قدس انلاین : معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرمانداری تربت حیدریه گفت: جشنواره ملی طبیعت گردی و گیاهان دارویی شهرستان تربت حیدریه در روزهای 11 تا 14 تیرماه امسال برگزار می شود.

جشنواره ملی گیاهان دارویی در تربت حیدریه برگزار می شود

‍مهدی عباسپور روز شنبه افزود: جشنواره با هدف معرفی توانمندی های حوزه گردشگری، معرفی گستره و تنوع گیاهان دارویی منطقه و به منظور رشد و توسعه همه‌ جانبه شهرستان برگزار می‌ شود.

وی گفت: شهرستان تربت حیدریه با دارا بودن آثار طبیعی و تاریخی فراوان، قطب کشاورزی و همچنین وجود گیاهان دارویی دارای ظرفیت بالایی در این زمینه است و امیدواریم برپایی جشنواره بتوانیم روش مناسبی برای توسعه همه‌ جانبه شهرستان باشد.
عباسپور با بیان اینکه جشنواره همچنین فرصت مغتنمی برای معرفی صنایع دستی این خطه است، افزود: از آنجا که برگزاری کارگاه ‌های آموزشی ترویجی و نمایشگاه از جمله برنامه های تکمیلی جشنواره است، لذا امیدوار هستیم پس از آن شاهد تغییر الگوی کشت به‌ تناوب در این شهرستان باشیم.
79 درصد نیروی کار تربت حیدریه در گستره 90 هزار هکتاری زمین های کشاورزی و باغی این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند.
بخش کشاورزی تربت حیدریه با تولید 37 نوع محصول زراعی و 31 نوع محصول باغی به ترتیب رتبه های پنجم و سوم را از این نظر در خراسان رضوی دارد.
یکی از شاخص ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است زعفران می باشد که کشت آن در سطح هشت هزار هکتار با تولید سالانه 34 تن صورت می گیرد.
450 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، طیور و آبزیان در تربت حیدریه تولید می شود که این رقم معادل حدود هفت درصد کل تولیدات استان است.
مهمترین محصولات زراعی و باغی منطقه گندم، جو، زعفران، پسته، سیب زمینی، چغندرقند، است و در تولید محصولاتی چون زعفران، توتستان، جو، سیب زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه های اول تا سوم استان را داریم.
ارزش ناخالص اقتصادی کل تولیدات بخش کشاورزی منطقه 620 میلیارد تومان در سال است که این رقم معادل 5 درصد کل استان می باشد.
از مجموع 70 هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران استان خراسان رضوی، هشت هزار هکتار یعنی معادل حدود 12 درصد استان به اراضی شهرستان تربت حیدریه اختصاص دارد.
در سطح استان 117 هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین 14 تا 15 هزار خانوار به زعفران کاران تربت حیدریه اختصاص دارد.
هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول کار هستند که در کل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و دو تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی که متوسط تولید زعفران در استان چهار کیلوگرم در هر هکتار است، این رقم در شهرستان تربت حیدریه 4.2 کیلوگرم در هکتار است که در سال تولید 32 تن زعفران خشک را برای این خطه به همراه دارد.
متوسط قیمت هر کیلو زعفران را، 50 میلیون ریال و درآمد حاصل از هر هکتار 200 میلیون ریال می باشد که در سال یکصد و 60 میلیارد ریال درآمد نصیب زعفران کاران تربت حیدریه می کند.
از250 هکتار از اراضی منطقه به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد که عمده ترین آن ها گل محمدی، خاکشیر، زیره سیاه و تخم شربتی است که به جز گل محمدی 70 خانوار به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند.
سال 95 دانشگاه تربت حیدریه چهارمین همایش ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را برگزار کرده بود.
دهه فجر پارسال نیز کلنگ عکلیات ساخت یک واحد تولیدی داروهای گیاهی در حوالی روستای صنوبر از بخش مرکزی تربت حیدریه به زمین زده شد.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121 /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.