قدس آنلاین:رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار با اشاره به اینکه ۷۰ درصد موقوفات ثبت‌شده در شهرستان‌های سبزوار و خوشاب مربوط به نقاط روستایی است گفت: در حال حاضر وقف جدید در حوزه اشتغال‌زایی و نیز کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی جزو نیازها و ضرورت‌های این شهرستان است.

ثبت ۷۰ درصد موقوفات سبزوار در مناطق روستایی است/ نیاز ضروری وقف جدید در حوزه اشتغال و سبک زندگی اسلامی

 به گزارش  قدس آنلاین؛ موضوع وقف در واقع عملی است که انسان به انتخاب خود و در کمال صحت و سلامتی بخشی از اموال و دارایی زندگی خود را به مالک اصلی یعنی خداوند متعال بازمی‌گرداند تا واگذاری اموال خود به هم نوعان جامعه کمک کند.

وقف به‌عنوان یک سیستم پویا و بازوی نیرومند، کارکردی مؤثر در ساماندهی امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، مذهبی و کالبدی جامعه دارد و بهره‌مندی از منابع و توانمندی‌های موقوفات رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره جامعه را به دنبال دارد.

امروزه موضوع وقف به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های جامعه برای از بین بردن تمامی کمبودها محسوب می‌شود که با گسترش فرهنگ وقف بر اساس نیازهای جامعه، می‌توان بخشی از مشکلات کشور در تمامی حوزه‌ها برطرف شود.

در همین راستا حجت‌الاسلام حسین نیساری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در گفت‌وگو تفصیلی با فارس به بیان مهم‌ترین نیازهای وقف در این شهرستان، ضرورت ثبت وقف‌های جدید و کاربرد وقف در زندگی اجتماعی شهروندان می‌پردازد.

*لطفا بیان کنید ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه چه تأثیراتی به دنبال دارد؟

موضوع وقف به‌عنوان یکی از راهکارهای اجتماعی اسلام ناب محمدی(ص) برای رفع برخی از مشکلات اجتماعی، شخصی، مردمی و غیره است، سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌های متعددی برای ترویج فرهنگ وقف در دستور کار قرار داده است به‌طوری‌که در سطح شهرستان نیز با همکاری افرادی که در حوزه وقف فعالیت و آشنایی بیشتری دارند توانسته‌ایم نیازهای وقف را شناسایی کنیم.

*هم اکنون  مهم‌ترین نیازهای شهرستان سبزوار در حوزه وقف چیست؟

به گزارش فارس از سبزوار، وی گفت: با وجود تعدد و کثرت موقوفات، اما متأسفانه در حوزه فعالیت‌های قرآنی هیچ‌گونه وقفی درگذشته نداشتیم که از درآمد آن برای ترویج فعالیت‌های قرآنی هزینه کنیم اما خوشبختانه با دغدغه‌ای که در این حوزه داشتیم در دو سال اخیر موفق شدیم زمینه را برای ثبت موقوفاتی در حوزه قرآنی فراهم کنیم به‌طوری‌که به‌زودی عواید حاصل از درآمد این موقوفات در امر برگزاری کلاس‌های قرآنی و فعالیت‌های این حوزه صرف می‌شود.

*: چگونه ترویج فرهنگ وقف بر اساس نیازهای روز انجام می‌شود؟

طی دو سال اخیر این انجمن، کارگروه‌های مختلفی را ایجاد کرده که در راستای ایجاد وقف‌های جدید بر اساس نیازهای جامعه به فعالیت می‌پردازند و تاکنون چندین وقف طی فعالیت انجمن یاوران وقف به ثبت رسیده است، به‌طوری‌که در این مدت پنج کارگروه مرتبط با نیازهای شهرستان سبزوار در حوزه وقف ایجاد شده که وقف‌های موردنیاز ما همانند وقف علم و فناوری، وقف علم و دانش، وقف علم شهدا و غیره به ثبت برسد.

*: آیا از ظرفیت وقف در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی می‌توان استفاده کرد؟

یکی دیگر از نیازهای وقف شهرستان سبزوار در حوزه اشتغال‌زایی است در حال حاضر تنها فقط یک وقف برای ایجاد اشتغال‌زایی در شهرستان سبزوار به ثبت رسیده است، بنابراین ایجاد کارگروه وقف اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار در سال جاری است و این کارگروه با بهره‌مندی ایده‌های کارشناسان فعالیت‌های ترویجی خود را در قالب تبلیغات و اطلاع‌رسانی آغاز کند تا موقوفات در این حوزه به ثبت برسد.

*: چگونه گسترش سبک زندگی اسلامی در موضوع وقف امکان‌پذیر است؟

در حوزه سبک زندگی اسلامی و مشاوره یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در جامعه اسلامی وجود دارد و متأسفانه تعداد زیادی از جمعیت جوانان با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی در حوزه ازدواج و طلاق روزبه‌روز در میان جوانان در حال افزایش است و بخش مهمی از مشکلات به دلیل عدم آشنایی جوانان با دستورات دین اسلام در خصوص نحوه زندگی کردن است، زندگی‌ها به دلیل نبود سبک زندگی اسلامی لذت‌های گذشته را ندارد و بخش عظیمی ازدواج‌های ما منجر به طلاق می‌شود و با ثبت وقف‌های سبک زندگی اسلامی کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای جوانان برگزار می‌شود.

فارس: چگونه فرهنگ ثبت وقف‌های جدید در میان مردم ترویج پیدا می‌کند؟

با توجه به نیازمندی شهرستان سبزوار در حوزه وقف، برنامه‌های متعددی همانند دعوت مردم و روستائیان در دستور کار قرار دارد و روحانیون مستقر در روستاها و مناطق شهری هنگام سخنرانی می‌توانند مردم را به این فرهنگ دعوت کنند.

*: آیا ثبت وقف‌های جدید در مناطق روستایی مورد توجه قرار دارد؟

حدود ۷۰ درصد موقوفه‌های شهرستان‌های سبزوار و خوشاب در مناطق روستایی به ثبت رسیده و ازلحاظ درآمدی موقوفات شهری بیشتر است، هم‌اکنون ۱۰ هزار رقبه در این شهرستان‌ها وجود دارد که حدود ۶ هزار مربوط به مناطق شهری و مابقی مناطق روستایی است و مبلغان دینی در روستاها از طریق سخنرانی‌ها مردم روستاها به ثبت وقف‌های جدید دعوت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.