قدس آنلاین – تکتم بهاردوست:رئیس اتحادیه دامداران با ابراز خوشحالی از خرید حمایتی شیر از قیمت بالای نهاده های کشاورزی و تعطیلی دامداری‌ها ابراز نگرانی کرد.

خرید حمایتی شیر مسکنی بر درد گاوداران خراسان رضوی است/ قیمت نهاده ها فقط امسال 30درصد گران شد اما نرخ شیر مصوب سال 93 است/گاودرای درخراسان رضوی هرروز کوچکتر میشود

 واحدهای گاوداری درمشهد این روزها با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که در صورت بی‌توجهی و رها کردن آن‌ها باید منتظر ورشکستگی یا تعطیلی  این واحدها بود.

این در حالی است که صنایع لبنی طی سال‌های گذشته با افزایش ندادن نرخ خرید شیر خام بی مهری فراوانی به دامداران کردند، اما بارها قیمت محصولات خود را قانونی و غیر قانونی افزایش دادند.

همه این اتفاقات در شرایطی رخ داده  است که دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های خصوصی مرتبط با بازار از جمله اتحادیه‌های مختلف سعی در آرام نگاه داشتن بازار برای ماه رمضان کردند اما گران شدن بازار لبنیات برای بعد از ماه مبارک مشکلات دیگری را با خود به همراه خواهد آورد.گفتگوی اختصاصی قدس آنلاین با فرشید صراف رئیس اتحادیه گاوداران مشهد را بخوانید:

*آیا قیمت خرید شیر امسال تغییر کرده است؟ پارسال چه مقدار بوده است؟

**خوشبختانه با پیگیری هایی که انجام شد و تلاش هایی که دولت در این باره داشت نرخ پایه1440تومان برای خرید حمایتی شیر تعیین شده است.ولی برای درخصوص کارخانجات این قیمت به اختیار خودشان است.

*این خرید شیر حمایتی چه نفعی برای گاوداران دارد؟

**این خرید برای آن دسته از گاوداران و تولید کنندگان که نمی‌توانند شیر را به قیمت مناسب به کارخانه ها بفروشند  بسیار مفید است چرا که این حمایت از تولید ایرانی  به اهدافی که مد نظربرای افزایش سرانه مصرف لبنیات درکشور  هست  میتوانیم برسیم.

*آیا این خرید حمایتی سال قبل هم اعمال میشد؟

**این خرید حمایتی با پایه 1300تومان بود.البته پیشنهاد قیمت 1440 در سال 1393مصوب شورای اقتصاد شد اما متاسفانه این قیمت خریداری نشد و گاه حتی قیمت به زیر 1100تومان رسید و دامدار ما با این وضعیت خیلی متضرر شد و حتی در مواقعی هم از این قیمت خیلی نازل‌تر مجبور به فروش شیر شد.ولی با حمایتی که دولت از این بحث کرد و خرید تضمینی که در سال93 شروع کرد و بعد خرید حمایتی در سال 95عملا وارد عرصه اجرا شد که با این اقدام قیمت شیر کنترل شد البته نمی‌گویم قیمت اینقدر خوب بود که دامدار سود کند ولی وضع متعادل شد.

*پس با این حساب کارخانجات هم ملزم می‌شوند با همین قیمت خرید کنند؟

**خرید حمایتی از این بابت است که عرضه و تقاضا را در بازار کنترل کند .زمانی که این اتفاق بیفتد مطمئنا کارخانجات هم نسبت به افزایش قیمت و قیمت خرید شیر خام ترغیب خواهند شد.

البته بد نیست بدانید که بهای تمام شده شیر خیلی بیشتر از این‌ها است در سال گذشته قیمت نهاده‌ها به شدت برای دامداران گران شد و همین باعث شد که  مشکلات تولید بزرگ‌تر شود لذا حمایت دولت در این شرایط کمک خیلی خوبی بود.

*پس الان قیمتی که برای دامداران تمام می‌شود بیشتر از خرید حمایتی است ؟

**قیمتی که الان دولت مصوب کرده است کف قیمت است یعنی اگر دامداری نتوانست شیرش را بیشتر بفروشد بیاورد و در خرید حمایتی عرضه کند..الان فقط قیمت تصویبی تضمین شده است.

*با این حساب باز هم گاوداری هست که مجبور به تعطیلی گاوداری‌اش باشد؟

**مطمئنا هست.ما از سال گذشته بیش از30درصدافزایش در نرخ نهاده‌ها داشته ایم وهمانطور هم که گفتم قیمت شیر خیلی بیشتر از آن چیزی است که فروخته می‌شود.ولی به هر شکل پروسه تولید یک پروسه چند ساله است و میانگین سال گرفته می‌شود و همین قضایا باعث شده است که دامدار ما در بعضی زمان‌ها از نقطه تعادلی خارج بشود و مجبور به تعطیلی شود.این اتفاق رخ داده و رخ هم خواهد داد و اگر هم خرید حمایتی رخ نمی‌داد باز هم این تعطیلی‌ها اتفاق می‌افتاد و بیشتر هم میشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.