اصفهان- یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: کلام ماندگار «فُزتُ ورَبِ الکَعبَه» انحصار حضرت علی(ع) و نشان از اشتیاق فراوان ایشان به خداوند متعال بوده است.

«فُزتُ ورَبِ الکَعبَه» نشان از اشتیاق فراوان حضرت علی(ع) به خداوند است

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه درباره شخصیت حضرت علی(ع) روایات زیادی وجود دارد، به چند نکته کلیدی اشاره کرد و افزود: نکته اول اینکه در باب یگانگی و یکتایی حضرت امیرالمؤمنین باید تفکر عمیق و بصیرت کامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) وجودی یگانه و یکتا است، اظهارکرد: از نگاه قرآن کریم سوره توحید که برخی از بزرگان بیان داشته اند شناسنامه خدا است و خدا به پیامیر امر کرده «قل هو الله احد» یعنی پیامبر بگو خدا احد است،  روایتی را هم اهل شیعه و هم اهل سنت از حضرت محمد(ص) نقل کرده اند که ایشان فرمودند: «یا علی مثلُکَ مثلُ قل هوا الله احد».

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: قل هو الله احد معرفی خدا است و نسبت دادن این سوره به وجود حضرت علی (ع) به معنای آناست که بین حضرت علی و خداوند فاصله ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: وجود پیامبر اکرم(ص) که فقط ایشان و خداوند متعال حضرت علی(ع) را شناختند، در جایی دیگر ۷۰ خصلت انحصاری برای حضرت علی(ع) بیان فرموده اند و تاکید کرده اند این القاب مختص وجود حضرت علی(ع) است، به عنوان مثال صفت «امیرالمؤمنین» تنها به حضرت علی(ع) اختصاص دارد.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه وجود حضرت علی (ع) همچون سوره توحید یکتاست و این مهم در همه جا ثابت شده است، گفت: به عنوان مثال در جنگ هایی همچون اُحد، بدر و، احزاب نشان داده شد تنها با شمشیر امیرالمومنین جنگ ها اداره می شد.

وی ادامه داد: ما اگر می خواهیم حضرت علی (ع) را بشناسیم اول باید وجود مبارک ایشان را بشناسیم و در شناخت ایشان از ناحیه خود حضرت، همین بس که ولادت انیرالمؤمنین در خانه کعبه بود و خود حضرت فرمودند: «بالاترین فضیلت من این است که خداوند وقتی می خواهد من دنیا بیایم، مادرم را به خانه خود دعوت کرد و من در میان کعبه متولدشدم.»

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در وجود حضرت علی (ع) هیچ شرکی نبوده و احد خویی در وجود ایشان جاری بوده است، افزود: اینکه در دوران های مختلف افراد زیادی شیفته ویژگی های حضرت علی (ع) می شدند و در نام، جمال و کمالات ایشان غرق می شوند به خاطر این است که ایشان را در هر وادی بنگریم منحصر است و البته برای سنجیدن عیار هر کسی باید معیارهای فرد را با ترازوی حضرت علی (ع) سنجید.

در معنویت و عبادت، هیچ کسی به مقام حضرت علی (ع) نخواهد رسید

وی افزود: در بخش اخلاق محتاج اخلاق حضرت علی (ع) هستیم، خلق و خوی توحیدی ایشان بسیار مهم است، در مسایل اخلاقی، فردی، سیاسی، اطلاعاتی، علم و هنر، در مباحث اعتقادی هر چه از ویژگی های بارز امیرالمؤمنین گفته شود، کم است.

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی با بیان اینکه هیچ کس در معنویت و عبادت به مقام حضرت علی (ع) نخواهد رسید، به طوری که همواره جن، انس و ملائکه مات و مبهوت مقام معنوی امیرالمؤمنین بوده اند و خواهند ماند، گفت: حضرت علی(ع) از بُعد معنویت و عبادت وجودی بودند که در حین خواندن نماز انگشتری خود را بخشیدند و آیه نازل می شود، در جایی دیگر هنگام خواندن نماز تیر از پای حضرت خارج می کنند و جایی نیز آنچنان در دل شب مناجات می کنند که همه محو مناجات ایشان می شوند.

وی تصریح کرد: اگر از نگاه تربیتی بررسی کنیم، درخواهیم یافت که چقدر حضرت علی (ع) انسان تربیت کرده اند، هیچ کس در طول تاریخ تا این اندازه محبوب خلق نشده است و نخواهد شد تا زمانی که حضرت ولی عصر(عج) ظهور کنند، پس از آن در عصر رجعت حضرت علی(ع) رجعت خواهند کرد، ۴۴ هزار سال حکومت می کنند و تمام شیعیان و دوستان ایشان در رجعت باز می گردند تا محضر حضرت علی را درک کنند و مقامی که خداوند برایشان قرارداده بود و دشمنان اجازه ندادند به آن مقام برسد، حاصل شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در خصوص بیان «فزت ورب الکعبه» توسط حضرت علی(ع) در هنگام ضربت خوردن، گفت: هر انسانی که دنیا می آید حجابی بین او و خدا قرار می گیرد، البته بین امام معصوم و خداوند هیچ حجابی نیست و اشتیاق لقاء خدا در وجود امامان بیشتر از دیگران است، از این رو  به محض اینکه شمسیر زهرآلود به فرق مبارک حضرت علی (ع) اصابت کرد یاد کلام پیامیر کردند که فرمودند: «یا علی شما بر حق هستید» از این رو حضرت علی(ع) فرمودند: «فزت ورب الکعبه» به خدای کعبه رستگارشدم.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) در شب قدری که بهترین شب های سال است به نزد پروردگار رفتند، اظهارکرد: کلام ماندگار «فُزتُ ورَبِ الکَعبَه» انحصار حضرت علی(ع) و نشان از اشتیاق فراوان ایشان به خداوند متعال بوده است.  

حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی سخنان خود را با قرائت شعری به شرح زیر به پایان رساند:

ای جانشین مصطفی جانم فدایت یا علی

ای خانه زاد کبریا جانم فدایت یا علی

ای همسر خیر النساء جانم فدایت یا علی

ای کشته مظلوم از جفا جانم فدایت یا علی

تا زنده ام در این جهان گویم ثنایت یا علی

بر جان و دل کردم نشان، مُهر ولایت یا علی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.