قزوین_ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از آغاز ساماندهی و مرمت سردر ورودی امامزاده آمنه خاتون (ع) در راستای حفاظت و نگهداری از اماکن ارزشمند تاریخی– مذهبی با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف این استان خبر داد.

آغاز ساماندهی و مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون (ع) قزوین

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در راستای حفاظت و نگهداری از اماکن ارزشمند تاریخی– مذهبی، ساماندهی و مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون (ع) با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اداره کل اوقاف این استان آغاز شد.

محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اعلام این خبر گفت: بقعه آمنه خاتون یا امینه خاتون از زیارتگاه‌های قدیمی شهر قزوین و بنای تاریخی مربوط به دوره صفوی است که از دیرباز محل زیارت و عبادت و برگزاری بسیاری از مراسم آئینی و مرکز تجمع مناسبت‌های مختلف مذهبی در قزوین بوده و به دلیل قدمت تاریخی این بنا و جایگاهی که نزد مردم دارد و حجم زائران و گردشگران داخلی و خارجی که در طول سال به این امامزاده مراجعه می‌کنند حفاظت و نگهداری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در خصوص روند مرمت سر در ورودی امامزاده آمنه خاتون اظهار داشت: ساماندهی و مرمت ورودی این بنای تاریخی– مذهبی از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تحت نظارت فنی و کارشناسی این اداره کل و همکاری اداره کل اوقاف آغاز شد و اقدامات مرمتی شامل خاکبرداری جهت آسیب شناسی، کف سازی، مرمت سر در ورودی امامزاده، نوسازی و مرمت ستون‌های آجری ورودی، بند کشی و ساماندهی تاسیسات مکانیکی تحت نظارت مهندس برجعلی زاده در حال انجام است.

گفتنی است، بنای امامزاده آمنه خاتون یا امینه خاتون واقع در خیابان ملک آباد از بقعه‌ های قدیمی شهر قزوین است که در تاریخ ۲۴/۹/۱۳۷۵ با شماره ۱۷۸۹به ثبت رسیده است؛ این بنا تا چند دهه پیش در محوّطه گورستان محلّه پنبه ریسه قرار داشت و باکشیدن دیوار برگِرد آن، بقعه دارای صحن بزرگی می‏گردد که چند قبر قدیمی هنوز در آن برجای مانده است.

امامزاده آمنه خاتون از آثار ارزشمند دوره صفوی است که بر روی شالوده ایلخانی ساخته شده است. پلان هشت ضلعی در داخل که بیرون به طرح مدور تبدیل شده و با رسمی‌بندی، کاشی‌کاری، مقرنس سفالی و شباک گچی مزین گشته است.

*در تخریب بافت تاریخی، همراه با کالبد و بدنه، بافت اجتماعی هم ویران می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در جلسه ستاد ساماندهی امامزاده حسین (ع) تأکید کرد: در تصمیم گیری‌های شتابزده و آلوده به بسیاری از مسائل علاوه بر تخریب بافت کالبدی تاریخی شهر با هست و نیست بخشی از شهروندان بازی می‌شود.

در این نشست محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با انتقاد به تخریب صورت گرفته در محله دباغان گفت: من فکر می‌کنم باید بازنگری اساسی در طرح موسوم به ساماندهی امامزاده حسین صورت گیرد، اگر صرفا مشکل را کالبدی ببینید و عنوان کنید که آنجا بافت فرسوده‌ای دارد، نتیجه آن می‌شود وضعیت کنونی که شبیه به سوریه و یمن است در حالی‌که این محله یک بافت زنده تاریخی داشت که عده‌ای از اصیل‌ترین مردم قزوین در آن زندگی می‌کردند و حتی زمانی که درهای امامزاده در ساعت ۹ و ۱۰ شب بسته می‌شد، مردم محل سخاوتمندانه و بدون هیچ چشمداشتی درهای خانه‌هایشان را به روی مسافران باز کرده و امکان استفاده آنها از سرویس‌های بهداشتی را فراهم کرده و به میهمانان خدمات ارائه می‌کردند که باعث کمک به زیست اجتماعی در آن محل می‌شد.

حضرتی تصریح کرد: فاجعه‌ای که امروز در محله دباغان رخ داده علاوه بر تخریب بافت ارزشمند تاریخی، بافت اجتماعی آن محله را نیز منهدم کرده است و مردمی که خانه‌هایشان تملک شده، کسانی که در این شهر زندگی کرده و به دنیا آمده‌اند و به آن بقعه و بافت تاریخی و فرهنگی تعلق خاطر دارند، دیگر نمی‌توانند در قزوین خانه بخرند؛ اتفاق ناگوار و غیر قابل جبران، آسیب شدید اقتصادی و اجتماعی است که به این بخش از شهروندان قزوینی وارد شده و آنها را از هست و نیست ساقط کرده و برای این کار بی‌گمان هیچ مجوزی از میراث فرهنگی دریافت نشده است.

