فاطمه معتمدی: با افزایش ۲۰ درصدی کرایه خودروهای حمل بار برون شهری، زمزمه‌های گران شدن نرخ ارائه خدمات خودروهای حمل بار اثاثیه نیز به گوش می‌رسد؛ این در حالی است که افزایش قیمت در این بخش به طور مستقیم بر سبد هزینه خانوار بخصوص قشر مستأجر که به طور ویژه سالی حداقل یک بار استفاده کننده از خدمات این صنف هستند، تأثیرگذار است.

افزایش ۱۰ درصدی نرخ خدمات حمل و نقل بار درون شهری در مشهد

اصغری که به گفته خودش مستأجر است و باید پس از اتمام ماه رمضان به دنبال خانه جدیدی برای اجاره باشد، گفت: صاحبخانه برای تمدید اجاره فعلی ۲۰ درصد به کرایه ۶۵۰ هزار تومانی اضافه کرده است که تأمین آن واقعاً با سطح درآمدی ما همخوانی ندارد، بنابراین باید خانه را تخلیه کرد.

وی افزود:در این شرایط که قیمت اجاره خانه‌ها افزایش یافته است، مستأجران با دغدغه گران شدن نرخ حمل اثاثیه نیز مواجه‌اند، این در حالی است که هر سال باید رقمی را به عنوان کرایه حمل بار و کارگر برای جابه جایی لوازم منزل پرداخت که بار مالی مضاعفی را بر جیب مستأجرانی که از درآمد کمی برخوردارند و بعضاً شغل ثابت ندارند، ایجاد می‌کند.

*افزایش کرایه حمل و نقل درون شهری

شهروند دیگری نیز با انتقاد ازخبر گران شدن هزینه حمل باراثاثیه گفت:بخش قابل توجهی از استفاده کنندگان از خدمات شرکت‌های حمل اثاثیه مستأجران هستند که مشتری هر ساله دریافت خدمات این صنف هستند، بنابراین هرگونه افزایش و گران شدن در این بخش، فشار آن متوجه مردمی می‌شود که هر ساله از سر ناچاری مجبور به جا به جایی می‌شوند.

*افزایش ۱۰ درصدی

رئیس اتحادیه حمل و نقل درون شهری مشهد درباره صحت و سقم افزایش ۲۰ درصد کرایه خودروهای حمل و نقل برون شهری به حمل و نقل درون شهری اظهار داشت:افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل بار ویژه خودروهای حمل و نقل برون شهری به تصویب رسیده است و این قضیه شامل حمل و نقل درون شهری نمی‌شود.

خلیل دانش عدالت در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:البته نرخ خدمات حمل و نقل درون شهری از آن جایی که در سال گذشته هیچ گونه افزایش و تغییر نداشت، امسال ۱۰ درصد گران شده است.

*اعمال افزایش قیمت از اول تیرماه

وی با بیان اینکه این افزایش ۱۰ درصدی از اول تیر ماه اعمال و اجرایی می‌شود، افزود: پیش از تاریخ یاد شده خدمات باید بر پایه نرخ‌های قبلی باشد.

دانش عدالت تصریح کرد:بر مبنای این افزایش قیمت، حداقل نرخ کرایه وانت بار با یک تن ظرفیت برای دو ساعت اول ۲۵ هزارتومان و ساعت‌های بعدی ۱۵ هزار تومان است. برای وانت بار با ظرفیت ۲ تن (نیسان) دو ساعت اول ۴۰ هزار تومان و مازاد بر آن ساعتی ۱۷ هزار تومان اضافه می‌شود.

وی نرخ کرایه حمل بار با خاور برای سه ساعت اول ۷۰ هزار تومان و پس از آن ساعتی ۲۰ هزار تومان اضافه می‌شود. همچنین کرایه حمل اثاثیه با کامیون ۹۱۱‌ای فا خاور شاسی بلند برای سه ساعت اول ۹۰ هزار تومان و پس از آن ساعتی ۳۵ هزار تومان اضافه می‌شود.

*۲۵۰ شرکت با ۳۰۰۰ خودرو

وی شمار شرکت‌های حمل و بار درون شهری دارای مجوز و پروانه از اتحادیه را ۲۵۰ واحد اعلام کرد و گفت:حدود ۳۰۰۰ خودرو در حوزه حمل و نقل درون شهری فعال هستند.

