بودجه‌ای که سازمان همیاری‌ها و شهرداری‌های کشور تهیه می‌کند، انجام‌وظیفه کنیم.

شهردار کاشمر با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی در این زمینه در شهر تایباد در راستای آشنایی و توجیه در خصوص موارد و شرایط نرم‌افزار بودجه، یادآور شد: متعاقب آن در دی‌ ماه تا بهمن‌ماه لایحه عوارض تهیه و در 7 اسفندماه به تصویب شورا رسید تا پایه درآمدهای سال آتی بر مبنای مؤلفه و اجازه‌هایی که شورا می‌دهد، انجام شود.

وی بابیان اینکه امسال زودتر از سنوات گذشته و در 30 بهمن‌ماه بودجه عمرانی شهرداری تحویل شورا شده است، خاطرنشان کرد: زمانی که شورا برای بررسی بودجه لازم دارد، یک ماه است، اما شورای شهر کاشمر در مدت 3 ماه نتوانسته به آن جمع‌بندی خودش دست یابد.

سلیمانی با اشاره به اینکه مسئول کمیسیون برنامه‌وبودجه که ادعای داشتن دکترای اقتصاد دارد، به‌عنوان خزانه‌دار نتوانسته بودجه 320 میلیون تومانی شورا را تنظیم کند، بیان کرد: با این شرایط باید تحمل پاسخگویی را داشته باشید.

وی بابیان اینکه بودجه شهرداری کاشمر با یک ماه تأخیر تقدیم شورا شده است، گفت: با وجود اینکه قبل از حضورم در شهرداری نیروهای باتجربه بازنشسته شدند، اما تفریغ بودجه سال 90 برای 12 میلیارد و 800 میلیون تومان در دوم مرداد، در سال 91 برای 14 میلیارد و 800 میلیون تومان در مهرماه، در سال 92 برای 14 میلیارد و 500 میلیون تومان را در اول تیرماه، در سال 93 برای 21 میلیارد و 200 میلیون تومان در هشتم اردیبهشت و در سال 95 برای 31 میلیارد و 800میلیون تومان در  12  تیرماه تفریغ بودجه تقدیم شورا شده است.

تفریغ بودجه شهرداری کاشمر کجاست؟

شهردار کاشمر با تأکید بر اینکه مجبورم عملکرد بدنه شهرداری را تشریح کنم، این سؤال را مطرح کرد که چرا از 12 تیرماه سال گذشته برای تفریغ بودجه شهرداری اقدام نشده و این تفریغ بودجه کجاست؟، چراکه رسید داریم که تفریغ بودجه در تاریخ موردنظر تحویل شورا شده، حالا شورا چقدر زمان می‌خواهد که این تفریغ را بررسی کند که باگذشت یک سال تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه شورا یکی از نیروهای امور مالی را به‌عنوان مسئول این واحد منصوب کرده است، اضافه کرد: در شرایطی که بودجه امسال به سه برابر ظرفیت بودجه سال 92 افزایش‌یافته، اما نیرویی به مجموعه اضافه نشده و تنها در این مدت توانسته‌ام با این حجم افزایش بودجه با نیروی موجود بودجه را محقق کنم.

سلیمانی بابیان اینکه گزارش 5 ماهه سال گذشته با یک ماه تأخیر در آبان ماه و گزارش 6 ماه در آذرماه به شورا ارسال‌ شده است، ادامه داد: چرا کمسیون مربوطه و مجموعه شورا گزارش ارسالی را مورد رسیدگی قرار نداده، بنابراین اگر ما یک تأخیر در ارسال گزارش داشتیم، اما در مقابل شورا باگذشت هشت ماه هنوز وظیفه خودش را انجام نداده و این در حالی است که شهرداری در این زمینه تأخیر داشته و شورا کارش را انجام نداده است.

وی با تأکید بر اینکه مجموع نیروهای ستادی در شهرداری 70 نفر و این در حالی است که با خالی بودن 50 درصدی چارت سازمانی شهرداری و کمبود 70 نیرویی که داشتیم وظیفه خودمان را انجام دادیم، در خصوص بودجه سازمان حمل‌ونقل افزود: این سازمان که دارای مدیرعامل مستقل و نماینده شورا در آن دارای حق رأی است، درواقع دارای یک شورایی بوده که رئیس آن فرماندار است.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های تابع شهرداری موظف هستند تا قبل از پایان آذرماه بودجه خودشان را به شهرداری ارائه کنند و شهرداری هم فرصت زمانی 15 روزه دارد، اظهار داشت: از مسئول کمیسیون برنامه‌وبودجه می‌خواهم به همین وظیفه سازمانی که عضو شورای سازمان حمل‌ونقل هستند و مستقیماً درگیر بودند این نقصی را که خودشان دارند را بپذیرند.

