مدیر گروه پیشگیری از بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طرح غربالگری سه نوع سرطان شایع با هدف شناسایی و تشخیص زودهنگام آنها در مراکز زیرپوشش این دانشگاه آغاز شد.

غربالگری سه نوع سرطان شایع در مشهد آغاز شد

دکتر محمد جعفر صادقی روز شنبه افزود: در اجرای این طرح، غربالگری سرطان های پستان، سرویکس (دهانه رحم) و کلورکتال (روده بزرگ) به صورت رایگان برای افرادی که به نوعی در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها هستند انجام می شود.

وی اظهار کرد: غربالگری برنامه رایگان و ساده است و افراد با حضور در مراکز بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می توانند با انجام آزمایشات لازم از بیماری خود در زمان مناسب اطلاع پیدا کنند.
وی گفت: از آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت تاکنون غربالگری سرطان پستان برای 210 هزار نفر از زنان 30 تا 69 سال در مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش این دانشگاه انجام شده که از این تعداد 317 نفر دارای علائم بیماری بوده و به متخصصان معرفی شده اند.
صادقی افزود: در این مدت غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش 'پاپ اسمیر' برای 76 هزار نفر از زنان بیش از 30 ساله انجام شده که از این تعداد 33 فرد مبتلا به این بیماری شناسایی و به متخصص ارجاع داده شده اند.
وی در باره سرطان کلورکتال (روده بزرگ) نیز اظهار کرد: تغییر در اجابت مزاج، اسهال، یبوست، وجود خون در مدفوع، کاهش وزن و خستگی می تواند از علائم این بیماری باشد که بیشتر افراد بیش از 50 ساله در این زمینه مورد غربالگری قرار می گیرند.
وی گفت: از ابتدای سال 1396 تاکنون غربالگری سرطان روده بزرگ نیز از طریق آزمایش وجود خون مخفی در مدفوع برای 21 هزار نفر انجام شده که 142 نفر آنان مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده و به متخصص معرفی شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.