قدس انلاین : رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تاکنون شاهد افزایش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده ایم.

افزایش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در سال ۹۷

محمد هادی مهدی نیا ظهر شنبه در نشست خبری  تشریح فعالیت های کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد اظهار کرد: با توجه به پیشبینی ها پس از پنج سال رکود، امسال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود و متناسب با همین رونق، صدور پروانه های نیز افزایش می یابد و اقدامات لازم برای مواجه با آن صورت گرفته است. از آغاز سال جدید تا کنون صدور پروانه نسبت به زمان مشابه در سال قبل رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

وی افزود: کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد که همزمان با شروع کار شورای پنجم تغییر نام داد، متشکل از ۵ نفر از اعضا شورا است که با رویکردی جامع و تخصصی وارد این کمیسیون شدند و نتایج به دست آمده نیز نشان دهنده این نگاه تخصصی است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی مشهد تصریح کرد: طی بازه زمانی اعلام آرا تا شروع کار کمیسیون عمران، گروه هایی شکل گرفت که وظیفه بررسی چالش های عمران و شهرسازی را داشتند. در راستا همین موضوع ۲۸ جلسه رسمی و غیر رسمی در قالب اتاق فکرها برگزار شد و در نتیجه آن یک گزارش جمع بندی و تحلیل محتوا تا قبل از شروع به کار کمیسیون آماده شد که تبدیل به دستور کار و چشم انداز برای کار رسمی کمیسیون عمران و شهرسازی شد.

شناسایی ۵ چالش مهم عمرانی مشهد

مهدی نیا ادامه داد: مطابق با این بررسی ۵ چالش در حوزه عمران تعریف شد که کمیسیون سعی کرد این اهداف کلان و چالش ها را که شامل  طرح های جامع و تفضیلی، سیما و منظر شهری، نحوه پاسخگویی به شهروندان در حوزه شهرسازی، حل و فصل پروژهای کلان شهری و شروع کردن پروژهای جدید و بافت فرسوده و ناکارآمد شهر است را دنبال کند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای پنجم ابراز کرد: طی ۳۴ جلسه ۳۶ لایحه، ۱۱ طرح و پاسخ به ۴۰ نامه از مجموعه شهرداری انجام شده است. همچنین حدود ۶ مصوبه به صورت مستقیم و غیر مستقیم از سوی کمیسیون عمران و شهرسازی در شورا قرار گرفته است.

وی ادامه داد:یکی از آنها  لایحه صدور مجوز پروانه ها بود که برای بررسی این موضوع چهار جلسه کمیسیون برگزار و مطابق آن ۲هدف کلی دنبال شد که کاهش زمان صدور مجوز ها و در نظر گرفتن بازه زمانی برای پروانه ها این دو هدف بود.به موجب این طرح، پس از درخواست رسمی در کمتر سه روز پروانه صادر وفرآیند اداری آن انجام می شود.همچنین پروانه ها در سال های گذشته بدون زمان در نظر گرفته شده بودند اما ما با یک تغییر آن ها را زمان دار کردیم ولی رویکرد ما در برخورد با این مسئله تنبیهی نیست بلکه تشویقی است و برای افرادی که در زمان تعیین شده کار خود را به پایان برسانند، ۲ درصد تخفیف در مبلغ پرداختی برای پروانه در نظر گرفته شده است.

مهدی نیا در خصوص پوشش ساختمان های نیمه تمام افزود: ساختمان های نیمه تمام یک نازیبایی بصری را در شهر ما ایجاد می کرد برای حل این موضوع و بهره مندی از فضای تبلیغاتی محیطی در شهر، پوشش ساختمان های نیمه تمام با تبلیغات محیطی با تاکید بر ایرانی بودن این کالاها تحت عنوان لایحه ای در سطح شهر اجرا شد.در اجرای این طرح، کسب درآمد آخرین اولویت ما بود و بیشتر زیباسازی شهر در نظر بود.

وی با اشاره به طرح ساماندهی مدیریت طرح ها در راستای بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری تصریح کرد: به وسیله ایجاد ستاد بازآفرینی شهری، بافت فرسوده متولی جداگانه داشته و اهمیت بیشتری به توسعه آن داده شده است، علاوه بر این رویکرد ما در طرح جامع سوم مشهد، رویکردی میان افزا است به این معنی که ما از اراضی داخل شهر استفاده کنیم و توسعه افقی نداریم. بر اجرای این طرح تاکید داریم و معتقدیم که بافت فرسوده ما باید توجیه مذیر و مستعد باشد.

تلاش برای ایجاد نشاط در شهر

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: یکی از دغدغه های ما سرزندگی و نشاطی است که در شهر باید وجود داشته باشد تا شهروندان احساس آرامش و امنیت کنند به همین دلیل آیین نامه ای تحت عنوان بهره برداری اصناف از پیاده رو ها و معابر تدوین شد تا شهرمان مانند تمام کشور ها از بازار روزها و کافه های خیابانی  برخوردار شود.

وی با اشاره به موضوع صدور پروانه برای پروژه های تجاری ابراز کرد: دو نگاه در این بحث وجود دارد که ابتدا افرادی هستند که اعتقاد دارند پروژهای تجاری در مشهد به اشباع رسیده است و دیگر مجوز نباید صادر شود و نگاه دیگر افرادی هستند که معتقدند ما عدله مشخص برای بحث اشباع پروژهای تجاری نداریم چراکه اگر فروش وجود نداشته باشد، بخش خصوصی اقدام به ساخت این مجموعه ها نمی کندو ملاک ما فقط مساحت نیست .همچنین باید توجه کنیم که شهرداری یک نهاد تسهیل گر است و باید به جای حکم فرمایی، حکم رانی کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.