قزوین_ امام جمعه قزوین در مراسم شب قدر در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) استان قزوین گفت: تقویت انسان در تمام شئونات زندگی لازمه درک شب قدر است.

تقویت انسان در تمام شئونات زندگی لازمه درک شب قدر است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، آیت الله عبدالکریم عابدینی شامگاه سه شنبه در مراسم شب قدر در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) استان قزوین اظهار داشت: فردی که شب قدر را قدر می داند و احیاء می کند، فعالیت با برکتی که مورد رضایت خدا بوده را انجام داده و این به عنوان یکی از عظمت های لیله القدری است که قرآن به آن اشاره کرده است.

وی افزود: سال اخلاقی و ایمانی انسان با شب قدر آغاز و با آن تمام می شود و در شب قدر باید مشخص کنیم که آینده زندگیمان چگونه خواهد بود؛ بزرگانی از علما تمام شب های ماه مبارک (شب های ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ماه مبارک) را به عنوان شب قدر احیاء می کردند تا مبادا فرصت های بندگی را از دست دهند؛ روایات بسیاری وارد شده که شب قدر در ماه رمضان است.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه تمام شب قدر به شب بیست و سوم ماه رمضان منتهی می شود، بیان کرد: اگر کسی ظلمی را انجام دهد، عظمت شب قدر را درک نمی کند و اگر فردی بخواهد اهل شب قدر باشد باید خود را برای تمام شئونات زندگی در آن شب آماده و تقویت کند و فکر و ذکرش برای شب قدر آماده شود.

آیت الله عابدینی با بیان این نکته که براساس روایات، قرآن و ولایت امیرمؤمنان (ع) و اولاد او در شب قدر نازل شده است، اضافه کرد: محال است که قرآن و اهل بیت از هم جدا شوند و ولایت امام علی (ع) به عنوان سرسلسله امامان هم در شب قدر نازل شده است؛ در شب قدر، جهان به نور ولایت روشن می شود زیرا ولایت قلب عالم امکان است و اگر بدن چشم و گوش سالم باشد و قلب و مرکز تپش وجود نداشته باشد وجود این بدن معنایی ندارد؛ امام به عنوان قلب عالم بوده و تمام کاینات وابسته به ولایت عصمت و اهل بیت (ع) است.

وی نزول قرآن را به دو صورت یکبار در شب قدر و یکبار هم در مدت بیست و سه سال بر پیامبر گرامی عنوان کرد و گفت: یک گیاه برای رویش به بارش باران، تابش خورشید و نگاه مهربان کشاورز نیاز دارد و بارش بارانی که دل انسان ها را زنده می کند همان آیات قرآن است و اگر در زندگی با قرآن ارتباطی نداشته باشیم قلبمان همچون زمینی است که باران بر آن نمی بارد؛ اگر می خواهیم قلب کویری، خشک و بی آب نداشه باشیم باید آیات رحمت الهی در این قلب به صورت مستمر نزول پیدا کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: امام علی فرمودند «قرآن بهار دلهاست»؛ ولایت پیامبر و علی (ع) و اولاد او به معنی تابش خورشید ولایت در صحنه قلب انسان است و این نورها باید در قلب انسان بتابد تا قلب انسان نشاط و معنویت داشته باشد.

آیت الله عابدینی مطرح کرد: در شب قدر، قرآن،ولایت و فرشتگان بر زمینیان نازل می شود و نزول فرشتگان به اندازه ای است که اگر همچون انسان ها جسم داشتند زمین با تمام وسعتش برای آنها جایی نداشت و این فرشتگان نازل می شوند تا احتیاج نیاز و آرزوی انسان را یادآوری کند.

وی با طرح این سوال که «در شب قدر چه باید بکنیم؟»، تشریح کرد: در این شب باید نگاهی به خود بیاندازیم و قدر و اندازه خود و عمرمان را دریابیم و نیازهای واقعی خود را بشناسیم و شب قدر باید از دو دیدگاه فردی و اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد؛ در نگاه فردی می توان گفت که خدا انسان را برای خود و ذکر آفریده است و دعوت می کند که «ای انسان ارتباط تو با معبود باید شبانه روزی برقرار باشد و مبادا از یاد خدا غافل شوی»؛ هرجا اخلاق ما غیرانسانی می شود و حق کسی را ضایع می کنیم، به معنی غفلت از خدا است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: توجه انسان به بایدها و نبایدها، دستورات اخلاقی و عبادت قرآنی به معنی ذکر است و در شب قدر باید قدردان زندگی خود باشیم و شب قدر به معنی شب اندازه گیری است.

آیت الله عابدینی اضافه کرد: شب قدر برای اندازه گیری سهم انسان است، اندازه گیری اینکه برنامه زندگی در آینده چیست و آیا برای آن برنامه ریزی کرده ایم یا خیر؛ در شب قدر مشخص می کنیم که در سالجاری باید نسبت به قرآن دیدگاه دیگری داشته و ارتباط بیشتری برقرار کنیم چراکه این کتاب الهی، دستورالعمل زندگی، نسخه دردهای بی درمان و ترسیم کننده چشم انداز آینده فردی و اجتماعی انسان است.

وی یادآور شد: خداوند در قرآن بیان می کند که «مؤمنان به من ایمان داشته باشند و مرا صدا بزنند تا دعایشان را اجابت می کنم و خدا کاری به کار شما ندارد اگر دعایی نکنید».

امام جمعه قزوین با اشاره به ارتباط امام راحل و قیام ۱۵ خرداد و شب قدر گفت: شهدای بسیاری در خردادماه سال ۱۳۴۲ به شهادت رسیدند و امام خمینی در برابر این کفر جهانی قیام کرد؛ آن بزرگوار در شب قدر برای آینده کشور چشم انداز دید و قیام کرد.

آیت الله عابدینی مطرح کرد: در شب قدر باید برای آزادی مردم یمن، بحرین، فلسطین و قدس دعا کنیم و با حضور در راهپیمایی روز قدس به دشمن و استکبار نشان دهیم که برای حمایت از این مردم مظلوم در میدان هستیم؛ پیروزی انقلاب ما محصول توسل به ولایت فقیه و قرآن است وامروز آزادی کشورهای اسلامی را از خدا می خواهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.