قدس انلاین : دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کالای ساخته شده در واردات رسمی ما حدود ۱۵ درصد بوده و مابقی آن مربوط به ماشین آلات و کالاهای سرمایه‌ای است.

باید به سمت کم کردن واردات کالا برویم
 
فیروز ابراهیمی، در خصوص وارد کردن تکنولوژی به جای کالا تصریح کرد: در برخی از موارد ما نیاز به وارد کردن کالا داریم، البته ما باید انصاف داشته باشیم، ما از مجموع واردات به کشور بالغ بر ۸۰ درصد مواد اولیه کالای سرمایه‌ای است، یعنی کالای ساخته شده در واردات رسمی ما حدود ۱۵ درصد بوده و مابقی آن مربوط به ماشین آلات و کالاهای سرمایه‌ای است.

وی با بیان اینکه بایستی به سمت کم کردن واردات کالا برویم، ادامه داد: این امر طبیعی است که تمرکز خود را بر این ۸۰ درصد قرار دهیم و اگر بتوانیم ۱۵ درصد را به سمت تکنولوژی و مواد اولیه ببریم، بسیار سودمندتر خواهد بود، اما در برخی موارد به دلایل مزایایی که وجود دارد ناچاریم کالایی را وارد کنیم. به عنوان مثال در شرایط حاضر نهاده‌های دامی و خوراکی نیاز به واردات داریم در حوزه روغن نیز نیازمند واردات هستیم.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه واردات همیشه بد نیست، افزود: بایستی یک خیز بلند مدت و یک اجماع ملی انجام شود تا بتوانیم در یک بازه زمانی ۵ تا ۱۰ ساله این مباحث را مرتفع سازیم، ضمن اینکه همه جا همیشه واردات بد نیست؛ چه چیز وارد کردن و چگونه وارد کردن مهم است و چگونه ارزش افزوده ایجاد کردن اهمیت دارد. دنیا خودش را نمی‌تواند معاف از واردات بداند، این امر روشی عقلانی است، اما ما بایستی همپوشانی بین واردات و چگونگی و نوع آن را بتوانیم ایجاد کنیم که این امر نیازمند تدبیر است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص موانع وارد کردن تکنولوژی عنوان کرد: بخش خصوصی مشکلی ندارد، چون همیشه خواهان بهسازی و نوسازی کارخانه‌های خود بوده و تکنولوژی خوبی را وارد کند اما آنچه که در کشور ماست، درواقع موانعی است که عمدتا در حوزه دولت وجود داشته است، به عنوان مثال در برخی از موارد ما تحریم بودیم و نمی‌توانستیم هر نوع تکنولوژی را وارد کنیم و فعال اقتصادی در این زمینه نقشی ندارد.

وی اضافه کرد: دولت و سیاست‌های دولت است که منجر به این موضوع شده که یک سری از صنایع هایتک دچار مشکل شود. در برخی از موارد نیز که دیگر کشورها می‌خواهند تکنولوژی را در اختیار ما قرار دهند، نظام بانکی ما قدرت انتقال و تعهد آن پول را ندارند و همچنان مشکلات تحریم‌های بانکی ما متحمل می‌شویم، فرض را بر این بگیریم اگر این دو موضوع اصلی را مرتفع سازیم، برای وارد کردن دانش فنی و تکنولوژی ماشین‌آلات نیازمند سرمایه‌های بانک‌ها هستیم، با این نرخ تسهیلات بالای بانکی برای هیچ صنعتی توجیه اقتصادی ندارد و و حتی حاشیه سود آن نیز نصف این نرخ نیز نخواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه اگر موانع ورود تکنولوژی و تحریم‌های بانکی رفع شود باز با این نرخ تسهیلات بالا ما شاید نتوانیم به آن توفیق دست یابیم، بیان کرد: امری در دهه ۵۰ و ۶۰ انجام گرفت و بزرگترین صنایع ما حاصل آن زمان است که با ارز ۷ تومانی این صنایع بزرگ در کشور و در استان شکل گرفتند و بخش اعظمی از اشتغال کشور را به خود اختصاص دادند، مربوط به آن دوره زمانی است، بنابراین اگر بخواهیم مشکل به صورت ریشه‌ای رفع شود، دولت ارزی با نرخ منطقی و معقول در اختیار تولید کنندگان و کارخانه داران قرار دهد تا بتوانیم صنعت خود را تجهیز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.