 وی درباره آمار شرکت‌های بدون مجوز حمل و بار درون شهری گفت: غیرمجازها عمدتاً افراد یا شرکت‌هایی هستند که با چاپ شماره تلفن نسبت به حمل بار درون شهری از جمله اثاثیه تبلیغ می‌کنند که استفاده از خدمات آن‌ها مشکلاتی را به دنبال دارد.

*۳۰ تا ۴۰ شرکت غیر مجاز

وی با تأکید بر اینکه مردم برای مواجه نشدن با تبعات استفاده از خدمات حمل و نقل درون شهری از شرکت‌های دارای مجوز استفاده کنند، گفت:شمار شرکت‌های غیر مجاز حمل و نقل درون شهری ۳۰ تا ۴۰ واحد در مشهد برآورد می‌شود.

وی درباره تبعات استفاده از خودروهای حمل و نقل درون شهری بدون مجوز گفت:نکته اول اینکه در صورت بروز مشکل از جمله گران فروشی و آسیب دیدن لوازم به دلیل اینکه جا و مکان این شرکت‌ها مشخص نیست، امکان رسیدگی به شکایت‌های مردم در این بخش وجود ندارد و آسان نیست و باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

دانش عدالت با بیان اینکه گران فروشی ۲۰ تا ۲۲ درصد پرونده‌های شکایتی مردم از خودروهای حمل و نقل درون شهری مشهد به اتحادیه را تشکیل می‌دهد، افزود:در این پرونده‌ها تلاش اتحادیه مبنی بر مصالحه و بازگردان وجوه اضافه دریافت شده است و در غیر این صورت پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود. نکته مهم اینکه اگر شکایتی دریافت شود، طرف اتحادیه شرکت است نه راننده، بنابراین اگر مشکلی رخ دهد، شرکت باید پاسخگو باشد.

*پلمب ۳۰ شرکت غیر مجاز

وی همچنین به پلمب ۳۰ دفتر حمل و نقل درون شهری بدون مجوز از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

وی با بیان اینکه خودروهای حمل و نقل درون شهری برچسب تردد را از شهرداری اما مجوز فعالیت را باید از اتحادیه دریافت کنند، گفت: شهرداری قبلاً در حوزه حمل و نقل درون شهری دخالت داشت و بعضاً مجوزهایی صادر می‌کرد، اما از سال ۹۵ با مصوبه هیئت دولت همه امور به اتحادیه واگذار شده است.

وی درباره مرجع تصمیم گیری ۱۰ درصد افزایش نرخ خدمات حمل و نقل درون شهری در سال جاری گفت:تا سال گذشته مرجع تصمیم گیری درباره تغییر قیمت تعرفه خدمات اتحادیه هایی مانند حمل و نقل درون شهری، کمیسیون نظارت استان بود اما اکنون نرخ‌ها برای تمامی صنوف به جز چهار اتحادیه مانند املاک توسط اتحادیه ذی ربط تصمیم گیری می‌شود، بنابراین اتحادیه حمل و نقل درون شهری با توجه به تغییر نیافتن قیمت در سال گذشته و با توجه به خواسته اعضا و افزایش هزینه ها، افزایش ۱۰ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل درون شهری را مصوب کرد که از ابتدای تیر امسال اعمال می‌شود.

وی درباره بازار حمل و نقل درون شهری یادآورشد: بازار فعلاً خوب نیست، البته پس از ماه رمضان و با توجه به فصل جابه جایی شرایط بهتر خواهد شد. سال گذشته اوضاع کاری چندان خوب نبود، اما امسال با توجه به افزایش ۲۰ تا ۲۵درصدی اجاره مسکن جابه جایی مستأجران بیشتر خواهد بود.

وی درباره برنامه‌های اتحادیه برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی بابت گرانفروشی در ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری، گفت:ضمن اینکه بازرسی‌های اتحادیه فعال است، به مردم نیز توصیه می‌شود حتماً از خدمات شرکت‌های دارای مجوز استفاده کنند؛ چرا که کار حساس است و با کارگر وارد منازل افراد می‌شوند و اثاث ولوازم خانگی آنان زیر ذره بین نگاه این افراد است.

وی ادامه داد:باید توجه داشت که کارگر با شرکت نیست، اما معمولاً هر شرکت چندین کارگر امین دارند که از خدمات آنان برای جابه جایی لوازم منزل و اسباب و اثاثیه استفاده می‌شود، اما زمانی که کار زیاد باشد از کارگران سر گذر استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد:مردم می‌توانند با مراجعه به سایت اتحادیه و یا در تماس با اتحادیه از اسامی شرکت‌های دارای مجوز اطلاع یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.