قدس انلاین : استاندار خراسان رضوی گفت: بازار روسیه ظرفیت بسیار خوبی برای عرضه محصولات این استان است و صادر کنندگان و تولید کنندگان باید برای استفاده بیشتر و بهتر از این ظرفیت تلاش کنند.

روسیه بهترین بازار برای کالاهای خراسان رضوی است

علیرضا رشیدیان در نشست رسیدگی به مشکلات انجمن صنایع غذایی استان افزود: باید با ساماندهی و تقویت زنجیره و خوشه های تولیدی، هزینه تمام شده کالاها کاهش و زمینه رقابت پذیری آنها دربازارهای بین المللی افزایش یابد.

وی اظهار کرد: امروز به دلیل نقص در زنجیره تولید و افزایش قیمت تمام شده، بسیاری از تولیدات این استان به رغم کیفیت خوب، قابل رقابت در بازارهای بین المللی نیستند.
وی با تاکید بر ساماندهی زنجیره و خوشه های تولید از مرحله کاشت و داشت تا فرآوری، بسته بندی، عرضه و صادرات در بخش های گوناگون گفت: اگر این زنجیره به درستی در کنار هم قرار نگیرد، تولید کننده و مصرف کننده از آثار منفی آن متاثر می شوند.
رشیدیان افزود: برای رقابت در عرصه بازارهای داخلی و خارجی تولید کنندگان باید تلاش کنند قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهند.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن برای تقویت حوزه تولید و حضور موثر در بازارها نیازمند توجه به نیازها، سلایق و خواست بازارهای هدف هستیم و تولید کنندگان باید با توسعه و فعال تر کردن مراکز تحقیقاتی واحدهای خود در راستای تولید متناسب با ذائقه و نیاز بازار اقدام کنند.
وی گفت: در حوزه های مختلف اگر با درک متقابل و همکاری کار کنیم می توانیم حضور بیشتر و موثرتری در بازارهای بین المللی داشته باشیم که در این راستا واحدهای کشت و صنعت در صنایع غذایی و تبدیلی جایگاه مهمی دارند.
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت شناسایی بازارهای بین المللی افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید با شناسایی بازارهای متعدد برای تولید محصولات دارای مزیت و رقابتی مشوق های مناسب اختصاص دهد.
وی با اشاره به موازی کاری در برخی دستگاه های متولی حوزه صنایع غذایی استان اظهار کرد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری پیگیری لازم برای تهیه قرارداد بین دستگاه های نظارتی در امر غذا انجام می دهد تا مجموعه های مختلف دارای مجوز، ارزیابی آزمایشگاه های یکدیگر را بپذیرند و از موازی کاری در این حوزه اجتناب شود.
وی با تاکید بر جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی استان گفت: تلاش دستگاه های متولی استان بر آن است که هیچ واحدی تعطیل نشود و در صورت تعطیل شدن نیز توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی با حمایت دولت و تسهیل امور، احیا شده و به چرخه تولید بازگردد.
رشیدیان بر ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی بیشتر بین گمرکات، اداره کل استاندارد و تولید کنندگان صنایع غذایی استان تاکید کرد و افزود: خراسان رضوی در حوزه صنایع غذایی دارای برندهای شناخته شده صادراتی در بازارهای هدف است و باید تصمیمات مناسبی برای حفظ تولید داخل و جایگاه این استان در بازارهای هدف گرفته شود.
وی اظهار کرد: برای حفظ تولید ، اشتغال و تداوم صادرات به بازارهای جهانی، بخش دولتی با تمام وجود در کنار بخش خصوصی بوده و همکاری خود را ادامه می دهد.
استان خراسان رضوی به عنوان یکی از استان های فعال در حوزه صنایع غذایی کشور، سهم عمده در تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی دارد.
صنعت غذای این استان از نظر سرمایه گذاری 5.6 درصد و از نظر اشتغال 10.5 درصد سهم صنایع غذایی کشور را به خود اختصاص داده است.
در بخش صنایع غذایی 776 فقره پروانه بهره برداری در این استان صادر شده که سرمایه گذاری این پروانه ها حدود 17 هزار میلیارد ریال با اشتغال 38 هزار و 45 نفر است که در مجموع از نظر سرمایه گذاری 13 درصد و از نظر اشتغال 21 درصد اشتغال حوزه صنعت استان را شامل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.