اصفهان- طی ماه های اخیر بارها از طریق رسانه های مختلف اعلام شده که وضعیت آب استان اصفهان در شرایط خطرناکی قرار دارد و لازم است تمام شهروندان نسبت به مصرف آب حساسیت بیشتری داشته باشند، اما آیا به همان اندازه که مسئولان از مردم مطالبه مدیریت مصرف آب دارند، خودشان هم در مدیریت منابع حداقلی آب استان دقت نظر دارند؟

آژیر قرمز آب در اصفهان به صدا درآمد

قدس آنلاین، گروه استان ها- بابک رحیمیان: حدود ۳۵ میلیون ایرانی امسال در معرض تنش آبی هستند، این صحبت وزیر نیرو در نشست مدیران ارشد دولت با توجه به وضعیت بارش ها است.

معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور نیز پیش بینی کرده که در تابستان امسال بیش از ۳۳۴ شهر کشور با تنش آبی سرو کار داشته باشند.

شاهین پاک روح گفته بود توزیع این تعداد شهر در حوزه های آبریز ۶ گانه کشور انجام شده که مهمترین آنها حوضه آبریز فلات مرکزی با ۱۲۹ شهر و ۱۶ میلیون نفر جمعیت شهری و حوضه آبریز دوم خلیج فارس و دریای عمان با ۱۱۸ شهر و ۷ میلیون نفر جمعیت است.

اما از میان ۱۲۹ شهر و ۱۶ میلیون نفر جمعیتی که در فلات مرکزی امسال تنش آبی را جدی تر تجربه می کنند، استان اصفهان با ۳۳ شهر و ۱۸۰۰ روستا و جمعیتی افزون بر ۵ میلیون نفر در دل فلات مرکزی ایران یکی از آسیب پذیرترین استان ها در تنش آبی سال جاری خواهد بود.

خشکسالی اخیر و خالی بودن ۷۶ درصد حجم سدهای استان وضعیتی را برای این استان رقم زده که از به صدا درآمدن زنگ خطر و هشدار گذشته و به وضعیت آژیر قرمز رسیده است.

سازگاری با کم‌ آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارمی کند: بخشی از آب شربی که در تصفیه خانه ها، تصفیه می شود در اختیار حوزه شرب و بهداشت شهروندان و بخشی دیگر در اختیار سایر خدمات قرار می‌گیرد.

هاشم امینی می گوید: برای ایجاد شفافیت در اذهان مردم باید به این نکته اشاره کنم که مصارف بیمارستان ها، مصارف هتل ها و مصارف بخش های خدماتی شهر از بخش شرب است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان خوشبختانه هیچ فضای سبزی از طریق شبکه شرب آبیاری نمی شود، تاکید می کند: فضای سبز شهر اصفهان یا از طریق رودخانه در صورت جاری بودن و یا از طریق منابع آب زیرزمینی مشروب می شود و هرگز از شبکه شرب استفاده نمی شود چون به هیچ عنوان به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه می دهد: شبکه شرب از شبکه آبیاری فضای سبز جدا شده است، بخشی از چاه‌های فضای سبز شهرداری قابل شرب است و بخشی دیگر قابل شرب نیست، البته امسال با توجه به شرایط به وجود آمده قرار ما بر اساس مصوبات «سازگاری با کم آبی» این بوده، که در شرایط سخت از آب چاه‌های کیفی برای شرب مردم استفاده شود.

امینی می گوید: از بیش از ۲۵۰ حلقه چاهی که شهرداری اصفهان برای فضای سبز استفاده می کند، ۴۷ چاه امکان بهره برداری در حوزه شرب را دارد و مابقی به لحاظ کیفی قابل استفاده نیستند.

وی در پاسخ به این سؤال که برای مصارف ادارات، هتل ها و بیمارستان ها چه اقداماتی انجام شده است؟ آیا نسخه هایی که برای مردم پیچیده شده و باید مدیریت مصرف را در زندگی روزمره لحاظ کنند، صرفاً برای مردم است؟، اظهارمی کند: کارگروهی در استانداری اصفهان تشکیل و قرار شد به ادارات استان نصب مخازن را تکلیف کند، همچنین این کارگروه برای ادارات مقرر کرد ۳۰ درصد از آب مصرفی خود را کاهش دهند و البته گزارش کاهش مصرف آب ماهیانه توسط شرکت آبفا به اطلاع استاندار اصفهان برسد.

