رشت - معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: پس از جام مارلیک، جام های رشی که بعد از سرقت از این استان در آن سوی آب ها کشف شد، در موطن خویش به نمایش درمی آیند.

جام های از آب گذشته رشی به گیلان باز می گردند

به گزارش قدس آنلاین ،ولی جهانی افزود: بین سال های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ حفاری هایی در محوطه های باستانی رشی رودبار انجام که منجر به شناسایی تعدادی گور خانوادگی شد و از درون آنها پنج جام نقره، تعدادی قلاب کمربند و یک رشته گردن بند ، مهره های عقیق و خمیر شیشه و یک عدد سنجاق فلزی به شکل اسب بالدار بدست آمد.

وی اظهار کرد: در دومین حفاری آن سال ها ، بشقاب رشی از جنس نقره و زراندود کشف شد که در آن دریایی پر از ماهی و موجودات افسانه ای به صورت نقوش برجسته و به هنر قلم زنی تصویر شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ادامه داد: شیء مورد نظر پس از انتقال به موزه رشت به سرقت رفت و بعد از تشکیل پرونده توسط پلیس بین الملل، در لندن کشف و در آبان ماه سال ۱۳۷۳ به کشور بازگردانده شد و با شماره ۴۱۵ در موزه ملی به ثبت رسید.

به گفته جهانی، پس از به نمایش گذاردن جام مارلیک و اشیاء پر شکوه زرین عصر آهن در موزه رشت، با هماهنگی های انجام شده در مردادماه امسال ، نشانی دیگر از هویت پر افتخار این سرزمین برای مردمانش به نمایش گذارده می شود.

به نمایش گذاردن شکوه عصر آهن بویژه جام مارلیک و جام زندگی پس از نیم قرن دوری از موطن خویش و اینک جام های رشی، فرصتی هستند تا مردمان این سرزمین در بازدید از آنها به بخشی از تاریخ و هویت خویش ببالند.

بازدید از ۵۹ شیء زرین عصر آهن از جمله جام های زرین مارلیک و درخت زندگی بمناسبت پاسداشت موزه و میراث فرهنگی، از ۲۵ اردیبهشت تا ۱۳ خردادماه جاری در معرض تماشای مردم قرار گرفت و ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر ، از جام مارلیک بازدید کردند.

اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... بود.

روستای رشی یکی از ۲۵ روستای دهستان دشتویل از توابع بخش رحمت آباد رودبار در جنوب استان گیلان است که در مسیر جاده خاکی توتکابن به روستای دفراز، سی دشت، طالکو، بره سر، عمارلو و شاه شهیدان قرار دارد.

منبع :ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.