وی در ادامه افزود: به لحاظ قانونی برای هر نوع مداخله در بافت تاریخی شهرها باید از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت کتبی مجوز گرفته شود و این اداره کل با رویکردهای سوداگرانه و مداخلات در پهنه‌های بزرگ شهری مخالف است؛ قطعا نماینده این اداره کل در کمیته با اجرای این طرح (اگر هم طرح موضوع شده باشد که بعید می‌دانم و مثل بسیاری از تصمیم‌گیری‌های غلط دوره قبلی به ضرب و زور لودر و بولدزر انجام شده )مخالفت کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: معضل به وجود آمده در این محله مربوط به تخریب یک یا دو پلاک نیست بلکه تخریب یک منطقه مهم شهری و یک محله تاریخی است که حداقل هزار و سیصد سال از دوران اسلامی را دیده و قدمت دارد و موضوع مهمتر انحراف مسیر از طرح اولیه است و که جای سوال دارد، محدوده طرح تا کجاست و چرا بدون طی مراحل قانونی گسترش پیدا کرده و هزینه‌هایی اضافه را بر مردم و نهادهای اداری تحمیل نموده است؟

حضرتی بیان کرد: توسعه دادن طرح ساماندهی امامزاده حسین(ع) به سمت غرب و وسعت دامنه تخریب‌های منازل مسکونی به قصد سوداگری و تجاری سازی انجام شده و اساسا خارج از آن محدوده است. حتی در جزییات، برای اجرای پل طبقاتی هم همین فرایند طی شده، یعنی تمامی قوانین یا ضوابط را دور زده یا زیر پا گذاشته‌اند.

وی یادآور شد: به لحاظ قانونی تعیین عرصه و حرائم آثار تاریخی منحصرا به عهده میراث فرهنگی است در حالی که در کمیسیون ماده پنج که اهلیت ندارد مصوب کرده‌اند حریم میمون قلعه و حریم امامزاده حسین از آکس خیابان جمهوری اسلامی باید به پیاده رو بیاید، چه کسی این اهلیت را به کمیسیون داده است؟ متاسفانه مجموعه‌ای از تخلفات به شکل‌های مختلف در جاهای گوناگون صورت گرفته و این معضل را به وجود آورده است؛ باید برای اجرای این طرح به عقب برگشته و با بازنگری آن از تکرار اشتباهات بیشتر جلوگیری نماییم.

وی تأکید کرد: عرصه مدیریت شهری، عرصه آزمون و خطا در این مقیاس‌ها نیست و با هست و نیست بخشی از شهروندان در تصمیم‌گیری‌های شتابزده و آلوده به بسیاری از مسائل بازی می‌شود و مشکل بزرگ در این محل عدم توجه به ماهیت بافت تاریخی آن است.

این مسئول عنوان کرد: یکی از مدیران فرمودند که برای اجرای طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) باید دو طبقه پایین برویم؛ با چه مجوزی این کار صورت می‌گیرد؟ آنجا هسته ساسانی شهر قزوین و شهر شاپوری است، پیش از مطالعات باستان‌شناسی با چه مجوزی می‌خواهید دو طبقه پایین بروید؟ این مجوز را از کجا گرفتید؟ حتی در همان مراحل اولیه طرح که مشاور، برنامه و مطالعات خود را ارائه کرد، شورای فنی سازمان ما به تفصیل و شرح کامل گفتند و به سازمان بهسازی و نوسازی هم ابلاغ شد که این طرح ایراد اساسی دارد و باید در اولین گام مطالعات باستان شناسی در محل صورت گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اهمیت و قدمت آثار تاریخی در این محله افزود: تصاویر دوره اواخر قاجار و آغاز پهلوی مربوط به این محله که با دوربین‌های صد سال پیش ثبت شده‌اند موجود است و گواهی بر وجود آثار سطحی فراوانی در محدوده جلوخان امامزاده حسین و سلامگاه می‌دهد؛ اصل نام این محله تاریخی " محله کهن بر" معروف و مشهور بوده که متاسفانه همه اینها نادیده گرفته شده و مشاور محترم طرح در این چهار سالی که بنده مدیر هستم هیچگونه تماسی در خصوص روند اجرای طرح نداشته‌اند.

حضرتی با ابراز تاسف تصریح کرد: چگونه ممکن است در محدوده‌ای با اهمیت تاریخی و فرهنگی و ارزش های میراثی این‌گونه خودسرانه و بدون لحاظ کردن ضوابط، عمل کرد؟ حتی پس از گذشته سه سال و مباحثی که در دفتر جناب مهندس بهشتی مطرح شد باز هم ترتیب اثری داده نشده و همچنان اهداف خود را پیش می‌برند که امیدوارم این مسائل مورد توجه واقع شوند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.