قدس انلاین : محمدمهدی نوربخش رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور نیز در واکنش به حواشی این اقدام اظهار داشت: حیف است اقداماتی که منافعی برای ادارات حفاظت محیط زیست استان‌ها دارد و در چهارچوب قوانین و مقررات بود؛ دچار این میزان حواشی شود. واقعا با موضوع بیش از حد غیر منطقی برخورد شده چون خلافی صورت نگرفته است.

دلارهای آمریکاییها به خزانه واریز نشده است /همراه دو امریکایی تا پاسگاه محیط زیست رفتم/ آمریکایی ها قوچ ها را نمیکشتند، درندگان آنها را میخوردند

نوربخش در پاسخ به این سوال که حضور شما و مدیرکل اسبق محیط زیست خراسان رضوی همراه با این شکارچیان را تایید می‌کنید یا خیر؛ گفت:‌ آقای صالحی که خیر صحت ندارد. بنده نیز در در پاسگاه خودمان مستقر بودیم و در زمان شکار با این افراد همراه نبوده‌ام. تنها محیط‌بان منطقه با این افراد همراه بوده است.

وی افزود: نظارت ما در این حوزه به حدی است که امکان نخواهد داشت برخلاف دستورالعمل مشخص بخواهند حیوان دیگر شکار کنند تا به بخشی از محیط‌زیست آسیب برسد. طبق ماده 22 دستورالعمل شکار اگر اقدامی برخلاف موارد اعلام شده صورت گیرد نه تنها جریمه چندین برابر و توقیف لاشه‌های شکار را در پی خواهد داشت بلکه همراهان شکارچی به‌عنوان معاونت در جرم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور همچنین در پاسخ به بحث آمریکایی بودن این شکارچیان گفت: برای ما شکارچی داخلی یا شکارچی خارجی فرقی ندارد با این تفاوت که خارجی‌ها هرچه قوچ‌ها پیرتر باشد برایشان به دلیل بزرگتر بودن شاخ ارزشمندتر است همچنین به دلیل این که خارجی‌ها از ما در حوزه حفاظت محیط زیست جلوتر هستند از اقدامات مراقبتی و حساسیت بیشتری نیز در موضوع برخوردارند.

نوربخش همچنین افزود: با این شکار هیچ خللی به چرخه زندگی این حیوانات وارد نخواهد شد. به همین دلیل به صورت محدود در بخشی از مناطق کشور این مجوز داده شده است. مثلا در تحقیقات و مطالعات برخی گونه‌های چهارپا در حوزه خشکسالی ممکن است قرار گیرد لذا طبق چرخه طبیعت باید حیوان قوی‌تر باقی مانده و پیرتر از چرخه خارج شود. حالا این خارج‌شدن از چرخه به صورت مرگ طبیعی، شکار توسط حیوانات وحشی یا شکار توسط انسان خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نیشابور در خاتمه خاطرنشان کرد: تنها تفاوت این مجوزها نسبت به قبل این است که مبلغ اخذ شده به جای واریز به خزانه به صندوق منابع طبیعی واریز تا پس از کسر هزینه‌های جاری در اختیار مدیرکل استان قرار گیرد تا در جهت حفظ و حراست از منطقه‌ای که مجوز صادر شده هزینه شود و این موضوع مهمی است. این نوع برخورد قهری تنها به خود ما صدمه می‌زد. بنده خودم بیشتر از هر شخصی غم و غصه و نگران حفظ و حراست محیط زیست این منطقه هستم. وقتی بنده به عنوان مسئول این منطقه می‌گویم ضرری ندارد پس بدانید این واکنش‌ها چیزی جز حاشیه سازی نیست. کسانی که انتقاد می‌کنند دایه از مهربان‌تر از مادر برای محیط زیست شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.