قدس آنلاین: در پی انتشار خبر مجوزهای 70 میلیونی برای دو آمریکایی برای شکار در منطقه حیدری نیشابور،گرمابی نماینده نیشابور ونیز حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده‌ مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش نشان داند.

طرح سوال از رئیس جمهور به خاطر مجوزهای میلیونی شکاربرای دو آمریکایی درنیشابور

 به گزارش  قدس آنلاین؛ حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه دولت برای کسب درآمد و جبران برخی کم‌کاری‌های تیم اقتصادیش نباید مجوزهای ننگین در حوزه محیط زیست صادر نماید،اظهار داشت: یک کشور باید از تمام منابع خود از جمله منابع محیط زیست و حیوانات خود به نحو احسن مراقبت کند و تنها برای چند دلار اجازه شکار به افراد بیگانه از کشورهای دیگر را ندهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه طبق برخی مدارک در طول سال‌های گذشته بیش از 100 مجوز در این زمینه و موارد مشابه از سوی دولت‌های یازدهم و دوازهم صادر شده است که نیاز است از سوی مجلس و نمایندگان واکنش صریح و قاطع نشان داده شود و دولت و شخص رئیس جمهور در این رابطه پاسخگو باشند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اعطای مجوز شکار به دو آمریکایی در نیشابور، گفت: از این مسئله به سادگی در مجلس شورای اسلامی عبور نخواهیم کرد.

پژمانفر بیان داشت: در طول سال‌های گذشته در مسیر مراقبت و محافظت از حیوانات، تعداد زیادی از محیطبانان عزیز کشور جان خود را از دست داده‌اند و برخی نیز در این رهگذر دچار معلولیت‌های خاص گردیده‌اند، اما مزد زحمات این غیور مردان را نباید در ازای چند دلار به تاراج بیگانگان گذاشت.

وی ادامه داد: در رابطه با این مجوزهای ننگین، روز یکشنبه طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با محوریت این موضوعات مطرح می‌شود: برای به دست آوردن پول و منابع مالی دولت تا چه مرز و حدی پیش می‌رود؟، پنهان کاری و انجام کارهای محرمانه با چه اصول و ضوابطی و منطبق بر کدام مجوزها صورت می‌گیرد؟
*شکار توسط افراد خارجی در ایران، رفتار قجری با منابع ملی است
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شکار توسط افراد خارجی در ایران، رفتار قجری با منابع ملی است، گفت: این رفتار قجری با منابع ملی برای دستیابی به پول قابل دفاع نیست و باید با افرادی که مسبب این مسئله هستند، برخورد شود.

به گزارش فارس، نائب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین در اینستاگرام خود نوشته است: صندوق ملی محیط‌زیست که طبق قانون وظایف مشخصی مانند حفاظت و مقابله با بحران‌های محیط‌زیستی و مراقبت از منابع بر عهده دارد، این مجوز را به‌صورت متمرکز اعضا می‌کند و از استان‌ها مجوزهایی از تهران برای شکار اخذ می‌شود.

وی تصریح کرد: این رفتار قجری با منابع ملی برای دستیابی به پول قابل دفاع نیست و باید با افرادی که مسبب این مسئله هستند برخورد شود.پژمانفر تأکید کرد: باید کمپینی از سوی مردم راه‌اندازی شود و نه به این رفتار سازمان محیط‌زیست صورت بگیرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حتماً در مجلس طرح سؤال از رئیس‌جمهور خواهم داشت و از این مسئله به‌سادگی عبور نخواهیم کرد.

این واکنش عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در حالی صورت گفت که حمید گرمابی و هاجر چنارانی دو نماینده مردم شهرستان‌های نیشابور و فیروزه که این شکار در حوزه انتخابیه آنها اتفاق افتاده است، تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده‌اند و سکوت رسانه‌ای در پیش‌گرفته‌اند.

در همین حال نماینده نیشابور در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: اگر با شرایط قول داده‌شده این شکارها صورت بپذیرد، مشکل خاصی وجود ندارد و از این طریق می‌توان قسمتی از مشکلات نقدینگی حوزه حفاظت از محیط‌زیست را نیز حل نمود.
حمید گرمابی با اشاره به شکار دو رأس قوچ اوریال در منطقه حیدری نیشابور اظهار داشت: طی پیگیری‌هایی که در مورد این موضوع انجام دادم و اطلاعاتی که کسب شد، طبق سرشماری‌هایی که مرتباً در منطقه حفاظت‌شده حیدری انجام می‌شود، مسئولین به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به جمعیت فعلی قوچ اوریال، امکان اجازه شکار محدود وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی شرکت‌ها که در زمینه توریست شکارچی و در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند برای این موضوع ورود کرده‌اند و برای شکارچیان داخلی قیمتی حدود یک تا دو میلیون تومان و برای خارجی 18 هزار دلار برای شکار یک رأس قوچ هزینه دریافت خواهند گرفت.

گرمابی بیان داشت: شکار تحت کنترل و نظارت است و قوچ‌های سن بالا از طریق دوربین کشی برای شکار شناسایی می‌شود.وی ادامه داد: مسئولین قول داده‌اند هزینه دریافت شده برای حفظ و حراست از محیط‌زیست همان منطقه هزینه شود، اگر همه قول‌هایی که داده‌اند اجرایی شود، به نظر این شکار مشکل ندارد ولی اگر هرکدام از این شرایط نباشد قطعاً اوضاع فرق می‌کند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اعطای مجوز شکار با هدف کنترل افزایش بی‌رویه تعداد قوچ‌های نر و یا حل مشکل کمبود آب در منطقه بیان داشت: این دلایل مطرح‌ شده را نشنیده‌ام ولی از آنجایی که قوچ اوریال در شرف انقراض نیست به نظر این اقدام مشکلی ندارد.

گرمابی خاطرنشان کرد: حتی در منطقه رئیسی نیز به دلیل آسیب زدن به مزارع توسط برخی از این حیوانات، امکان دارد به‌زودی اجازه شکار نیز صادر شود.

وی افزود: اگر با شرایط قول داده‌ شده این شکارها صورت بپذیرد، مشکل خاصی وجود ندارد و از این طریق می‌توان قسمتی از مشکلات نقدینگی حوزه حفاظت از محیط‌زیست را نیز حل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.