قدس آنلاین – تکتم بهاردوست:مدیر کل انتقال خون ضمن اشاره به بالا بودن نورم سلامت خونی ایرانیان گفت: خون ایرانی‌ها از سلامت بالایی برخوردار است.

فروش خون وجود ندارد/مردم در نذر خون شرکت کنند

 چند سال است که سنت حسنه اهدای خون در ماه رمضان، رفته رفته در جامعه نهادینه شده است، اما با وجود چنین نیت خیری شاهد هستیم که بسیاری از روزه‌داران در ماه رمضان، اهدای خون را به شب قدر موکول می‌کنند، در حالی که بارها اعلام شده است اهداکنندگان خون در همه روزهای ماه رمضان در بحث اهدای خون مشارکت داشته باشند. به این انگیزه گفت‌وگوی اختصاصی داشته‌ایم با دکتر حمید رضا اسلامی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی که شما می‌خوانید:

*مکان هایی که در مشهد طی ایام شب‌های قدر فعالیت دارند کدام است؟

**ما پنج پایگاه اهدای خون داریم که امسال دو پایگاه سیار را به این پنج پایگاه اضافه کرده‌ایم. که البته پایگاه‌های ثابت ما شامل پایگاه امام رضا واقع در میدان تقی آباد ابتدای خیابان دانشگاه روبه روی خیابان کفایی، پایگاه امید حد فاصل چهارراه شهدا با حرم مطهردر طبقه منهای یک مجتمع امید، پایگاه میلاد واقع در میدان استقلال بلوار استقلال بین استقلال دو و چهار، پایگاه شهید کریمی واقع در قاسم آباد نبش شریعتی ۲۸، و پایگاه مهر واقع در میدان ابوطالب نبش ابوطالب ۳۳ وجود دارد.

این دو پایگاه سیار هم در میدان بیت المقدس ابتدای خیابان شهید اندرزگو قرار دارد و دیگری هم در میدان تقی آباد ابتدای خیابان دانشگاه که کمکی پایگاه امام رضا است.

پنج پایگاه هم در شهرستان هاداریم که شامل پایگاه تربیت حیدریه، پایگاه گناباد، پایگاه نیشابود و پایگاه سبزوار است که در این ایام فعالت دارند.

*آیا برای نذر خون در شب‌های قدر و ایام ماه مبارک فرهنگ سازی شده است؟

**بله خوشبختانه. ما هر ساله از طریق صدا و سیما و نشریات اطلاعاتی را در اختیار مردم می‌گذاریم و از آن‌ها می‌خواهیم که درنذر خون شرکت بکنند برای همین هم هست که در این ایام شاهد حضور افراد بیشتری برای شرکت در این طرح هستیم و هر سال هم در این طرح رشد داشته‌ایم.

*آیا برای وقف و انتقال خون فرهنگ سازی شده است؟

**با این که کارهایی را در استان خراسان در این زمینه انجام داده‌ایم ولی چون هنوز در ابتدای راه هستیم خیلی پیشرفت نداشته‌ایم.

*آیا تا کنون تلاش کرده‌اید خیرین سلامت را به سمت موضوع انتقاتل خون هدایت کنید؟

**بله بزودی مجمع خیرین انتفال خون را راه اندازی خواهیم کرد که از طریق مجمع خیرین افراد خواهند توانست بیایند و در رابطه با بحث اهدا خون و وقف فعالیت بکنند.

این کار خیلی جدید است و تا کنون دو شهرستان در این زمینه پیش قدم بوده‌اند یکی تربت حیدریه و دیگری هم در کاشمر است که پایگاه اهدای خونش توسط خیرین ساخته است.

خوشبختانه شهرستان‌ها در این رابطه خیلی فعال‌تر بوده‌اند و خیلی بهتر عمل کرده‌اند البته در مشهد هم در این خصوص مفصل صحبت کرده و به نتیجه رسیده‌ایم و بزودی هم مجمع خیرین راه اندازی خواهد شد تا نسبت به ساخت و تجهیزات بتوانیم از حضور خیرین استفاده کنیم.

*بحث مراجعه کم در روزهای گرم سال بحث تازه‌ای نیست هر چند در زمستان هم دچار همین مشکل هستیم این قضیه را چطور می‌شود مدیریت کرد؟

**ما با اطلاع رسانی که داریم باید بتوانیم اهدا کننده‌های با سابقه را به اهدا کننده مستمر تبدیل کنیم که بتوانیم به راحتی و سریع به این اهدا کننده‌ها دسترسی داشته باشیم.

