قدس آنلاین: در حالی که ادعاهای مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره «حضور ایران در سوریه» ادامه دارد، رسانه آمریکایی در گزارشی به تلاش‌های تل‌آویو برای شکستن ائتلاف و اتحاد مسکو با تهران پرداخته است.

رسانه آمریکایی درباره تحرکات و مواضع رژیم صهیونیستی در سوریه، گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «اسرائیل برای شکستن ائتلاف و اتحاد روسیه-ایران در سوریه کارزار به راه می‌اندازد».

یادداشت «بلومبرگ» در ابتدا با تکرار ادعاهای غربی‌ها درباره تحولات سوریه شروع شده است. این مطلب مدعی است که دولت سوریه برای مقابله با آنچه «شورش و قیام» خوانده، تحت حمایت ایران و روسیه قرار گرفت و «نجات یافت».

در یادداشت ادعا می‌شود: «از تابستان ۲۰۱۵ که ایران و روسیه به توافقی برای هماهنگی یک کارزار نظامی به منظور نجات رژیم دیکتاتور سوریه رسیدند، این جنگ یک اتحاد و ائتلاف نامقدسی بین این سه کشور ایجاد کرده است. این ائتلاف کارساز شد و بشار اسد در برابر شورش و قیام(در سوریه) ایستاد».

بلومبرگ بلافاصله ادعای دیگری مطرح می‌کند و بر اختلافات روسیه و ایران  به ویژه درباره حضور ایران در سوریه  تاکید می‌کند.

رسانه آمریکایی ادامه داد: «اکنون در حالی که جنگ به پایان خود نزدیک می‌شود، به نظر می‌رسد ائتلاف و اتحاد ایران-روسیه که رژیم اسد را نجات داد، در حال ناپدید شدن است. برخی از تحولات اخیر را در نظر بگیرید. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته به (بشار) اسد گفت که نیروهای نظامی خارجی در ابتدای شروع فرایند سیاسی به منظور پایان جنگ سوریه را ترک خواهند کرد. همین هفته (گذشته) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که همه نیروهای خارجی(با اشاره‌ ضمنی به ایران و شبه نظامیان متحدش) باید فورا استان درعا را ترک کنند؛ استانی که با اسرائیل مرز دارد. روز جمعه یک روزنامه مطرح عربی گزارش داده که اسرائیل و روسیه درباره همین موضوع (خروج نظامیان خارجی از جنوب سوریه) به توافقی رسیدند».

به ادعای این رسانه غربی، «همه این تحولات، به چندین دلیل قابل ملاحظه و مهم هستند. برای شروع باید گفت، برای ایران مجبور شدن به خروج از سوریه ضربه‌ای بزرگ به اعتبار و پرستیژ این کشور است آن هم در موقعی که اقتصاد این کشور در آستانه تحریم‌های فلج کننده متعاقب خروج آمریکا از توافق ۲۰۱۵ هسته‌ای (برجام) است».

بلومبرگ مدعی است: «علاوه بر این، برچیدن حضور ایران و شبه نظامیان متحدش از سوریه، مانع از عملی شدن طرح‌های تهران برای ایجاد پل زمینی به جنوب لبنان خواهد شد».

در ادامه گزارش، از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای فشار بر آمریکا و روسیه درباره مواضع ایران در سوریه خبر داده و می‌نویسد: «برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل طی دو سال اخیر، ممانعت از حضور دائمی ایران در سوریه یک در صدر اولویت‌هایش بوده است. او در سال ۲۰۱۷ به دولت ترامپ فشار آورد تا این دولت را به ایجاد چالش در برابر نیروهای ایرانی در سوریه پس از پیروزی علیه داعش چالش متعهد شود. او در واشنگتن، توفیقی نیافت و در نتیجه کار متفاوتی را در پیش گرفت: او به مسکو رفت».

طبق گزارش بلومبرگ، «اسرائیل از زمانی که روسیه اولین حضور هوایی خود در سوریه در پاییز سال ۲۰۱۵ را آغاز کرد، یک کانال ارتباطی با مسکو داشته است. این کانال ارتباطی در ابتدا به منظور دادن هشدار به ارتش روسیه درباره حملات هوایی اسرائیل به کاروان‌ها و محموله‌های تسلیحاتی برای حزب‌الله در نظر گرفته شد».

بنا بر این گزارش، طبق گفته مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی، «نتانیاهو و وزرای ارشدش در سال گذشته تلاش مضاعفی کردند که به مسکو بقبولانند، دادن اجازه به ایران برای تبدیل سوریه به کشور اقماری خود شبیه به لبنان، به نفع منافع استراتژیک روسیه نیست. آخرین سلسله از چنین دیدارهایی را آویگدور لیبرمن وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل با پرواز به مسکو به منظور دیدار با همتای روس خود انجام داد. لیبرمن بعد از این دیدارهایش توئیت کرد که "دولت اسرائیل از اینکه روسیه نگرانی‌های امنیتی ما را به ویژه در ارتباط با وضعیت در مرزهای جنوبی‌مان می‌فهمد، قدردانی می‌کند"».

بلومبرگ همچنین مدعی شد: «تاکنون، این فهم به یک سیاست جدید روسیه در قبال حملات هوایی اسرائیل در سوریه منجر شده است. روسیه با نیروی هوایی و سامانه‌های دفاع هوایی خودش در سوریه توانمندی حفاظت از نیروهای ایرانی را دارد اما انتخابش آن نبوده که برای توقف اسرائیل از این توانمندی استفاده کند».

به گفته «الیوت آبرامز» معاون مشاور امنیت ملی در دولت جورج دبلیو بوش (بوش پسر)، نتانیاهو در حال توضیح به پوتین درباره «تهدید امنیت اسرائیل به واسطه حضور ایران در سوریه» بوده است. از نظر آبرامز، پیام آن بوده که ابتدائا از پوتین خواسته شده ایران را مهار و کنترل کند البته پوتین راغب به این کار نبود اما به مرور زمان، روسیه موضعش را تغییر داده است.

به ادعای آبرامز، «ما می‌بینیم یک شکافی بین منافع ایران و روسیه وجود دارد و نتانیاهو در حال توضیح همین موضوع بوده است. اکنون به نظر می‌رسد که (اقدامات و موضع رژیم صهیونیستی) در حال میوه دادن است».

بلومبرگ در پایان می‌نویسد: «هنوز خیلی زود است که بگوییم دیپلماسی رژیم صهیونیستی در قبال روسیه، به برچیدن کامل ایران و شبه نظامیان متحدش از سوریه منجر خواهد شد. یک دیپلمات ارشد اسرائیلی طی هفته جاری به من هشدار داد که هیچ توافقی برای تمام سوریه حاصل نشده است و اسرائیل، با یک توافق جزئی برای دور کردن نیروهای ایرانی از مرزش خرسند نیست».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.