قدس انلاین : سالی نیست که قیمت اجاره بها با نظر و سلیقه مالکان افزایش پیدا نکند و باعث کوچ برخی از اقشار مستأجر در مشهد به مناطق کم برخوردارتر و یا نقل مکان به خانه‌ای کوچک‌تر و با اجاره‌ای کمتر شوند.

افزایش سلیقه‌ای اجاره بها در مشهد
با پایان فصل بهار به تدریج تب و تاب املاک اجاره‌ای ظهور و بروز پیدا می‌کند و بسیاری از مردم در شهر مشهد همچون سایر شهرهای کشور به دنبال جابه‌جایی منزل مسکونی خود هستند.

از این رو موضوع خانه‌های اجاره‌ای برای موجران و مستاجران بسیار جذاب می‌شود و هر دو طیف با حساسیت خاصی آن را دنبال می‌کنند، اگر چه مستاجران از این موضوع که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد مطمئن هستند، زیرا سالی نیست که قیمت اجاره بها با نظر و سلیقه مالکان افزایش پیدا نکند! اما درباره میزان دقیق آن دچار شک و تردید هستند، دلیل آن هم این است که قاعده و رویه خاصی برای مشخص کردن میزان اجاره بها وجود ندارد و میزان اجاره‌ها که معمولا به خواست شخصی مالکان و بر اساس برخی عوامل بازاری نظیر تورم، سود بانکی و نوسانات ارزی افزایش پیدا می‌کند باعث می‌شود برخی از اقشار مستأجر در کلانشهر مشهد با توجه به مشکلات اقتصادی مجبور به تخلیه واحدهای خود و کوچ به مناطق کم برخوردارتر و یا نقل مکان به خانه‌ای کوچک‌تر و با اجاره‌ای کمتر شوند.

در مقابل برخی با توجه به شناختی که از یکدیگر دارند بر پایه توافق طرفین مبلغ اجاره را تعیین می‌کنند و چندان به عرف پذیرفته شده در بخش رهن و اجاره بها توجه نمی‌کنند. 

افزایش 10 تا 15 درصدی اجاره‌ بها مسکن

یکی از مشاوران املاکِ مشهد در خیابان پیروزی در این زمینه می‌گوید: اگرچه تا آغاز فصل جابجایی‌ها و تمدید احتمالی قراردادها میان مستاجران و موجران چند هفته‌ای باقیمانده، اما به تدریج از هم‌اکنون آمد و رفت‌ها به بنگاه‌ها آغاز شده است. 

محمد اکرامی در ادامه به خبرنگار فارس می‌افزاید: پیش‌بینی ما این است که میزان افزایش اجاره بها در تابستان حداقل بین 10 تا 15 درصد باشد و در مواردی خاص، این عدد تا 20 درصد نیز افزایش پیدا کند، البته افزایش 20 درصدی اجاره بها، جزو استثنائات خواهد بود که به فراخور موقعیت مِلک و امکانات موجود در آن و البته نرخ اجاره بهای تنظیم و تعیین شده در سال گذشته متغیر است.

مسکن جوانان به کجا رسید؟

در حال گفتگو با این مشاور املاک هستیم که زوج جوانی وارد بنگاه املاک می‌شوند و درخواست اجاره یک منزل هفتاد متری دارند و زمانی که با قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند بنگاه را ترک می‌کنند.

آهسته به دنبال آنها رفته و با مطرح کردن این سوال که قیمت‌های اجاره با توجه به بررسی‌هایی که داشته‌اید چگونه است، می‌گویند: وضعیت اجاره‌ها به شدت بالا است و از توان ما خارج بوده و تصمیم گرفته‌ایم که برای سکونت به شهر گلبهار مهاجرت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان جوانان را به امر ازدواج ترغیب و تشویق می‌کنند اما دریغ از اینکه زیرساخت‌های اساسی یک زندگی همچون مسکن را برای آنها فراهم کنند، از طرفی اقساط تسهیلات مسکن انقدر بالا و فرسایشی است که علاوه بر اینکه حقوق کم ما جامعه کارگر را کاملا می‌بلعد تا آخر عمر انسان را بدهکار قسط می‌کند. 

اجاره بها 60 درصد درآمد قشر ضعیف جامعه را می‌بلعد 

در همین حال مردی میانسال وقتی گفت‌وگوی ما را از دور می‌شنود نزدیک می‌آید و با صدای بلند و به ناراحتی می‌گوید: مرداد ماه سالمان به پایان می‌رسد از الآن نگران هستم که صاحبخانه چقدر می‌خواهد روی کرایه خانه‌اش بکشد و این موضوع به کابوسی برای تمام اعضای خانواده ما تبدیل شده است، زیرا بیش از 60 درصد درآمد ماهیانه ما که قشر ضعیف جامعه هستیم صرف پرداخت کرایه‌خانه می‌شود و واقعا دیگر کشش پرداخت اجاره‌های بالا را ندارم.

دولت سیاست خاصی در حوزه مسکن ندارد

یک کارشناس اقتصادی نیز دلیل افزایش بی‌رویه کرایه‌خانه را افزایش تقاضا در مقابل کمبود عرضه می‌داند و می‌گوید: هر سال تعدادی از جوانان ازدواج می‌کنند و چون در ابتدای زندگی قادر به خرید مسکن نیستند به ناچار به سمت اجاره‌نشینی می‌روند و این باعث می‌شود هر سال نسبت به سال قبل میزان تقاضا حداقل در این زمینه افزایش پیدا کند، از طرفی رکود شدید در بخش ساخت و عرضه مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و کاهش عرضه در برابر تقاضا باعث می‌شود انتظار موجران افزایش پیدا کند و اجاره بهای بیشتری را تقاضا کنند.