کاهش مصرف را نباید فقط به مردم دیکته کرد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان می  افزاید: با توجه به پیگیری های مدیرکل مدیریت بحران استانداری و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، مصرف آب تا حد زیادی کاهش یافته به طوری که به عنوان مصداق بیمارستان‌های امین، کاشانی و الزهرا(س) همچنین تعدادی از استخرها و هتل های اصفهان در حال حاضر کاهش چشمگیری در مصارف آب داشته اند.

وی تاکید می کند: کاهش مصرف را نباید فقط به مردم دیکته کرد بلکه مسئولان نیز باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند.

امینی اظهارمی کند: یکی از نکاتی که به ادارات و شهرداری اصفهان تکلیف شده این است که اگر در ادارات فضای سبزی وجود دارد تا حد امکان برای آبیاری آن از آب های خاکستری استفاده و تا حد امکان چمن از فضای سبز حذف شود.

وی در پاسخ به این سؤال که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و نیروهای اجرایی این شرکت چقدر در برابر مدیریت دارایی های فعلی در بحث آب حساسیت دارند؟ می گوید: طی سال‌های گذشته کارکنان آبفا در مدیریت دارایی‌ها که آب بخشی از آن است، حساسیت های زیادی دارند و دقت نظر لازم انجام می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در خصوص اینکه آیا گزارش هدر رفت آب فضای سبز به شرکت آب و فاضلاب ارتباطی دارد؟ پاسخ منفی می دهد و تاکید می کند: آب مورد استفاده برای آبیاری فضای سبز از بخش شرب جدا است و گزارش آن ارتباطی با سامانه ۱۲۲ آبفا ندارد، چنانچه مردم هدررفت آب در فضای سبز را مشاهده کردند باید مراتب را از طریق تماس با ۱۳۷ به شهرداری اطلاع دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه شهرداری ها، دهیاری ها یا صنایع هر کدام بر اساس میل خودشان آب مصرف می کنند، آیا وقت آن نرسیده ناظری بر مصرف آب در استان داشته باشیم؟ اظهارمی کند: قطعاً باید این مهم اتفاق افتد، شهرداری برنامه هایی دارد، صنعت نیز در سال‌های گذشته برای مدیریت بهینه مصرف آب برنامه ریزی های خوبی انجام داده، اما نظارت در حوزه مصرف آب بر عهده «شرکت آب منطقه ای» است و باید دقت لازم را داشته باشد.

آب‌های بدون درآمد اصفهان نزدیک به شاخص‌ جهانی

امینی تصریح می کند: در شرکت آب و فاضلاب که آب  مورد نیاز بخش مسکونی و شرب را توزیع می کند، این نظارت ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های مهم در آبفا هدر رفت آب است، می افزاید: این هدر رفت در سنوات گذشته ۳۴ درصد بوده یعنی ۳۴ درصد منابع آبی شرکت آبفای اصفهان جزو آب های بدون درآمد بوده، اما با اقدامات انجام شده  این عدد در حال حاضر به کمتر از ۱۶ درصد و نزدیک به شاخص‌ جهانی در اقلیم های خشک و نیمه خشک رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اعلام می کند که ۸۵ درصد مردم استان اصفهان الگوی مصرف را یعنی مصرف ۲۰ مترمکعب آب در ماه را رعایت می کنند.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر حدود ۹۳ درصد کلانشهر اصفهان تحت پوشش شبکه فاضلاب است و برخی محلات از جمله جی شیر، پینارت، روشن دشت و دیگر محله های کوچک باقی مانده که طبق برنامه ریزی های انجام شده تا ۳ سال آینده کل شهر اصفهان را تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار خواهیم داد.

امینی در پاسخ به این سؤال که چه میزان پساب شهری در اختیار مدیریت شهری اصفهان قرار می گیرد؟ تصریح می کند: در حال حاضر شرکت آبفا حدود ۱۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب را تصفیه و تبدیل به پساب می کند که بخشی از این پساب ها در اختیار صنعت و بخشی در اختیار شهرداری ها برای آبیاری فضای سبز قرار می گیرد که به لحاظ علمی نیز اقدام مناسبی است.

