قدس انلاین : هجوم آهوان پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد سبزوار طی دو سال اخیر نارضایتی کشاورزان منطقه را به دنبال داشته و آن‌ها خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

هجوم آهوان پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد  به اراضی کشاورزی
 هجوم آهوان پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد سبزوار طی چند سال اخیر به دلیل خشکسالی و تأمین خوراک به اراضی کشاورزی این منطقه سبب خسارت به کشاورزان شده است.

عصر امروز به‌ منظور رسیدگی به اعتراض کشاورزان منطقه شیر احمد مبنی بر خسارت آهوان به اراضی کشاورزی نشستی در محل فرمانداری سبزوار برگزار شد.

هجوم آهوان پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد سبزوار به اراضی کشاورزی مجاور

نماینده کشاورزان معترض در خصوص هجوم آهوان حیات‌وحش شیر احمد سبزوار به اراضی کشاورزی مجاور این پناهگاه، گفت: کشاورزان این منطقه طی سال تلاش و هزینه‌های زیادی می‌کنند تا بتوانند از دست رنج و محصول خود روزی حلالی کسب کنند ولی متأسفانه هجوم آهوان منطقه شیر احمد به اراضی کشاورزی نارضایتی مردم را به دنبال داشته است.

برات‌الله علی‌آبادی افزود: طی دو سال اخیر نامه‌های متعددی به اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار و دیگر نهادهای مربوطه ارسال‌ شده ولی تاکنون این مشکل حل‌وفصل نشده است.

وی ادامه داد: ظرفیت آهوان منطقه شیر احمد تکمیل‌ شده و آهوان برای تأمین خوراک خود اراضی کشاورزی مجاور هجوم می‌آوردند و کام کشاورزان منطقه را تلخ کرده‌اند.

نماینده کشاورزان معترض بهترین روش مقابله با هجوم و خسارت‌های آهوان به اراضی کشاورزی منطقه شیر احمد سبزوار را نصب فنس‌های فلزی و تأمین خوراک مورد نیاز آهوان از سوی اداره حفاظت محیط‌زیست این شهرستان دانست.

همچنین قربانعلی دولت‌آبادی دیگر کشاورز معترض نیز با بیان اینکه حیات‌وحش شیر احمد در محدوده 9 روستا شامل علی‌آباد، دولت‌آباد، دلقند، باغان، نزل‌آباد، زیدآباد، جلین و غیره قرار گرفته است، گفت: مردم منطقه برای جلوگیری از خسارت آهوان به اراضی کشاورزی آماده همکاری برای فنس‌کشی در منطقه هستند.

تأمین علوفه مورد نیاز آهوان پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد تا پایان مردادماه

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار نیز در این نشست گفت: اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با توجه به مشکلات خشکسالی و کمبود بارندگی با همکاری دوستداران طبیعت و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان حدود 15 تن علوفه به صورتی دستی برای آهوان منطقه شیر احمد سبزوار توزیع شد.

حمیدرضا صادقی افزود: تا پایان مردادماه امسال علوفه موردنیاز آهوان منطقه شیر احمد سبزوار تأمین‌ شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار جلوگیری از خسارت آهوان به اراضی کشاورزی منطقه است، ادامه داد: توزیع علوفه مشکل جلوگیری از هجوم آهوان به اراضی کشاورزی را به‌صورت موقتی حل می‌کند ولی برای حل دائمی موضوع نیازمند حفر چاه جایگزین در این منطقه هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار بیان کرد: مجوز حفر چاه جایگزین قنات از سوی امور آب ناحیه سبزوار صادر شده و با کشت محصولات کشاورزی در پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد سبزوار از خسارت آهوان به اراضی کشاورزی مجاور پناهگاه جلوگیری می‌شود.

صادقی پناهگاه حیات‌وحش شیر احمد سبزوار را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های آهوی ایرانی دانست و تصریح کرد: در سال‌های گذشته حدود 10 کیلومتر از اطراف پناهگاه فنس‌کشی شده و بخشی نیز به صورت کانال حفاری‌ شده است اما این فنس‌کشی چاره کار نیست زیرا آهوان از مناطق دیگر از پناهگاه خارج می‌شوند.

وی گفت: اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار به زودی یک هزار و 500 متر دیگر با همکاری کشاورزان منطقه نسبت به نصب توری فلزی برای جلوگیری از خسارت به اراضی کشاورزی مردم اقدام می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سبزوار یادآور شد: در حال حاضر یک هزار رأس آهو در منطقه شیر احمد سبزوار وجود دارد و صدور مجوز شکار آهوان در این منطقه در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.