شورا وارد اقدام در خصوص گزارش‌های ارسالی از سوی شهرداری نشده است

شهردار کاشمر ادامه داد: همه این موارد به‌عنوان یک نقص می‌پذیرم، اما این‌که ما وظیفه‌مان را با تأخیر انجام دهیم و شورا وارد اقدام در خصوص گزارش‌های ارسالی از سوی شهرداری نشود، باید افکار عمومی آگاه شود که در این مدت هفت ماه بااین‌همه قید زمانی این کمیسیون و مسئولش چه عملکردی می‌تواند در خصوص وظیفه ذاتی خودش به مردم گزارش دهد.

وی بابیان اینکه تمام قوانین شهرداری را بررسی کردیم و ماده‌ای تحت عنوان آئین‌نامه بودجه‌ریزی پیدا نکردیم، ادامه داد: علاوه بر ثبت اموالی و اسناد منقول و غیرمنقولی شهرداری در سامانه املاک،  تمامی توافقات در سامانه درج‌ شده و همه موارد مربوط به توافق موجود و قابل‌ارائه است.

سلیمانی با اشاره به اینکه برابر آیین‌نامه مذکور شهرداری وفق مقررات تمامی درآمدها را ابتدا به‌حساب درآمد واریز و سپس نسبت به هزینه‌کرد آن اقدام کرده و مصداقی مبنی بر عدم رعایت این ماده وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حساب سپرده شهرداری یک حساب مستقل بوده و هیچ‌گونه وجهی از این حساب برداشت‌ نشده است.

وی در پاسخ به سؤال نهم در خصوص علت عدم رعایت مورد 5 بند د فصل 3 از بخشنامه بودجه سال 97 با ادعای اینکه در مدت 11 سال کسوت شهرداری حداقل 6 سال سازمان بازرسی و دیوان محاسبات بر سیستم من نظارت و بررسی انجام داده است، یادآور شد: در خصوص سؤال بعدی مبنی علت عدم رعایت اصول بودجه‌نویسی همچون اصل جامعیت، اصل شاملیت و تفصیل، اصل تخصیص و اصل تحدی بودن هزینه چنین توضیح داد که بودجه امسال شهرداری همچون سنوات گذشته و مانند تمامی شهرداری‌های کشور بر اساس دستورالعمل و جدول ابلاغی وزارت کشور تدوین و برای تصویب تقدیم شورا شده است و امکان تغییر از سوی شهرداری در آن وجود ندارد.

شهردار کاشمر بابیان اینکه اسناد خزانه‌داری در حقیقت اعتبار دولتی است و دیوان محاسبات به بررسی ریز هزینه‌ها نظارت دارد، به‌طوری‌که یک روز در شهرداری مستقر شدند، گفت: 5 میلیارد تومان مستقیم به‌حساب شهرداری وارد نشده بلکه با ارائه لیست و معرفی بدهکاران اوراق به نام آنها صادر و در موعد مقرر به حسابشان هم واریز شده است.

وی در خصوص علت خدمات‌دهی به نقاط کور شهر  و بیلبوردهای تبلیغاتی متذکر شد: در حوزه حمل‌ونقل، کارهایی انجام‌ شده و گزارش آن ارائه می‌شود و در موضوع بیلبوردهای تبلیغاتی هم مراحل مزایده آن در دست اقدام است.

شورا نمی‌تواند درزمینهٔ حقوق کارگران شهرداری ورود پیدا کند

سلیمانی با اشاره به اینکه شورا باید شهرداری را درزمینهٔ ارائه مناقصه‌ها و مزایده‌ها مقید کند یا در اختیارات بودجه‌ای به شهرداری این اجازه را دهد، افزود: در چهار سالی که در شهرداری کاشمر بودم برای مناقصه‌ها و مزایده‌هایی که در چارچوب اعتبارات مصوب شورا بوده موردی نیامده است و برای سایر موارد نیز در قیدهای بودجه 97 آورده شده، بنابراین، موردی که اعلام‌ شده مربوط به حقوق 110 کارگر است و مبلغ پایه بر اساس قانون کار مشخص‌ شده و شورا در این زمینه نمی‌تواند وارد شود.

