کاهش نقل وانتقالات پولی و اجرای چنین طرح هایی از سوی بانک مرکزی نشاندهنده کاهش ارزش پول ملی است بنابراین درصدد هستند تا مردم از اسکناس در تبادلات مالی خود استفاده کنند هر چند که هزینه نقل وانتقالهای پولی بیش از دو هزار تومان می شود که این مساله خود دلیلی بر ضعف اقتصاد کشور به شمار می رود.

طرح های ناپخته بانک مرکزی هزینه های اقتصادی کشور  را افزایش می دهد/ بانک مرکزی به دنبال استفاده مردم از اسکناس به جای گسترش نقل و انتقالات الکترونیک است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر احمد مجتهد کارشناس پولی - بانکی و رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به تاثیرات نامطلوب اقتصادی استفاده یک باره از کارتهای الکترونیکی در طی روز به صورت یک بار به خبرنگار ما گفت :استفاده از هر کارت بانکی فقط یک بار درروز براساس ضوابط جدید بانک مرکزی که قرار است برای خرید شارژ، بسته یا پرداخت قبوض انجام شود می تواند تاثیرات نامطلوبی بر وضعیت اقتصادی کشور به جای بگذارد. اجرای این طرح عملا موجب می شود برخی افراد از سایر راه ها فعالیت کنند که تبعات اقتصادی آن بیشتر از گذشته است.

وی دراین باره افزود: با اجرای این طرح مثلا اگر هر کارت بانکی در روز نتواند بیشتر از یک مبلغ مشخصی استفاده یا برداشت یا انتقال دهد به این معناست که مردم باید خریدشان را با چند کارت انجام دهند و نقل وانتقال  پول را از طریق چند کارت انجام دهند که این موضوع منجر به افزایش هزینه بانکها از یک سو و ایجاد مشکلات مضاعف برای مردم وفروشندگان می شود.

مجتهد با اعلام حیرت از اجرای چنین طرحی خاطر نشان کرد: بنده از اجرای چنین طرحی در تعجبم و جای سوال دارد که بانک مرکزی بر چه اساسی تصمیم به اجرای چنین طرحی گرفته است. وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل آن ناشی از بحث شرایط ارزی کشور و یا مسائل مربوط به پولشویی باشد که این روزها از سوی مجامع بین المللی دنبال می شود.

این کارشناس بانکی و پولی با اشاره به افزایش هزینه های نقل وانتقالات مالی بر اقتصاد کشور یادآور شد: کاهش نقل وانتقالات پولی و اجرای چنین طرح هایی از سوی بانک مرکزی نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی است بنابراین درصدد هستند تا مردم از اسکناس در تبادلات مالی خود استفاده کنند هر چند که هزینه نقل و انتقالهای پولی بیش از دو هزار تومان می شود که این مساله خود دلیلی بر ضعف اقتصاد کشور به شمار می رود.

مجتهد افزود: مسلما استفاده از اسکناس نسبت به نقل وانتقالات الکترونیکی هزینه بیشتری بر اقتصاد کشور تحمیل می کند. بنابراین نمی توان انتظار داشت با اجرای چنین طرحی شاهد کاهش هزینه های پولی و بانکی باشیم چرا که مسلما کاهش هزینه های نقل وانتقال از طریق اینترنت امری اثبات شده و معقول است که متاسفانه به دلایل نامعلومی تحت تاثیرات نامطلوبی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.