دیگر اینکه روشنگری برای مردم است که از طریق رسانه مشغول انجام این کار هستیم. این که مردم بدانند مشابه خون وجود ندارد و حتما باید از طریق انسان گرفته شود. که اگر مردم این را بدانند خود به خود برای اهدا خون خواهند آمد.

طبق آمار ما از هر سه نفر یک نفر تا پایان عمر یکبار به خون یا فراورده‌های خونی نیاز پیدا می‌کند و ما همیشه گفته که آن یک نفر ممکن است شما یا من باشیم.

*حضور خانمها در پایگاه‌های انتقال خون خیلی کم و کمرنگ است حدود ۵ درصد در حالیکه بالای ۵۵ درصد از گیرنده‌های خونی خانمها هستند. چرا؟

**الان طبق آمار ما ۶ درصد خانمها اهدا کننده‌های خون هستند و ما بقی را آقایان تشکیل می‌دهند این آمار پایین باور اجتماعی اشتباه است انهم این که خانمها دچار کم خونی هستند و خونشان قابل اهدا نیست در حالیکه من بارها گفته‌ام سیستم بدن خیلی فرق دارد در صورتی که اهدا خون داشته باشید بدن خود به خود این خون را تامین می‌کند.

*آیا روزه داری مانع اهدای خون نیست؟

**خیر. فرد یک ساعت بعد از افطار اب از دست رفته بدن جبران می‌شود و فرد می‌تواند به راحتی اهدا خون داشته باشد.

*در شب‌های قدر سالهای گذشته چه مقدار مراجعه کننده داشته اید؟ آیا برای امسال تدارک خاصی دیده اید؟

**آمار ما در هرشب قدر سال گذشته متجاوز از سیصد و پنجاه اهدا کننده خون بود که این آمار قابل توجهی است امسال هم با تمهیداتی که داریم همکاران ما در این چند شب اماده حضور مردم و همشهریان خواهند بود.

*ما چقدر خون سالم داریم؟

**خون ما بر اساس نرم خون دنیا از سلامت بسیار خوبی بالا است و این هم برای تقیدات مذهبی است و مردم خیلی از مسائلی را که باعث الودگی خون می‌شود را رعایت می‌کنند و این باعث شده که ذخایر خونی ما از نظر پاکی در وضعیت خیلی خوبی باشد.

*نیاز به کدام گروه‌های خونی بیشتر است؟ در کدام فصل یا ایام سال نیاز به اهدا خون بیشتر است؟

*الان تقریبا به همه گروه‌های خونی نیاز داریم ولی اهدا گروه خونی منفی خیلی بیشتر از گروه‌های مثبت است چون تعداد اسن افراد با گروه خونی منفی کلا در جامعه کم است.

در خصوص بخش دوم سئوالتان هم باید بگویم که روزهای خیلی گرم و خیلی سرد این کمبود وجود دارد.

*طی ماه‌های اخیر در کانل‌های تلگرامی مساله‌ای به عنوان فروش خون مطرح شده است که باعث بی انگیزگی مردم شده است آیا در مشهد هم یک چنین اتفاقی افتاده است؟ آیا فروش خونی که در تهران صورت گرفته است قانونی است؟

**این فروش خون نبوده و نیست. برخی مراکزی وجود دارد که پلاسما را به صورت خصوصی تهیه می‌کنند و زمانی که کسانی در این خصوص مراجعه می‌کنند برای تشویق و تشکر کارت هدیه‌ای را اهدا می‌کنند که همچین بحثی را ما در استان خراسان نداشته و نداریم و من هم شدیدا با این قضیه مخالفم چون فکر می‌کنم این برنامه باعث می‌شود اهدا خون از جنبه اجتماعی و مشارکتی‌اش دور شود.

*آیا خون اهدایی به صورت کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد یا صرفا بخش هایی از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

**حدودا پنج درصد خون به صورت کامل استفاده می شود و بقیه اش پالایش می شود و به جای خودش مورد استفاده قرار می گیرد.

*آیا کسانی که بیماری خاصی دارند هم می‌توانند خون اهدا کنند؟ آیا نتایج آزمایش‌های خون محرمانه باقی می‌ماند؟

**باید قبل از اهدا مصاحبه و معاینه بشوند تا این که صلاحیت دارد که خون اهداد کند یا نه مشخص شود.

در خصوص بخش دوم سئوالتان باید بگویم بله حتما ما حتی این اطلاعات را در اختیار همسر آن فرد هم نخواهیم گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.