قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اسوابق آمریکا در نقض تعهدات بین المللی خود و تأکید بر اینکه دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور شخصیتی است که از پیمانهای مختلف بین المللی خارج شده و اجرای تعهدان کشورش را در برابر دیگران از جمله در برجام نادیده گرفته است، به مقامات کره شمالی توصیه کرد با هوشیاری کامل با آمریکا مذاکره کنند.

بهرام قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران از  علاقمند به برقراری صلح و ثبات در شبه جزیره کره است و از هر گامی که بتواند به این اهداف و تامین رفاه و امنیت در این منطقه کمک کند  استقبال می کند، ولی ما به دلیل تجربه خودمان  بدبینانه به  فتار آمریکا نگاه می کنیم و ماهیت دولت آمریکا و سیاستهای رییس جمهور این کشور به گونه ای نیست که بتوان به نیات آنها خوشبینانه نگاه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج شرکتهای اروپایی نظیر توتال، سیتروئن و زیمنس از  ایران بدون پرداخت غرامت و پیگیریهای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در این ادتباط گفت: خرو ج آمر یکا از برجام و اعلام بازگشت تحریم ها مشکلاتی را برای شرکتهای چندملیتی در ایران بوجود آورده و آنها موضع گیری هایی داشته اند اما هنوز اتفاقی  رخ نداده و تحریم ها هم در یک بازه ٩٠ تا ١٨٠ روزه باز می گردند.

قاسمی افزود: اینکه شرکتهای خارجی باید خسارت یا غرامت بدهند یا نه به قرارداد آنها بستگی دارد و در مورد شرکتها متفاوت است. باید ببینیم مذاکرات با شرکای برجام به چه نتیجه ای خواهد رسید و طرفهای ایرانی این شرکتها با توجه به قراردادهای خود اقدام خواهند کرد و وزارت خارجه در کنار آنها خواهد بود.

وی در مورد با مواضع اخیر روسیه و برخی تحلیل‌ها حاکی از دور شدن این کشور از ایران در سوریه است، گفت: تا جایی که به خاطر دارم اتفاق جدیدی در روابط ما با روسیه در رابطه با سوریه اتفاق نیفتاده و مواضع روسیه در قبال دمشق و تهران روشن است. رایزنی‌های ما در روند آستانه و مذاکرات دوجانبه ادامه دارد و رؤسای جمهور ایران و روسیه اخیرا دیداری با یکدیگر داشته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: حضور ایران در سوریه همان‌طور که بارها اعلام شده به درخواست دولت این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم است و موفقیت‌هایی که در چند سال گذشته به دست آمده در همین راستا است و آنچه در مطبوعات مطرح می‌شود مورد تأیید نیست.  ما همکاری خود را در سوریه به خوبی ادامه می‌دهیم تا بازگشت صلح و امنیت و از بین رفتن تروریسم در این کشور.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره این که آیا دولت موافق با مسکوت ماندن دو ماهه CFT  کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس بود؟ گفت: جای خرسندی است که این لایحه در کمیسیون مربوطه در مجلس تصویب شدت و امیدوارم در دو ماه آیندت شرایط به گونه ای باشد که این لایحه بتواند به تصویب برسد  قطعاً مزایای بسیاری برای ایران در تصویب این لایحه است.

اروپا زمان زیادی ندارد

بهرام قاسمی درباره روند مذاکرات با اتحادیه اروپا در مورد ادامه برجام هم عنوان کرد: مذاکرات ادامه دارد و در سطوح بالاتر ادامه خواهد یافت، اتحادیه اروپا مجموعه بزرگ و با بوروکراسی است و اگر علاقه مند است ایران در برجام بماند باید هر چه زودتر و کمترین زمان ممکن مکانیسمهایی که بتواند به انجام تعهدات برجامی اروپا در کنار روسیه و چین به نتیجه برسد، را عملی کند.

وی افزود:  امیدوارم اروپا فرصت را از دست ندهد زمان زیادی را نداریم و با توجه به خلف وعده های قبل مردم ما انتظار بیش از حد را نخواهند داشت و امیدوارم شاهد تحولات لازم باشیم و اینکه در چه نقطه ای از زمان به تفاهم برسیم را نمی توانم تعیین کنم  اتحادیه اروپا زمان زیادی را نخواهد داشت و ما باید تصمیمات مقتضی خود را انجام دهیم.  

نشست گروه ٧ یک نقطه تاریخی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد  اختلاف عمیق میان اعضای گروه ٧ با آمریکا در نشست اخیر این گروه و این پرسش که آیا این موضوع می تواند نوید بخش امکان ادامه برجام بدون آمریکا و بدون مزاحمت این کشور باشد، گفت:  من خوشبین هستم که بتوانیم در جهان امروز بدون حضور آمریکا، همکاریهای برجامی را با دیگر شرکایمان انجام دهیم. البته انتظارات و توقعات از شرکای ما در برجام و تعهدات آنها سنگین است و باید بتوانند نظر ایران را جلب کنند.

