قدس انلاین : به رغم اینکه از سال 78 موضوع انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر در دستور کار مدیران شهری کاشمر بوده است و مراحل اجرایی احداث شهرک نیمه صنعتی کاشمر عملیاتی شده اما تاکنون مشاغل مزاحم از داخل شهر به این شهرک منتقل نشده‌اند.

شهرک نیمه صنعتی کاشمر همچنان بدون متولی
بر اساس برآوردها در شهرستان کاشمر، مشاغل آلاینده شهری که به مشاغل مزاحم مشهور هستند حدود 500 واحد صنفی را به خود اختصاص داده‌اند که در قالب پنج اتحادیه صنفی شامل درب و پنجره سازان، مصالح ساختمانی، ادوات کشاورزی، تعمیرکاران ماشین‌های سبک و سنگین و درودگران فعالیت می‌کنند.
 در همین خصوص محمدرضا جبلی، نائب رئیس اتاق اصناف کاشمر در خصوص آخرین وضعیت انتقال مشاغل مزاحم به بیرون از بافت مسکونی شهر کاشمر اظهار کرد: موضوع انتقال مشاغل مزاحم مربوط به سال‌های گذشته است. اتاق اصناف در رفع این مشکل به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و باید شهرداری، شورای شهر، اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف و سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط همه همکاری داشته باشند. چند سال قبل طرحی برای انتقال مشاغل مزاحم مطرح شد که در پی آن شهرک صنفی در بلوار جانبازان ایجاد شود که در ابتدای کار اهداف خوبی مدنظر بود اما متاسفانه در اجرا از هدف خارج شد.
جبلی عنوان کرد: به رغم اینکه شهرداری متصدی این طرح بود اما با خارج کردن شهرک صنفی از دستور کار اصلی به وجود آورد. متاسفانه شهرداری با خدماتی که بدون هماهنگی به این شهرک برد تنها سود کلان را نصیب کسانی کرد که در این محل از قبل زمین داشتند به طوریکه زمین ها از متری 30 به 300 هزار تومان افزایش یافت.

نائب رئیس اتاق اصناف کاشمر تصریح کرد: سال 82 در شهرک فعلی تعداد 100 قطعه زمین که از اداره اوقاف و امور خیریه بود به تعدادی از افراد صنفی واگذار شد اما قطعات واگذار شده از نظر متراژ مشکل داشت. مجدد که در سال 88 که به این موضوع ورود کردیم جلسات بسیار خوبی برگزار شد و مقرر گردید تمامی زمین های ملکی که دو مالک داشت خریداری و در اختیار شهرداری و اتاق اصناف قرار گیرد و ما به صنوف مزاحم شناسایی شده واگذار کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه، به دلیل طولانی شدن این فرایند و تغییر مدیریت شهری نگاهها به این طرح تغییر کرد و بدون هماهنگی با ما و صورت جلسه های قبلی شهرداری اقدام به خدمات دهی به این محل کرد، هرچند از همان ابتدا به این اقدام اعتراضات بسیاری کردیم اما فایده ای نداشت و این موجب افزایش سرسام آور قیمت زمین ها شد لذا اکنون کسبه توان خرید این زمین ها را ندارند.
جبلی تصریح کرد: البته اکنون امکان این که برای شهرک به صورت متمرکز متولی پیدا شود و زمین از مالکین خریداری و در اختیار کسبه مزاحم گذاشته شود نیست چون اهداف اصلی پیاده نشد.

نائب رئیس اتاق اصناف کاشمر عنوان کرد: زمین‌‌ها،  افزایش قیمت بسیاری یافته و دیگر امکان تهیه زمین به صورت متمرکز برای مشاغل مزاحم نیست. در واقع شهرک صنفی همچنان عقیم مانده و دیگر نمی‌توان به این منطقه شهرک صنفی گفت، زیرا اکنون مشاغلی به این شهرک آمده که هیچ ارتباطی با مشاغل مزاحم ندارند.
وی گفت: پیشنهاد احداث مجتمع‌های صنفی برای مشاغل مزاحم و پرسر صدا داده‌ایم، بر همین اساس اگر دستگاه‌های مرتبط حمایت کنند اتاق اصناف هم به عنوان متولی این آمادگی را دارد که امسال نسبت به ایجاد این مجتمع‌ها با زیرساخت‌های لازم اقدام کند.
جبلی اضافه کرد: وقتی این مجتمع ها آماده شد می‌توان آن‌ها را در اختیار گذاشت. در اواقع تنها راه این است که از داخل شهر این مشاغل جمع شوند و براساس اولویت‌بندی در مجتمع‌های صنفی ساماندهی شوند. اگر این مجتمع‌ها ایجاد شدند چه تضمینی است که باز هم  مشاغل مزاحم از رفتن امتناع نکنند؟
نائب رئیس اتاق اصناف کاشمر  عنوان کرد: اکنون حدود 400 تا 500 شغل مزاحم در صنف‌های مختلف در سطح شهر فعال هستند که تمامی مشاغل مزاحم شناسایی شده‌اند. اگر زمینی با زیرساخت‌های مناسب آماده و در اختیار کسبه گذاشته شود فرآیندی شش یا یک ساله برای انتقال‌شان مشخص خواهد شد و کسبه موظفد به این مجتمع‌ها بروند ناگفته نماند که در این زمان اتاق اصناف هم از مشاغل مزاحم نه تنها دفاعی نخواهد نداشت بلکه خود ما هم همکاری می کنیم تا این صنوف در مجتمع های اعلام شده مستقر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.