وی بابیان اینکه موضوع هوشمندسازی 133 در دست اقدام است و به‌زودی به‌صورت آزمایشی اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: لباس فرم رانندگان انجام‌ شده، اما از نصب کارت‌خوان در تاکسی‌های 133 اطلاعی ندارم.

شهردار کاشمر در خصوص مصوبه شورای شهر در سال گذشته مبنی بر طرح تشویق شهروندان در قبال پرداخت قبوض نوسازی اظهار داشت: در سال گذشته با اختلاف قیمت دارایی مواجه شدیم و در این زمینه هم مصوبه مشروط داشتیم که درصورتی‌که درآمد بیش از یک میلیارد تومان باشد، طرح تشویقی و اهدای جایزه را انجام دهیم، بنابراین به‌دلیل افت قیمت ناشی از قیمت منطقه‌ای دارایی تصورمان این است که امسال به این مبلغ نرسیدیم.

وی در خصوص معامله و تهاتر با شهرداری‌های شهرهای هم‌جوار بیان کرد: در این زمینه مصوبه شورای شهر مبنی بر انجام توافقات با شهرداری‌ها را داریم و تاکنون نیز با شهرداری ریوش، انابد و خلیل‌آباد قراردادهایی درزمینهٔ تهاتر انجام دادیم که عمده توافقات در این زمینه  بحث قیر و ماشین‌آلات بوده، به‌طوری‌که در ریوش تهاتر خریدوفروش ماشین‌آلات انجام دادیم در انابد هم ماشین‌آلات به‌صورت اجاره انجام‌ شده که بر اساس آئین‌نامه شهرداری مبالغ کمتر از بخش خصوصی بوده و در همه این موارد صرف و صلاح شهرداری رعایت شده است.

سلیمانی در خصوص وضعیت مجتمع تجاری شهرداری کاشمر تأکید کرد:  این مجتمع در ابتدا در اختیار تعدادی از کسبه بود که مدعی طلبکاری سرقفلی بودند و اجاره‌نامه شهرداری را به مبالغ 7 تا 10 میلیون تومان معامله می‌کردند.

وی بابیان اینکه در ادامه با یک ارزش سرقفلی و پرداخت اجاره‌بها 100 تا 150 هزار تومان مواجه بودیم، افزود: در مقطعی قرار بود، مجموعه تخلیه و در اختیار یک فروشگاه بزرگ قرار گیرد، اما با دخالت شورا دخالت مبنی بر جلوگیری از تحمیل فشار به کسبه این اقدام انجام نشد.

شهردار کاشمر با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها همواره بخشی از واحدهای این مجتمع خالی بود، اظهار داشت: نهایتاً در هدف گزاری انجام‌ شده با مصوبه شورا با فروشگاه رفاه انعقاد قرارداد امضاء کردیم، برای سال جاری پیش‌بینی کردیم و قطعیت پیدا می‌کند، در خصوص طبقه فوقانی پاساژ هم بر اساس تصمیم شورا قرارداد را به پایان رسانیدم و درخواست احداث تالار را به شورا ارائه کردیم که مورد مخالفت قرار گرفت، در حال حاضر نیز با اصلاحاتی که صورت گرفته تمامی قراردادها به‌روز شده به‌طوری‌که  اجاره مغازه حاشیه از 450 هزار تومان به 3 میلیون 500 هزار تومان افزایش‌ یافته است.

رئیس شورا تاکنون مدیریتی خوبی درزمینهٔ اداره کردن جلسات نداشته است

مسئول کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا و طراح 30 سؤال از شهردار در واکنش به اظهارات رئیس شورا در دفاع تمام‌قد از شهردار گفت: آقای رئیس من یک سؤال دارم، واقعاً دنبال چه جیزی هستید؟ اگر دنبال این هستید که نشریه مطبوعتان مطلبی منتشر کند، باید عنوان کنم که این طرز صحبت کردن به‌عنوان رئیس شورای شهر نیست، چراکه شب گذشته من و شما مانند دو مرد در خصوص جلسه امروز صحبت کردیم و مقرر شد، در این جلسه شهردار پاسخگوی سؤالات باشد، اما امروز در جلسه نامه شهرداری را مبنی بر این‌که به شهرداری مراجعه نکردم را مطرح می‌کنید.

