ساری- مدیرعامل آب منطقه ای مازندران از عقب ماندگی تاریخی زیرساخت های آب در استان خبر داد.

زیرساخت های آب در مازندران عقب ماندگی تاریخی دارد / کاهش منابع آب مازندران با اجرای سد فینسک سمنان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدابراهیم یخکشی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی در استانداری مازندران اظهار کرد: اقتصاد مازندران آب پایه بوده و باید آب موجود مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه با کاهش ۵۰ درصدی منابع آب رودخانه ها مواجه ایم، از کاهش ۱۵ درصدی بارش ها خبر داد و افزود: نوبت بندی آب، کشت جایگزین، مدیریت آب بندان ها و بیمه ها در راستای مقابله با کم آبی اجرایی شده است.

سد شهید رجایی ساری کم آب تر می شود

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با ابراز نگرانی از احداث سد فینسک سمنان که یکی از سرشاخه های اصلی سد شهید رجایی ساری است، گفت: با اجرای سد فینسک، سد شهید رجایی با کاهش ۶ تا ۷ درصدی مواجه می شود.

یخکشی با اعلام اینکه در سالهای کم آبی، این تاثیر منفی بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: نگرانی های موجود در این بخش را به وزارت نیرو انتقال دادیم تا تصمیم درستی اتخاذ شود.

وی یادآور شد: با بهسازی آب بندان ها، ظرفیت شان از ۳۵۰ میلیون مترمکعب به ۵۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

یخکشی با اشاره به اینکه کاهش هدررفت آب های سطحی در کشاورزی و افزایش راندمان را دنبال می کنیم، از وجود ۱۵ هزار هکتار شبکه مدرن در استان خبر داد و گفت: ۴ شبکه آبرسانی در سطح ۱۷۰ هزار هکتار در دست اجراست.

وی با بیان اینکه ۹ درصد حجم آب های سطحی در سدهای استان ذخیره می شود، افزود: با اجرای ۴ طرح سد گلورد، هراز، تکمیلی البرز و سیستم چالوس، در تلاش هستیم مهار آب های سطحی را به ۴۲ درصد برسانیم.

 ۱۰ سد در مازندران ساخته می شود

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه احداث ۱۰ سد در دست مطالعه است، از اجرای ۵ سد لاستیک در استان خبر داد.

یخکشی با اعلام اینکه تنها دشت ممنوعه آب زیرمینی استان در شرق مازندران واقع شده است، گفت: طرح صیانت و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را در دست اجرا داریم تا منابع جایگزین پیدا و پایداری آب های زیر زمینی بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد آب شرب استان از آب های زیرزمینی تامین می شود، توضیح داد: طرح جامع آب شرب استان در قالب ۹ مجتمع آبرسانی شهری و روستایی تهیه شد و در این راستا ۸۰ درصد روستاها تحت پوشش این طرح قرار دارند.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه یکهزار کیلومتر نقشه تعیین حریم و بستر رودخانه تهیه شد، ادامه داد: در راستای بهبود وضعیت زیست محیطی رودخانه ها، برداشت شن و ماسه را محدود و هم اکنون رودخانه ها در حال احیا هستند.

نشست مذکور در راستای انتقادات خبرنگار قدس از استاندار مازندران مبنی بر وجود مدیران رسانه گریز در استان، توسط استانداری اجرا و این نشست ها نیز ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.