قدس آنلاین: همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم و تأثیر آن در ایران و آسیای مرکزی» در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان در خرداد ماه 1397 برگزار شد.

پیش فرض هر گفت‌وگوی بین فرهنگی به رسمیت شناختن طرف‌های گفت‌وگوست

در این همایش که اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای جمهوری اسلامی‌ایران ترکیه و قرقیزستان حضور داشتند سخنرانان در سخنانی به نقش قرآن در تمدن اسلامی‌و تاثیر آن در پایه گذاری سبک زندگی پرداختند. 

تأکید بر آرا و اندیشه‌های علمای اسلامی، تقارب فرهنگی و اجتماعی مردمان ایران و آسیای مرکزی و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها در قرآن برخی از موضوعات سخنرانان این همایش بود. این همایش به همت دانشگاه بین‌المللی قرقیزستان و رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک برگزار شد.

مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی‌ در این همایش، دانشگاه مذاهب اسلامی‌را نمونه عینی و علمی‌تقارب مذهبی و فرهنگی در سایه تمسک به قرآن دانست. حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری در مقاله‌ای باعنوان نقش تقارب فرهنگی بومی‌ در ایجاد صلح جهانی گفت: خداوند در قرآن به وحدت خلقت انسان‌ها اشاره می‌کند و درباره وجود تفاوتهای ظاهری خلقت انسان‌ها این حکمت را بیان می‌کند که انسان‌ها یکدیگر را بشناسند و بدانند بهترین آنها کسی است که تقوای الهی را پیشه کند. وی افزود: قرآن بالاتر از بحث وحدت میان مسلمانان، وحدت میان مؤمنان به خدا را مطرح می‌کند. ایمان به خداوند نه تنها عامل تنش و خشنونت نیست بلکه عامل وحدت و تقارب است.

این مبلغ بین‌المللی اظهارکرد: کلید موفقیت تقارب فرهنگ‌ها پذیرش تساوی طرف‌های گفت‌وگو در کرامت انسانی است. پیش فرض در هر گفت‌وگوی بین فرهنگی به رسمیت شناختن و احترام گذاشتن به اشکال متنوع دانش و نحوه بیان آنها، آداب و سنت‌های طرف‌های گفت‌وگو و تلاش برای ایجاد یک فضای بی‌طرف فرهنگی برای گفت‌وگوست تا جوامع مختلف بتوانند آزادانه در این فضای بی طرف خود را ابراز کنند.

وی افزود: تصور اینکه یکسان سازی فرهنگی همبستگی به دنبال دارد به همان اندازه ساده انگارانه است که تصور کنید تنوع فرهنگی نزاع و جنگ به وجود می‌آورد. گفتنی است درپایان و به همت گروه ایرانی حاضر در همایش دوره اسلام شناسی در دانشگاه بین الملل بیشکک برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.