مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد به بدهکاری ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت قطارشهری مشهد به پیمانکاران اشاره و بیان کرد: از پارسال تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال در پروژه قطارشهری مشهد هزینه شده و شش هزار نفر به صورت مستقیم در آن مشغول کار هستند.

بدهکاری ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت قطارشهری مشهد به پیمانکاران

به گزارش قدس انلاین، کیانوش کیامرز، با بیان اینکه هشت کیلومتر از مسیر ۲۸.۵ کیلومتری این خط تاکنون حفاری شده و از مسیر تونل شرقی هم اینک به محدوده باب الجواد در حرم مطهر امام رضا(ع) رسیده است.

وی ادامه داد: هیچ توقف غیرمجازی در اجرای خط ۳ سوم قطار شهری مشهد وجود ندارد و هم اینک عملیات با هماهنگی آستان قدس رضوی برای عبور دستگاه حفاری از عمق ۴۰ متری زمین در محدوده باب الجواد در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: تلاش می شود تا پایان امسال حفاری تونل خط سوم قطارشهری در ضلع شرقی در مسیرهای باب الجواد، میدان ۱۵ خرداد و پایانه مسافربری به پایان برسد و تونل غربی نیز که هم اکنون از میدان فردوسی به کیان سنتر رسیده نیز به اول امامت برسد. چهار ایستگاه در محرله نخست این خط اجرایی شده و سه ایستگاه دیگر نیز امسال اجرایی خواهند شد.

وی به پیشرفت ۱۸ درصدی خط سوم قطارشهری اشاره و بیان کرد: طبق برنامه زمانبندی پیشرفت این خط تاکنون باید حدود ۳۰ درصد می بود اما به دلیل مشکلات مالی از برنامه زمانبندی عقب است. ۶۵ هزار میلیارد ریال برای تکمیل خط سوم نیاز است و تاکنون سه هزار میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: دولت پارسال بیشتر از تعهدات مالی خود به قطارشهری مشهد پرداخت کرد. این تعهد ۹۱۰ میلیارد ریال بود اما از سوی دولت هزار و ۵۰ میلیارد ریال تخصیص یافت. همچنین دولت بیش از ۶۰ درصد بدهی اوراق مشارکت را پرداخت کرده است.

وی افزود: امسال بودجه دولتی برای قطارشهری مشهد ۶۰۰ میلیارد ریال است. این رقم نسبت به پارسال ۳۰ درصد کاهش یافت.

کیامرز به فروش هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت خطوط دوم و سوم قطارشهری مشهد مربوط به سال ۹۶ نیز اشاره و بیان کرد: مشهد تنها شهر در کشور است که توانست تمام اوراق را به فروش برساند.

او ادامه داد: خط دوم قطار شهری مشهد تا پایان امسال بطور کامل بهره برداری می شود. تاکنون ۱۸ هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و پنج هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است. چهار هزار میلیارد ریال از این مبلغ از طریق اوراق مشارکت تامین و با همین مبلغ خط آماده مسافرگیری می شود. هزار میلیارد ریال نیز برای رفع نقص این خط هزینه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: طبق برنامه زمانبندی خط دوم باید تا پایان سال ۹۶ تکمیل می شد اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه تاکنون ۸۱ درصد پیشرفت دارد و دولت تا پایان سال ۹۷ قرارداد خط دوم را تمدید کرده است.

وی افزود: مرحله نخست خط دوم از طبرسی تا میدان شریعتی هم اکنون در حال بهره برداری و مسافرگیری است. البته نواقصی در محل اتصال این خط به خط اول در ایستگاه شریعتی نظیر نصب نشدن آسانسور، فنهای تهویه و پله برقی وجود دارد اما موضوع سیگنالینگ و سامانه دستی اطفاء حریق بطور کامل اجرا شده و با توجه به استانداردهای موجود مسافرگیری مشکلی ندارد.

وی ادامه داد : ۳۰۰ میلیارد ریال برای رفع این نواقص نیاز است. از اول تیر ماه آتی اقدام به رفع نواقص تا مهر ماه این کاستیها مرتفع می شود.

کیامرز در خصوص تامین واگنهای قطار شهری مشهد نیز گفت: تا پارسال واگنهای مورد نیاز برای پروژه های قطارشهری را شهرداری تامین می کرد اما با مصوبه ای در وزات کشور از سال ۹۶ تامین واگنها بر عهده آن وزارتخانه است و دیگر شهرداری برای خرید واگن هزینه نمی کند.

کیامرز افزود: نخستین مناقصه تامین واگن توسط وزارت کشور برای مترو تهران برگزار شده و مناقصه بعدی قرار است برای شهرستانها برگزار شود و مشهد نیز از اولویتها است. ۴۷ دستگاه واگن برای خط یک از ۶۰ دستگاه مورد نیاز و ۱۵۰ دستگاه نیز برای خط سوم قطار شهری مشهد در فهرست وزارت کشور قرار گرفته است.

وی همچنین به بدهکاری ۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت قطارشهری مشهد به پیمانکاران اشاره و بیان کرد: از پارسال تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال در پروژه قطارشهری مشهد هزینه شده و شش هزار نفر به صورت مستقیم در آن مشغول کار هستند.

در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.

عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفندماه پارسال نیز با بهره برداری دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری شد و در سفر اردیبهشت ماه رئیس جمهوری به مشهد اتصال این خط با خط یک در ایستگاه شریعتی به بهره برداری رسید.

عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول ۲۸.۵ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.

مطالعات احداث خط چهارم نیز به پایان رسیده و اجرای این خط به طول ۱۷.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه برنامه‌ریزی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.