حسین اسفندیاری با اشاره به اینکه دولت سیاست خاصی در حوزه مسکن ندارد، در ادامه به خبرنگار فارس می‌گوید: دولت علاوه بر اینکه به مسکن مهر بی‌توجهی کرد به وعده اجرای طرح مسکن اجتماعی هم که در این سالها داده بود عمل نکرد و این وعده هم همچون وعده‌های دیگر فقط در حد حرف و شعار باقی ماند، البته وقتی وزیر مربوطه به این موضوع بر اساس رانت و رابطه به جای شایسته سالاری انتخاب شود، بیشتر از این نمی‌توان انتظار داشت. 

امسال افزایش اجاره بها نسبت به سال قبل بیشتر خواهد بود

یک کارشناس املاک نیز در این باره می‌گوید: اجاره بها هر ساله بستگی به شرایط بازار و میزان رشد قیمت‌ها در حوزه مسکن افزایش پیدا می‌کند.

صادق عابدزاده در ادامه به خبرنگار ما می‌افزاید: در سال‌های قبل به دلیل رکود حاکم بر بازار میزان افزایش اجاره بها کمتر بود، اما انتظار این است که امسال میزان اجاره بها در فصل جابه‌جایی‌ها افزایش بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشد، زیرا از اواسط سال قبل قیمت‌ها در حوزه مسکن رشد حداقلی داشت و بازار خرید و فروش به صورت لاک‌پشتی رشد پیدا کرد، از این رو چون مالکان وجه بیشتری را برای خرید مسکن و یا سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداخت کرده‌اند و اکثر مالکان میل به پرداخت اجاره بها داشته و برای رهن کامل تمایلی نشان می‌دهند و برپایه میزان اجاره بها نیز خریدهای خود را انجام داده‌اند، توقع بیشتری در دریافت اجاره بها دارند و این باعث خواهد شد میزان اجاره‌ها را افزایش دهند.

وی ادامه می‌دهد: البته این افزایش‌ها به صورت سراسری در کل کشور است و حتی در اردیبهشت ماه نیز این موضوع تحقق پیدا کرد و اجاره‌ها تا 20 درصد افزایش پیدا کرد. 

رئیس اتحادیه املاک مشهد: اجاره‌ها 8 درصد افزایش یافته است

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در سه ماهه نخست امسال قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد افزایش یافته است. 

علی مرادزاده در ادامه می‌افزاید: همچنین قیمت اجاره بها در این مدت 8 درصد افزایش داشته است.  

وی اظهار می‌دارد: بیشترین افزایش قیمت فروش در منطقه 12 با 27درصد افزایش و کمترین رشد قیمتی در منطقه 1 با رشد 9 درصدی ثبت شده است، همچنین بیشترین تعداد ثبت معاملات مبایعه‌نامه در منطقه 12 مشهد و کمترین تعداد مبایعه‌نامه در منطقه یک شهرداری مشهد ثبت شده است. 

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد با اشاره به اینکه تعداد کل معاملات از ابتدای فروردین ماه امسال تا کنون 3 درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: در این مدت نیز تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده  5 درصد بیشتر از اجاره نامه‌ها بوده است. 

مرادزاده با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین سال گذشته تا اول خرداد ماه 1397 بیش از 132 هزار قرارداد فروش و اجاره در معاملات املاک مشهد تنظیم شده است، ادامه می‌دهد: از این تعداد بیش از 66 هزار قرارداد مبایعه‌نامه و بیش از 64 هزار قراداد اجاره نامه بوده است. 

مسئولان به فکر اجاره‌نشین‌ها باشند

در حالی که  اتحادیه صنف مشاوران املاک مشهد از افزایش ۸ درصدی اجاره‌ها خبر می‌دهد، اما مشاوران املاک این میزان را  ۱۵ درصد اعلام می‌کنند، این در حالی است که حتی افزایش بیش از این نیز توسط مالکان اعمال شده است و باز دوباره به جای اینکه مرجع مشخصی افزایش را اعلام و کنترل کند این افزایش، سلیقه‌ای و براساس اعلام مالکان است.

به هرحال با توجه به آنچه گفته شد وضع معیشتی مردم و هزینه‌های بسیار بالای اجاره حتی برای واحدهای با چندین سال ساخت مشکلات متعددی را برای مردم به وجود آورده است که با توجه به رشد شهرنشینی، مسئولان باید هر چه سریع‌تر فکری به حال مسکن و اجاره‌نشینی مردم کنند زیرا اکنون در شهرهای بزرگ عمده درآمد کارمندان، کارگران و اقشار متوسط و ضعیف جامعه در سبد اجاره بها هزینه می‌شود که این موضوع فشار سنگینی را به مردم وارد می‌کند.

از طرفی علی رغم وعده انتخاباتی رئیس جمهور محترم مبنی بر رونق در بازار مسکن طی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، اما این بازار بدون اینکه شاهد تغییر جدی و زدودن رکود و تزریق رونق باشد، تحول اساسی طی پنج ساله گذشته بر خود ندیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.