زاهدان- رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی چشم انتظار مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور برای تامین اعتبارات خشکسالی است.

بخش کشاورزی چشم انتظار مصوبات شورای عالی مدیریت بحران کشور برای تامین اعتبارات خشکسالی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، آیت ا... عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در نشست هماندیشی که به منظور بررسی مسائل و مشکلات خشکسالی ، آب و کشاورزی منطقه سیستان در محل دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار شد، با اشاره به حساسیت خاص شرایط خشکسالی در منطقه اظهار داشت : کشاورزی و آب دو رکن اساسی حیات منطقه سیستان است ، ضریب برقراری امنیت در سیستان بستگی به رفع مشکلات مردم مرزبان و مرزدار منطقه است که باید هم خودشان هم کشاورزی آنها و دامهایشان حفظ شوند.

وی افزود : در منطقه سیستان با مدیریت واحد آب می توان صید و صیادی، کشاورزی و دامداری سیستان را که در معرض خطر نابودی است حفظ نمود.

وی از مسئولین خواست ضمن جلوگیری از قاچاق دام، در حفظ نژاد گاو سیستانی که یکی از نژادهای برتر کشور و تامین علوفه دامداران اهتمام ویژه داشته باشند.

مجتبی پیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: منطقه سیستان قریب به بیست سال است که گرفتار خشکسالی است خصوصاً در سال زراعی گذشته که بدلیل کاهش میزان بارندگی و کاهش چشم‌گیر آورد رودخانه هیرمند خسارات زیادی به بخش وارد شد.

وی افزود : ۵۰ هزار بهره بردار منطقه سیستان که سهم ۵/۲۴ درصدی تولیدات استان را دارا می‌باشند اسیر خشکسالی شدید شده‌اند، بطوریکه در سال زراعی جاری ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌و از ۵۰ هزارهکتاری که سطح زیرکشت زراعت و باغبانی بوده عایدی نصیب کشاورزان نشده است.

وی خاطرنشان کرد : بمنظور پیگیری مطالبات مردم منطقه سیستان اکیپ‌های برآورد خسارات به منطقه اعزام و جمعبندی خسارت‌های وارده را به مقامات استان و کشور اعلام نموده و حتی در نشستی که در محل وزارت کشور برگزار شد برنامه‌های بخش کشاورزی را نیز به مسئولین امر داده‌ایم و منتظریم تا با بررسی برنامه‌ها و طرحها در جلسه هیات دولت اعتبارات لازم به بخش تزریق شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی میزان کل خسارت وارده به بخش کشاورزی در منطقه سیستان را ۷۴۲ میلیارد تومان برشمرد و افزود : از این میزان ۳۹۶ میلیارد تومان خسارت وارده به حوزه دام و زراعت و باغبانی و تاسیسات آبی است و ۳۴۶ میلیارد تومان آن، خسارات عدم کشت در سطح ۱۲۶ هزارهکتار می‌باشد.

مجتبی پیری گفت : برای جبران مسائل و مشکلات عدیده خشکسالی پروژه‌های مهمی بمنظور جبران خسارت به سازمان مدیریت استان معرفی که نیاز به ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارد همچنین ۱۳۴ طرح جهت جذب ۲۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اشتغال روستائیان و عشایر به بانک کشاورزی ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی برای برون رفت فوری از مشکلات کشاورزان و دامداران منطقه به صدور مجوز حمل و خروج دام سبک بومی منطقه به مقصد استانهای خراسان شمالی ، جنوبی و رضوی اشاره و گفت ۴۰۰۰ تن علوفه یارانه دار و ۲۰۰۰ تن جو تامین که تاکنون ۱۵۰۰ تن علوفه و ۶۰۰ تن جو برای توزیع بین دامداران به استان حمل شده است .

وی افزود : برای تامین آب موردنیاز دامداران در منطقه ۱۵۷ حلقه چاهک با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان در دشت سیستان حفر شده است.

مجتبی پیری دراین نشست اهتمام فوری و جدی مسئولین کشوری در احقاق حق آبه هیرمند، تامین علوفه برای دامداران حداقل برای دو سال ، تشکیل کارگروه نجات تالاب هامون ، تسریع درپرداخت خسارت به کشاورزان‌، معرفی پروژه‌های حذف کانونهای شن و تعیین الگوی کشتی متناسب با شرایط کنونی برای منطقه سیستان را خواستار شد.

دراین نشست ائمه جمعه شهرستانهای منطقه سیستان و رئیس سازمان آب منطقه‌ای استان با اشاره به کاهش ۹۰ درصد بارندگی و مشکل بحرانی آب در منطقه خواستار مدیریت هماهنگ در حل مشکلات مردم سیستان ، مدیریت واحد آب و مصرف آن در منطقه ، پرداخت فوری غرامت بیمه به خسارت دیدگان بیمه شده و پرداخت خسارت به کشاورزانی که اراضی خود را بیمه نکرده‌اند، برنامه‌ریزی منسجم برای نظام بهره‌برداری طرح ۴۶ هزار هکتاری آبرسانی دشت سیستان ، جذب سرمایه و بهره‌گیری از تجارب دانشگاهیان منطقه برای حل مشکلات عدیده سیستان و جلوگیری از مهاجرت مردم از منطقه شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.