حسن اعمی بابیان اینکه رئیس شورا تاکنون مدیریتی خوبی درزمینهٔ اداره کردن جلسات نداشته است، متذکر شد: امیدوارم، از این به بعد شاهد مدیریت خوبی باشیم تا حداقل اتفاقی نیفتد، چراکه شما خودتان عامل برافروختن آتش هستید.

وی خطاب به رئیس شورا یادآور شد: خودتان می‌دانید، تمام حرف‌هایی که درباره من می‌زنند، تهمت است و هیچ‌چیز دیگری نیست، چراکه تنها طرح سؤال دارم و این‌که عده‌ای می‌گویند که اصولگرا شدم، یا خصومت شخصی دارم، هرکسی نداند، حداقل شما می‌دانید، افتراها و توهین‌هایی که از سوی دوستان اصلاح‌طلب به من شد، من تنها در برابر آن سکوت کردم.

این عضو شورای شهر بابیان این‌که شهردار دو روز قبل با ارسال پیامکی از من خواست تا برای چند مصوبه کاری و نه اینکه مسئول کمیسیون و یا کاره‌ای هستم، در راستای انجام امور شهرداری و پیشگیری به منابع عمومی لازم است، باهم گفت‌وگو کنیم، خاطرنشان کرد: اگر شما قرار است مورد یا مواردی تصویب شود، باید لایحه آن را تقدیم شورا کنید و لزومی ندارد، در جلسه‌ای خصوصی باهم صحبت کنیم، چراکه پیش‌ازاین اعلام کرده بودید که حق ندارم به اتاقتان بیایم.

اعمی با تأکید بر اینکه شهردار از زمان حضور در جلسه و پاسخ به سؤالات مدام در حال کوبیدن است، بیان کرد: به احترام رأیی که برای انتصاب شما دادم سکوت کردم و شما هر چه دلتان خواست را گفتید.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر کار شهرداری وظیفه ما است، ادامه داد:  چرا شهردار به‌جای پاسخگویی به سؤالات به شخصیت من گیر داده است، اگر قرار بوده، شهردار به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد، تنها باید پاسخ‌ها در چهارچوب آن باشد.

شهردار در این جلسه برای پاسخگویی نیامده است بلکه آمده تخریب کند

عضو شورای شهر کاشمر بابیان اینکه شهردار مکلف است، تنها به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد و این اجازه را ندارد که از من سؤال بپرسد، افزود: متأسفانه شهردار در این جلسه برای پاسخگویی نیامده است، بلکه آمده تخریب کند، بنابراین انتظار داشتیم، رئیس شورا مدیریت جلسه را در دست داشته باشد و اجازه ندهد، شهردار خارج از سؤالات صحبت کند.

وی با تأکید بر اینکه شهردار برای رسانه‌ها صحبت می‌کند و پاسخ می‌دهد، خطاب به شهردار گفت: شما لازم نیست که وظایف من را گوشزد کنید، چراکه عضو شورا نیروی بالادست شهردار محسوب می‌شود، ای‌کاش زمانی که به‌عنوان شهردار می‌خواستم رأی بدهم، این تذکرات را می‌دادید.

اعمی در پاسخ به صحبت شهردار کاشمر مبنی بر اینکه یک فرد دیپلمه هم می‌تواند بودجه شهرداری از توضیح دهد، عنوان کرد: جالب است که سابقه 20 ترم تدریس درس بودجه‌نویسی و اصول آن را در دانشگاه به عهده‌دارم، حالا امروز می‌خواهند اصول شاملت و جامعیت را به من یاد دهند.

وی همچنین در واکنش به ادعای شهردار مبنی بر گم‌شدن تفریغ بودجه سال گذشته در شورای شهر، اظهار داشت: بررسی‌های لازم در دست اقدام است و بسیاری موارد قانونی رعایت نشده، به‌طوری‌که در قالب مواد 16 و 17 مجاز به برداشت حداکثر 313 میلیون تومان بودید، مبلغ 407 میلیون تومان برداشت‌ شده و در این زمینه نیز مجوزی از شورا اخذ نکردید، بنابراین، با این روال جلسات شورا تنها برای تصویب تبصره 3 ماده 101 است و مابقی در بودجه تصویب‌ شده است.

مسئول کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر با تأکید بر اینکه تخلفات صورت گرفته را از طریق مجاری قانونی پیگیری می‌کنم، خطاب به رئیس شورا گفت: شما دو سال شهردار و 4 سال هم عضو شورا بوده است، آیا از شورا در این مدت مجوز دریافت نمی‌کردید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.