۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
کد خبر: 604313

قدس انلاین : رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه باید به داشتن چنین آئین هایی افتخار کرد، گفت: در زمانه ای که هر روز شاهد از بین رفتن یک آئین هستیم شاهدیم در کاشمر آئین هایی مذهبی که برخی از آنها به ثبت میراث معنوی هم رسیده اند زنده بوده و از پویایی و شور خاص خود برخوردار هستند.

«قنبر خوانی» آئینی 200 ساله در کاشمر
 
رضا یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این آیین قدیمی در شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه وقتی یک اثر می خواهد ثبت آثار معنوی شود از پیشنه هایی برخوردار است، عنوان کرد: با وجود پیشینه‌هایی که در زمینه‌های تعزیه خوانی و پرده خوانی در کاشمر بوده همه ساله شاهد اجرایی آئین قنبر خوانی در روز 21 ماه مبارک همزمان با سالروز شهادت حضرت علی(ع) هستیم.
 وی با اعلام اینکه آئین قنبرخوانی سال 91 با شماره 828 در فهرست میراث معنوی(ناملموس) ایران به ثبت رسیده است، افزود: هرچند برخی از آثار معنوی  به ثبت می رسند اما باید برای حفظ آن‌ها تلاش بیشتری کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه قسمتی وظیفه میراث فرهنگی بوده و بخشی را باید پژوهشگران تلاش کنند، بر تهیه مستنداتی از این رویداد فرهنگی، مذهبی  فرهنگی تاکید کرد و گفت: تهیه این مستندات بر معرفی بیشتر این رویداد بر سایر کشور و حتی جهان اسلام تاثیر بسیاری دارد.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون مستند خوبی از این آئین تهیه نشده است، ادامه داد: در گذشته این مراسم توسط پرده خوانان و مرشدان در شب قدر و یا روز شهادت حضرت علی(ع) اجرا می شده است.
یوسفی با اعلام اینکه هرچند حضور مرشدها مقداری کمرنگ شده اما هنرمندان تعزیه خوان این هنر را همچنان زنده دارند، اظهار کرد: این آئین های معنوی فرهنگی و معنوی هستند که بیشتر می توانند در حوزه جاذبه های گردشگری ورود کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه بسیاری از کشورها به خاطر یک رویداد همه ساله گردشگران بسیاری را جذب می کنند، عنوان کرد: قنبر خوانی از جمله رویدادهایی است که می توان در ماه رمضان گردشگران فرهنگی و مذهبی بسیاری را جذب کرد.
وی در ادامه قدمت این آئین در کاشمر را بالغ بر 200 سال اعلام کرد و افزود: در ابتدا راویان این آئین مرشدان و پرده خوانان بودند و سپس هنرمندان تعزیه خوان قدمی در زنده نگه داشتن این آئین برداشته‌اند.
یوسفی یاد آورد شد؛ تاکنون در کاشمر سه آئین قنبر خوانی روز شهادت حضرت علی(ع)، آئین نخل گردانی روستای فدافن و هنر تعزیه خوانی این شهرستان در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.
 به گزارش ایسنا، پس از به شهادت رسیدن قنبر ایرانی‌ها از آواها و مرثیه های وی استفاده کردند و با ادغام با موسیقی و آواهای و مرثیه‌های ایرانی نمایشی مذهبی به نام قنبرخوانی را تهیه کردند.
در واقع قنبرخوانی نوعی نمایش موسیقیایی، آئینی در اشکال آوازی به شمار می‌رود که معروف به «قنبر» غلام حضرت علی(ع) و به عبارتی شرح حال او و ارادتش به مولاامیرالمومنین(ع) است که به دلیل همین غنای مذهبی و تاریخی مراسم قنبرخوانی ماه رمضان شهرستان کاشمر در هفتمین شورای سیاست‌گذاری ثبت به شماره 828 در تاریخ چهارم بهمن‌ماه سال 91 در فهرست میراث ناملموس(معنوی) کشور به ثبت رسیده است.
سابقه این تعزیه به دوران رواج تشیع در ایران میرسد و یکی از وجوه تلفیق هنر موسیقی و نمایش در خدمت آیین‌های دینی است، هنوز قنبرخوانانی حضور دارند که نقل قنبرخوانی را سینه به سینه آموخته‌اند و حدیث عشق قنبر به مولا را هر رمضان برای عشاق و ارادتمندان به امام علی(ع) بازگو می‌کنند.
در این مراسم جمعیت انبوهی ظهر روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان در نماز جماعت ظهر و عصر مسجد جامع کاشمر حاضر شده و همزمان جمعیت چشمگیری نیز در حسینیه حیدری تجمع می کنند، عزاداران در قالب چند دسته بزرگ عزاداری از محل حسینیه حیدری حرکت کرده و به سمت مسجد جامع رهسپار می شوند و در آنجا مورد استقبال نمازگزاران و مسوولان قرار می گیرند.
نمازگزاران حاضر در مسجد جامع فضا را برای هیات حیدری باز کرده و پس از ورود آن ها به مسجد، مراسم را در اختیار مداحان و عزاداران هیأت حیدری قرار داده و این عزاداران نیز با سوز و حال خاصی به اقامه عزای امیرمؤمنان امام علی(ع) می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.