وی می افزاید: تخصیص پساب ها در حوزه آب منطقه ای است، البته قرار است با توجه به برداشت های غیر قانونی پساب توسط کشاورزان در بخش غیر مثمر همچون تولید چوب، بخشی از پساب ها که کشاورزان استفاده می کنند را کیفی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان می کند: صنایعی همچون فولاد مبارکه، پالایشگاه، نیروگاه شهید منتظری در راستای استفاده از پساب خوب عمل کرده اند.

وی تاکید می‌کند: برای مصرف بهینه آب طرحی در بخش خانگی که متولی آن شرکت آب و فاضلاب است، با همکاری صدا و سیما و مطبوعات اطلاع رسانی های خوبی انجام شده است.

امینی از شهروندان خواست باز هم در رفتار روزانه خود در مصرف آب تجدید نظر کنند و چنانچه نیاز به لوازم کاهنده دارند، با سامانه ۱۵۲۲ تماس بگیرند تا لوازم و شیرآلات کاهنده را خریداری کنند؛ البته مبلغ این لوازم به صورت اقساطی در قبوض آب لحاظ می‌شود.

یک قطره از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان در پاسخ به این سؤال که چقدر از فضای سبز اصفهان با استفاده از پساب ها آبیاری می شود و چقدر با آب شرب؟، تاکید می کند: حتی یک قطره از آب شرب را برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی کنیم.

فروغ مرتضایی نژاد در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه برنامه ریزی شهرداری اصفهان تامین آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز از طریق پساب است، می گوید: ۲۰ درصد فضای سبز شهر اصفهان از طریق تصفیه خانه سپاهانشهر آبیاری می شود و به زودی تصفیه خانه شاهین شهر نیز به زودی در شبکه مدار قرار می گیرد.

وی می افزاید: در حال حاضر با توجه به اینکه تنها منبع آب در اختیار شهرداری تعدادی چاه است که برخی از آنها نیز با کاهش منابع آبی خشک شده، البته در حال حاضر گونه های گیاهی و گل های نیاز آبی کم استفاده می شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷۰۰ هکتار فضای سبز شهر اصفهان باید آبیاری شود تا از بین نرود، می گوید: این در حالی است که حقابه زاینده رود تخصیص نیافته و شاید ناچار باشیم حدود ۵۰ حلقه چاه موجود را نیز در تابستان امسال برای تامین آب شرب در اختیار بگذاریم.

وی در پاسخ به این سؤال که برای افزایش راندمان آبیاری در فضای سبز چه اقداماتی انجام شده است؟ اظهارمی‌کند: گلایه شهروندان از هدررفت آب جاهایی است که والوهای فضای سبز دست کاری می شود، اما برنامه ریزی بهینه سازمان پارکها در بخش مصرف، ارایه آموزش های لازم به کارگران، اعمال جریمه های سنگین در صورت هدررفت آب همچنین در نظر گرفتن تشویق برای کارگران در مصارف بهینه بوده است.

مرتضایی نژاد تاکید می کند: در حال حاضر ۲ هزار و ۲۰۰ کارگر فضای سبز شهر اصفهان آموزش های لازم را برای آبیاری بهینه و جلوگیری از هدررفت آب دیده اند، اما باز هم گاهی هدررفت آب دیده می شود و دلیل آن اتفاقات غیر قابل پیش بینی است.

وی می افزاید: هر کجا هدر رفت آبی اتفاق افتد، پس از اعلام شهروندان با سامانه ۱۳۷ در کمتر از چند دقیقه بررسی و برای رفع هدررفت آب اقدام می شود.

به گزارش قدس آنلاین، با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و کاهش بارش ها مدیریت منابع آب و استفاده بهینه از آن طی چند سال اخیر بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، اما با توجه به نسبت افزایش سریع جمعیت، تراکم مهاجرت‌ها به سوی شهرها، امنیت غذا، کاهش بارندگی و استمرار خشکسالی، پیش بینی می شود ایران در آینده با مشکل تامین تقاضای آب مواجه شود.

در این راستا بی شک مدیریت منابع آب از سوی مسئولان و استفاده بهینه آب توسط مردم می تواند تا حدود زیادی مشکل کم آبی را کمرنگ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.