پس‌از گذشت یک هفته از مهلت تعیین شده توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به منظور معرفی دستگاه‌هایی که در اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا تخطی کرده‌اند، هنوز شکایتی نشده است.

آلودگی هوا شاکی نداشت

به گزارش قدس آنلاین ،هفته دوم خردادماه بود که هوای مشهد، برای چند روزی شاخصی را تجربه کرد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بود و وضعیت کیفی بسیار بحرانی را برای مردم به دنبال داشت، وضعیتی که سبب آن به نقل از مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان، دو کانون گرد و خاک قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان بود. همزمان با هجوم گرد و غبار و ذرات معلق به هوای مشهد «کمیته اضطرار آلودگی هوا» تشکیل جلسه داد و به منظور مدیریت این بحران، مصوباتی را به تصویب رساند و دادستانی مشهد نیز برای حمایت از اجرای این مصوبات، به موضوع ورود کرد.

برهمین اساس معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد با تاکید براهمیت اجرای این مصوبات اعلام کرد که «هر کدام از دستگاه‌های اجرایی که دستورات کمیته اضطرار آلودگی هوا را رعایت نکنند یا در اجرای آن‌ها سهل انگاری به عمل آورند، باید تا پایان روز شنبه ۱۲ خرداد۹۷ به دادستانی اعلام شوند تا مطابق با ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی که مجازات انفصال از خدمت را دارد، با آن‌ها برخورد شود.»

در همان روزهایی که آلودگی هوای مشهد در وضعیت بحرانی و بسیار ناسالم قرار داشت، مشاهدات عینی ما و گزارش‌های مردم حاکی از اجرا نشدن برخی مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد بود. در این بین تاخیر در شروع به کار ادارات و همچنین تعجیل در خاتمه کار بانک‌ها از جمله مواردی بود که برخی دسنگاه‌ها از اجرای آن تخطی کردند که پیگیری نتیجه این تخطی‌ها، به بعد از زمان تعیین شده برای ارائه گزارش وضعیت عملکرد ادارات و دستگاه‌ها موکول شد.

یک هفته گذشت، گزارشی به دادستانی نرسید

حال پس‌از گذشت یک هفته از مهلت تعیین شده توسط معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به منظور معرفی دستگاه‌هایی که در اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا تخطی کرده‌اند، موضوع را از قاضی بخشی محبی پیگیری می‌کنیم.

معاون دادستان مشهد با بیان این که تاکنون هیچ گزارشی در این خصوص از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست و همچنین معاونت عمرانی استانداری به دادستانی نرسیده است، می‌گوید: ما اعلام آمادگی کردیم که با مدیران خاطی برخورد کنیم و رئیس کمیته اضطرار هم مطابق قانون موظف است این افراد را به ما معرفی کند، اما متاسفانه یا خوشبختانه هنوز چنین گزارشی به دست ما نرسیده است.

 وی می‌افزاید: اگر مردم با مورد تخلفی در اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا مواجه شده‌اند می‌توانند با مراجعه به دادستانی از اداره کل حفاظت محیط زیست، رئیس کمیته اضطرار و همچنین مسئول آن دستگاه و اداره مربوط شکایت کنند. بخشی محبی همچنین در پاسخ به این که عموما افراد به علت ترس از بروز مشکل در محیط کار خود، چنین اقدامی را انجام نخواهند داد، می‌گوید: طبعا چنین اقدامی تبعاتی نیز درپی دارد ولی این حق مردم است که این موارد را برای پیگیری به دادستانی اعلام کنند و دستگاه‌های نظارتی نیز با فعالیت خود این اجازه را نخواهند داد که دستگاه به علت شکایت یکی از کارمندانش، بخواهد مشکلی در کار برای او ایجاد کند.

هنوز گزارش کامل نشده است

در ادامه برای پیگیری ارائه گزارش عملکرد ادارات و دستگاه‌ها در زمینه اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا به دادستانی، با معاون نظارت و پایش محیط زیست خراسان رضوی گفت و گو می‌کنم. محمد عرفانی با بیان این که این گزارش هنوز به صورت کامل تهیه و تنظیم نشده است، می‌افزاید: هم اکنون ما اطلاعات را از ادارات مختلف دریافت و پس‌از آن به معاونت عمرانی استانداری منعکس می‌کنیم و روال اداری آن این گونه طی می‌شود، اما تاکنون با موردی که تخلفی در آن انجام شده باشد مواجه نشدیم.

وی در واکنش به گلایه برخی از شهروندان در زمینه تخطی برخی ادارات و دستگاه‌ها از اجرای مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای مشهد، می‌گوید: ما این موارد را از نهادها و دستگاه‌ها خواستیم تا به ما ارائه کنند تا براساس این گزارش‌ها ما موارد تخلف را اعلام کنیم. عرفانی همچنین به این سوال که چه زمانی قرار است این گزارش برای پیگیری قانونی تخلفات احتمالی به دادستانی ارائه شود نیز پاسخی نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.