قدس آنلاین:قاری ممتاز مشهدی خاطرات شیرینی از جایزه نخستین تلاوتش و همچنین برکات انس با قرآن را مطرح کرد.

استاد نصراللهی: قرآن می گوید جواب بدی را باید با خوبی بدهیم

 به گزارش  قدس آنلاین؛استاد کاظم نصراللهی از مدرسین و قاریان مشهدی می گوید: آرزو داشتم تلاوت قرآن قبل از خطبه‌ها را  داشته باشم وموفق شدم. از آنجا بود که زندگی قرآنی من هم آغاز شد و از برکت اُنس با قرآن، مسیر شغلی من هم شکل گرفت.

 گزارشگر تسنیم از مشهدمقدس،-در ماه مبارک رمضان، وماه بهار قرآن،- در همین زمینه مصاحبه‌ای با استاد کاظم نصراللهی از مدرسین و قاریان ممتاز مشهد و کشور کرده شده است که به شرح زیر است:

*: از چه سنی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کردید و چگونه شد این مسیر الهی را برگزیدید؟

نصراللهی: متولد سال ۱۳۴۲ هستم و از سه سالگی به همراه پدرم که اولین استاد من هم ایشان بودند به جلسات قرآن می رفتم. ایشان در آن زمان در سطح اساتید بزرگی مثل حاج آقای توسلی، حاج آقای حافظیان و آقای عابدزاده بودند. ما پنج برادر هستیم که که همه در سطح بسیار خوب قرآنی هستیم و هرکدام در محل زندگی و مساجد خود مشغول تدریس قرآن هستیم. با توفیقی که خداوند رحمان به من عنایت کرده، ابداع کننده روش نوینی در تلاوت قرآن بین برادران هستم.

*: در مسیر فعالیت قرآنی خود از راهنمایی چه اساتیدی بهره بردید و این اساتید چه نقشی در رشد قرآنی شما ایفا کردند؟

نصراللهی: در آن زمان به مجالس حسینیه خیاط‌ها خدمت حاج آقای مشکی‌باف مقدم و همچنین استاد محمدزاده و حاج آقای روحانی و سادات فاطمی می‌رفتم و از وجود با برکات این عزیزان استفاده می‌کردم. یادم هست که نخستین تلاوت رسمی من در تریبون نماز جمعه مشهدمقدس بود که هماهنگی  این امر توسط استاد عزیزم، حاج آقای مشکی باف مقدم انجام گرفت و از من دعوت شد تا تلاوت قرآن قبل از خطبه‌ها را  داشته باشم. از آنجا بود که زندگی قرآنی من هم آغاز شد و از برکت اُنس با قرآن، مسیر شغلی من هم شکل گرفت و به برادران عزیز کمیته آن زمان ملحق شدم و پس از ادغام کمیته و شهربانی، افتخار خدمت  در نیروی انتظامی در ادامه را کسب کردم.

*: از عناوین و رتبه‌های کسب شده در مسیر فعالیت‌های قرآنی خود بگوئید.

نصراللهی: نخستین بار که من در مسابقات شرکت کردم، مسابقات کشوری قرآنی بود که کمیته انقلاب اسلامی تدارک تهیه آن را دیده بود و من هم در آنجا در کشور یازدهم شدم و بعد در ادامه در مسابقات نیروی انتظامی در سال‌های ۷۳، ۸۲، ۸۳، ۸۴ موفق به کسب چهار عنوان مقام اول کشوری شدم و همچنین در مسابقات جانبازان کشور و مسابقات اوقاف که در مشهد برگزار شد در آنجا هم به لطف ایزد منّان رتبه نخست را کسب و با جمعی از قاریان قرآن تحت نام کاروان نور به حج واجب مشرف شدیم و در آنجا نیز تلاوت‌هایی داشتیم.

*: تاثیر فعالیت‌های قرآنی در سبک زندگی و فعالیت روزانه و آثار و نتایج آن در زندگی شما چه طور بوده است؟

نصراللهی:  از بهترین آثار و نتایج و تاثیرات آن، توسل به ائمه اطهار(ع)، نماز اول وقت، حشر و نشر و رفاقت با دوستان بسیار خوب و ماجرای ازدواج من که آن هم از برکات انس و فعالیت‌های قرآنی‌ام بود.

*: چند نکته ساده وپر مفهوم از قرآن را که می‌تواند راهگشای مشکلات ما و بهبود شرایط فعلی  باشد را بفرمائید.

نصراللهی: خب یکی از نکاتی که قرآن به زیبایی برای ما به کاربرده تا آن را سرلوحه امور خود قرار دهیم این آیه شریفه(... قولوا للناس حسنی) یعنی با مردم زیبا صحبت کنید، گاهی من شاهد بعضی رفتار و گفتارهای زشت از جانب برخی‌ها در جامعه هستم که به دلیل بی‌توجهی به این آیات و آیات امثال آن، نتیجه و مشکلات بدی را در نهایت با این گفتار و اعمال زشت به همراه دارد.

در خلال تلاوت قرآن به آیه‌ای رسیدیم که مضمون آن این بود که جواب بدی را باید با خوبی بدهیم، من این نکته را به بچه‌های جلسه اشاره کردم و گفتم اگر ما همین اصل را سرلوحه امور خود قرار دهیم مشکلات عدیده‌ای که داریم به حداقل خواهد رسید.

