قدس آنلاین – تکتم بهاردوست: اسماعیل پور ملائکه با ابراز نگرانی از وضعیت بد بازار کفش از تعطیلی تعداد زیادی از کارگاه‌های تولیدی خبر داد.

کفش دست دوزمشهد دردنیا بهترین است/تجار مشهدی به تولید کنندگان کفش اعتماد ندارند/از کفش چینی نمیترسیم اما ازنوسان دلار وحشت داریم/درمشهد پوست داریم اما نمیتوانیم تبدیل به چرم کنیم

افزایش قاچاق در کنار واردات بی‌رویه از کشورهای ترکیه و چین صنعت کفش را روز به روز ضعیف‌تر کرده است، به طوری که در حال حاضر بیش از 60 درصد واحدهای تولیدی این صنعت تعطیل شده‌اند و 40 درصد باقیمانده نیز با حداقل ظرفیت ادامه فعالیت می‌دهند .در کنارنظام ضعیف بانکداری و...این صنعت اشتغالزا را به تعطیلی کشانده است.گفتگوی تفصیلی قدس آنلاین با اسماعیل پورملائکه رئیس اتحادیه کفش مشهد را بخوانید:

*در حال حاضر مشکل کلی کفش در مشهد چیست؟

**یکی از معظلاتی که در صنعت کفش پیش رو داریم یکی عدم اعتماد تاجر به تولید کننده است.تجار دیگر مانند قدیم به تولید کنندگان اعتماد ندارند چون چک‌ها بی اعتبار شده است. تولید کنندگان پیش از این می‌آمدند چک‌های بلند مدت می‌گرفتند در حالیکه الان دست تولید کننده به لحاظ نقدینگی خالی است.بانک‌ها هم آن تعامل و شرایطی را که برای تولید کنندگان نیاز است را ندارند و در این خصوص تمایلی نشان نمی‌دهند.

واحدهای خرد بازار ما هم توان خرید را ندارند همه گرفتار بانک و مشکلاتی از این دست هستند.

*آیا بخشی از این مشکلات به واردات کفش چینی مربوط می‌شود؟آیا تولید کنندگان مشهدی توان رقابت با کفش‌های چینی را دارند؟

**کفش چینی در گذشته وارد بازار میشد ولی با این همه نتوانست به این شدت اثر گذار باشد.الان با توجه به حساسیت مسئولان نسبت به واردات کالای قاچاق واردات این نوع کفش‌ها خیلی کم شده است.و الان عملا وحشتی از حضور کفش چینی در بازار نداریم.

مشکلی که الان ما با ان مواجهیم نبود قیمت‌های ثابت است.بیش از 55درصد از تولید یک کفش مواد اولیه وارداتی است.وقتی قیمت این مواد اولیه با نرخ ارز بالا و پایین می‌رود تولید کننده توان تولیدش را از دست میدهد.

*با توجه به اینکه در مشهد چرم وجود دارد و تولید چرم صورت می‌گیرد آیا اقدامی برای تولید زنجیره‌ای کیف و کفش در مشهد داریم که قیمت تمام شده کاهش پیدا کند؟

**ما در ایران چرم نداریم پوست داریم چون باید یکسری مواد اولیه وارد شود که با پوست ادغام شده و در نهایت چرم تولید بشود و این حلقه مفقوده سیستم تولید مااست چون اکثر این مواد از ایتالیا و آلمان وارد می‌شود.

*تولید کنندگان کفش در مشهد تا چه اندازه به سمت صنعتی شدن و تولید انبوده برای کم کردن هزینه حرکت کرده اند؟اینکه توقع داشته باشیم که مردم کفش بی کیفیت و گران ایرانی را بخرند به جااست؟آیا این قضیه در بلند مدت جواب می‌دهد؟

**ما کفش بی کیفیت نداریم کفش ایرانی در بهترین جایگاه خودش قرار داردو کفش مشهد هم در قطب دوم یا سوم ایران قراردارد گزافه نگفتم که  کفش  مشهد الان از بهترین نوع کفش درکشور  است.اتحادیه ما تمام قد در دفاع از کالای خوب ایرانی ایستاده و می‌ایستد.بازرس‌ها و اتحادیه بیست و چهارساعته پاسخگوی تخلفات و شکایات مردم است.

*چه تعداد تولید کنندگان کفش در مشهد داریم؟الان چه تعداد از این کارگاه‌ها تعطیل یا دایر هستند؟

**کفش مشهد به عنوان کفش دست دوز به تمام بازار ایران معرفی شده است.الان دو کارگاه صنعتی در شهرک توس داریم که در حال حاضر به صورت نیمه افراشته مشغول فعالیت هستند.در جاده کلات هم دو کارگاه دیگر داریم ولی عمده شهرت  کفش مشهد همان برند دست دوز است که در حال حاضر با بهترین برندهای دنیا در حال تولید است.الان در مشهد حدود هزار و پانصد تولیدی کفش  پروانه دار یا بدون پروانه داریم  که هر واحد تولیدی 10نفر سرانه اشتغال داردو روزانه توان تولید پنجاه جفت کفش را دارد.

از این تعداد کلی کارگاه تعطیل شده ،از اول سال 97 تا به امروز تولیدی‌های ما با یک سوم توان هم کار نکرده‌اند چون مواد اولیه نداشته‌ایم.اکثر تولیدی‌های ما با مشکلات بانکی و سودهای کلان دست به گریبان هستند.

*آیا تا به حال به این فکر کرده‌اند که از ظرفیت سالانه بیش از بیست میلیون زائر برای فروش کفش‌ها و تولیدات آن به مردم استفاده کنید؟

**ماندگاری زائر ما در گذشته 10روز بوده است در حال حاضر یک روز و نیم است.همه هتل‌های ما خالی است و ما الان بازار پر رونق قدیم را نداریم.من پیشنهاد می‌کنم مسئولان دولتی به این قضیه ورود پیدا کنند تا ما بتوانیم شرایطی را برای مسافران و زائران فراهم بکنیم که بیشتر درمشهد بمانندو مانند گذشته بخشی از خرید سالانه خود را از مشهد انجام دهند و فقط دراین صورت است که میتوانیم روی بازار زائران هم حساب بازکنیم .

*آیا در تولید کفش برند سازی به عنوان یک رکن مهم اقتصادی مورد توجه بوده است؟

**الان چند تا از این تولید کنندگان ما دارای برند هستند که امکان نام بردن آن‌ها را ندارم ولی بله برای بقیه هم با گذاشتن کارگاه‌های آموزشی و...در صدد هستیم این‌ها را هم به سمت و سوی برند سازی هدایت کنیم.که خدا را شکر روز به روز در حال افزایش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.