قدس آنلاین: کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی و سیاسی اختلافات تجاری میان آمریکا با کشورهای اروپایی و شرکای خود در پیمان نفتا یعنی کانادا و مکزیک را به جنگ سرد تجاری تعبیر کرده‌اند چون بر این باورند که این اختلافات هنوز منجر به اقدامات میدانی متقابل نشده است. اما شکست اجلاس سران گروه ۷ و شعله‌های جنگ لفظی میان دونالد ترامپ و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نشانه‌های خروج این جنگ تجاری از حالت سرد را نمایان کرده است.

ترامپ دو ساعته امضایش را از بیانیه گروه ۷ پس گرفت

دونالد ترامپ ظرف کمتر از ۲ ساعت از امضای بیانیه پایانی نشست سران گروه ۷ در اقدامی بی سابقه امضای خود را از این بیانیه و توافق با ارسال توئیئی پس گرفت تا توافق نیم‌بند اما امیدوارکننده اجلاس «لامالبه» را برای کشورهای اروپایی و کانادا با شکست مواجه کند.

در این بیانیه بر پایبندی اعضا به قوانین تجارت جهانی و ضرورت «تجارت آزاد، عادلانه و پایاپای» و اهمیت مبارزه با سیاست «حمایت‌گرایی» تأکید شده بود.

البته این تنها مورد اختلاف میان آمریکا و دیگر اعضای گروه ۷ که متشکل از ۷ کشور صنعتی جهان است نبود و عضو گروه ۷ در ۳ مورد مهم دیگر هم با دونالد ترامپ در این اجلاس درگیر و دچار نزاع بودند. یکی روابط با ایران و تأکید آنها بر لزوم حفظ برجام و دیگری مخالفت با درخواست ترامپ برای بازگرداندن روسیه و احیای گروه ۸ و بالاخره توافق‌نامه اقلیمی و آب و هوایی پاریس.

به طور مشخص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون در نشست جمعی و دیدارهای دوجانبه تلاش زیادی انجام دادند تا نظر ترامپ را در مورد برجام و و نوع رابطه با ایران تغییر دهند و در مورد بیانیه پایانی به توافق برسند، اما موفق به این کار نشدند.

مرکل پس از دیدار با ترامپ در انتقاد از رفتارها و سیاست‌های او با بیان اینکه صداقت بهتر از تظاهر به خوب بودن است، از اینکه نتوانسته‌اند نظر ترامپ را تغییر دهند ابراز تأسف کرد.

ماکرون هم در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مواضع و دیدگاه‌های فرانسه را در مورد برجام و رابطه با ایران، روابط تجاری و جنگ تعرفه‌ای به صراحت با ترامپ مطرح کرده‌است گفت نتوانسته او را قانع کند و متأسفانه نمی‌تواند بجای او تصمیم بگیرد.

مکرون در نشست خبری مشترک با نخست وزیر کانادا هم به انتقادهای خود ادامه داد و گفت: خطر تقابل تجاری آمریکا با متحدانش را به وجود آورده است، یکجانبه و غیرقانونی است.

وی هشدار داد آمریکا به سمت انزوا در حرکت است و تاریخ و ارزش‌های خود را نادیده می‌گیرد.

اختلاف میان آمریکا و دیگر اعضای گروه ۷ پس از آن بالا گرفت که جاستین ترودو نخست وزیر کانادا پس از دیدار دوجانبه با ترامپ در یک نشست خبری به سیاست‌های رئیس جمهور آمریکا تاخت و اعلام کرد اگر ترامپ به اعمال تعرفه‌های غیرعادلانه ادامه دهد، کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه را بدون هیچ تعللی انجام می‌دهد».

دونالد ترامپ هم که ساعتی قبل از امضای بیانیه گروه جی ۷ کانادا را برای دیدار با رئیس جمهور کره شمالی به مقصد سنگاپور ترک کرده بود در هواپیما با دیدن اظهارات نخست وزیر کانادا برآشفت و در توئیتی با توهین‌های مکرر به ترودو اعلام کرد به نمایندگان خود گفته است امضای آمریکا از بیانیه گروه را پس بگیرند.

ترامپ در توئیت خود نوشت: نخست وزیر کانادا در دیدارها، بسیار آرام و مطیع بود که آنجا را ترک کردم، تا به کنفرانس خبری برود و بگوید که «تعرفه‌های آمریکا توهین‌آمیز است» و او «زیر بار نخواهد رفت». بسیار ضعیف و فریبکارانه. تعرفه‌های ما نتیجه تعرفه‌های ۲۷۰ درصدی او بر محصولات لبنی است!.

دفتر نخست وزیری کانادا هم البته به توئیت توهین آمیز ترامپ واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد نخست وزیر مطلبی نگفته است که پیش از این در گفت‌وگوهای علنی و غیرعلنی با رئیس جمهوری آمریکا مطرح نکرده باشد.

اکنون به نظر می‌رسد تمامی تلاش‌های اعضای گروه ۷ که با تعدیل بیانیه پایانی خود امنیدوار بودند راه را برای توافق‌های بعدی با آمریکا باز کنند  به یأس بدل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.