*: یکی از منویات مقام معظم رهبری راه اندازی و توسعه نهضت حفظ قرآن است، به نظر شما در این مسیر چقدر موفق بوده‌ایم؟

نصراللهی: قبول دارم که در این مسیر متاسفانه کوتاهی‌ها و تنبلی‌هایی بوده مثلا من خودم اعتراف می‌کنم در راستای تحقق این امر آن طور که باید و شاید موفق نبوده‌ام اما امیدوارم در ادامه بتوانم به وضعیت مطلوب دست پیدا کنم.   زمانی که من مدیر دوره قرآن ناجا در استان بودم فعالیت‌های خوبی را انجام دادیم و با برنامه‌ریزی انجام شده حدود ۲۰۰۰ نفر در استان موفق به حفظ یک تا ۳۰ جزء قرآن شدند. الان هم فرزندانم را تشویق به حفظ و درک معانی والای قرآن می‌کنم ان شاالله که بتوانند جانشین خلف من در این مسیر باشند.

*: ماه رمضان، ماه بهار قرآن است، درخواستی که از مسئولان و مردم عزیز در راستای توسعه فرهنگ قرآنی و تسری این الگوی تلاوت قرآن در سایر ماه‌های سال دارید چیست؟

نصراللهی: گلایه‌ای که از صدا و سیما به طور ویژه دارم این است که نمی‌دانم چرا در روز هفت یا هشت مورد جزء‌خوانی در شبکه‌های مختلف پخش می‌شود ولی بقیه ایام سال خیلی کمتر به این نکته توجه می‌کنند، اصلا کلمه قرآن یعنی خواندنی و قیدی تحت موقعیت زمانی یا مکانی ذکر نشده و در تمام طول سال می‌شود آن را ادامه داد ولی ما شاهد این امر در صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها در سایر ایام سال نیستیم که جای گله دارد.

*: به عنوان خادم و قاری رسمی آستان مقدس رضوی برنامه‌های این نهاد را به ویژه در ماه مبارک رمضان چطور ارزیابی می‌کنید؟

نصراللهی: همانطور که می‌دانید برنامه‌های خوبی همه ساله در آستان قدس برگزار می‌شود که از مهمترین آن‌ها مراسمات جزءخوانی در صحن‌ها و رواق‌های مختلف است که همه روزه ادامه دارد و صرفا  ختم به ایام ماه مبارک نمی‌شود و در طول ایام سال این برنامه‌های تلاوت ادامه دارد همچنین بعد از نماز ظهر و عصر تولیت محترم آستان قدس به تفسیر قرآن در مسجد گوهرشاد می‌پردازند و یکی از برنامه‌هایی که جدیدا اضافه شده، بحث مشاوره امور قرآنی و تصحیح حمد و سوره است که تحت عنوان مشاوره نماز و امور قرآنی در مکان دارالولایه و دارالمرحمه حرم مطهر است که حقیر هم توفیق خدمت در روزهای سه شنبه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ را دارم.

*: از سابقه تاسیس و نحوه برگزاری جلسات قرآن خودتان بگوئید؟

نصراللهی: پدرم در سال ۱۳۳۴ به همراه پنج تن از عزیزان سرای بلور بنیان جلسه‌ای را با نام انجمن تلاوت قرآن جعفری (امام جعفر صادق (ع) را نهاد که بعد از فوت پدرم حدود بیست و هشت سال اداره جلسه با برادرم بود و از سال ۸۸ تا الان بنده توفیق خدمت به دوستان را در آنجا دارم و این جلسه از معدود جلساتی است که دارای قدمت ۶۴ ساله و به حمدالله و از برکات قرآن تاکنون چراغ این جلسه خاموش نشده است. در طول سال شب‌های پنج شنبه و در ایام ماه مبارک هر شب از ساعت ۲۱ الی ۲۳ میزبان قرآن دوستان، عزیزان و عموم مردم هستیم.

*: با توجه به اینکه شما از جانبازان عزیز و سرافراز دوران دفاع مقدس هستید از حال و هوای ایام ماه مبارک رمضان در جبهه‌ها و برنامه‌ها تعریف کنید.

نصراللهی: در سال ۱۳۶۲ که من استخدام کمیته شدم، دو سال بعد اعزام به جبهه فاو جنوب کشور شدم و در آنجا با توجه به اینکه در جبهه پشت خط مقدم قرار داشتیم جلسات آموزش روخوانی و روان خوانی  قرآن کریم را در منطقه دایر کردم و به دلیل اصابت گلوله خمپاره ۲۰ به کمرم مجروح شدم و به مشهد انتقال داده شدم و همواره دست بوس جانبازان عزیز و سرافراز  هستم و خواهم بود.

*: کلام آخر و توصیه‌ای اگر به جوانان دارید عنوان کنید.

نصراللهی: مسئله‌ای که جوانان عزیز و عموم باید بیشتر به آن توجه کنند تامل و استفاده معنوی و عملی از قرآن است همانطور مقام معظم رهبری هم مکررا در دیدارهای عمومی و خصوصی می‌فرمایند  که صوت خوب، بهانه و ابتدایی است برای تامل و تفکر و در نهایت عمل به آیات قرآن و اگر عمل نباشد هیچ فایده‌ای ندارد. خواهشی که از مردم عزیز و جوانان دارم این است که ای کاش که ما اینقدر که به تجوید و صوت و لحن اهمیت می‌دهیم، یک پنجم یا یک دهم به معانی و مفاهیم و عمل قرآنی بپردازیم.

جوانان عزیز می‌توانند در ابتدا از حضور در جلسات قرآن و مطالعه تفسیر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی که جزو سلیس‌ترین و روان ترین تفسیرهای موجود در بازار است شروع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.