قاسمی افزود: آنچه در گروه ٧ شاهد بودیم نشانه و سمبلی است از آخرین تحولات بین المللی و جهانی و اینکه کشورهای مستقل جهان تحمل قلدری، یکه تازی، خود شیفتگی و خودبزرگ بینی آمریکا را ندارند و به منافع ملتهای خود و جهان فکر می کنند و حاضر نیستند دیکته دیگران را بنویسند.

وی تأکید کرد: اجلاس اخیر گروه ٧ یک نقطه خاص و مشخص در تاریخ معاصر بود و این صف بندی (در مقابل آمریکا) نشان از تحولات و دگرگونی جهان در حال گذار امروز ما دارد که نهایتا باید به آمریکا تفهیم کند او هم کشوری مانند دیگر کشور هست و دیگران خواسته های او را به راحتی نخواهند پذیرفت.

دیدار ظریف با وزرای خارجه ٣ کشور اروپایی در آینده نزدیک

بهرام قاسمی در پاسخ به سوال قدس آنلاین درباره صحت و سقم اخبار رسانه های اروپایی در مورد دیدار ظریف با وزرای خارجه ٣کشور اروپایی عضو برجام در روزهای آینده با بیان اینکه  تماسهای فشرده با توجه به محدود بودن وقت در همه سطوح در جریان است و تماسها، مذاکرات ادامه خواهد داشت گفت:  دیدار آقای ظریف با همتایان اروپایی خود می‌تواند در هفته های آینده برگزار شود و من این موضوع را منتفی نمی‌دانم و هدف از آن رسیدن به یک جمع بندی با توجه به شرایط جدید و آنچه جمهوری اسلامی ایران از شرکای خود در برجام توقع دارد است.

وی تصریح کرد:نهایتا جمع‌بندی لازم درباره چگونگی برخورد با برجام در تهران خواهد بود. اگر طرف مقابل بتواند به تعهدات خود ادامه بدهند، در برجام خواهیم بود و اگر نتوانند تصمیم دیگری خواهیم گرفت.  

 نیازی به شعبده‌بازی نتانیاهو نداریم

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجهه  دربارت تبلیغات گسترده رژیم صهیونیستی و پیام‌های رسانه‌ای نتانیاهو برای مردم ایران پس از روز قدس و همچنین پیشنهاد او برای کمک به ایران در زمینه مبارزه با کم آبی با اشاره به اینکه نتانیاهو بار اول نیست که از این حرف‌های بی‌ربط می‌زند، اظهار داشت: نتانیاهو و رژیم صهیونیستی باید دست از کشتار مردم فلسطین و جنایت‌هایی که هر روز انجام می‌دهد، بکشد و نیازی نیست که نگران  ایران باشد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: قطعا مردم ایران با توانمندی‌ها و وجود قشر فرهیخته‌ای که در کشور دارد توانایی حل و فصل مسائل خود را دارد و نیازی به این شعبده‌بازی‌ها ندارد.

قاسمی با بیان اینکه نتانیاهو در سفر اخیر خود به اروپا ناکام بود و با توجه به شکستی که در این سفرها داشت و اینکه نتوانست آنها را با آمریکا در ارتباط با خروج از برجام و تغییر نوع نگاه آنها به این توافق بین‌المللی همراه کند، گفت: در همین راستا نیاز داشت که اقدام دیگری انجام دهد و در همین چارچوب اقدام اخیر که یک اقدام فریبکارانه، ریاکارانه و بچه‌گانه است را انجام داد.

تلاش‌های رژیم صهیونیستی بیهوده است

 وی درباره ادعای نتانیاهو مبنی بر توافق با اروپا درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و خروج تهران از سوریه خاطرنشان کرد: ما به صراحت نظر خود را به اروپا تشریح کرده و می‌کنیم. ما در منطقه دنبال مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت هستیم. فکر می‌کنیم امنیت به سود همه است که با مشارکت دسته جمعی به دست خواهد آمد. آن چیزی که وجود دارد، جوسازی‌ها و جنگ روانی است که از سوی رژیم اشغالگر قدس رخ می‌دهد تا با فرافکنی جنایات خود را تحت تاثیر قرار دهد.

روسیه موافق خروج ایران از سوریه نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه  در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع روسیه نسبت به حضور ایران در سوریه و رایزنی‌های تهران و مسکو در این باره با تأکید بر اینکه : اتفاق جدیدی در این باره رخ نداده است اظهار داشت:  مواضع روسیه در قبال ایران و سوریه روشن است. رایزنی‌های دو کشور به خوبی هم درباره روند آستانه و هم روابط دوجانبه ادامه دارد و روسای جمهور دو کشور طی روزهای اخیر دیدار داشتند.

قاسمی با بیان اینکه حضور ایران در سوریه به درخواست دولت رسمی سوریه است، ابراز داشت: هدف ما مبارزه با تروریسم است که با تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌هایی به دست آمده است. آنچه از زبان مسئولان روسی از سوی رسانه‌ها مطرح شد، در رایزنی‌هایی که در تهران و مسکو داشتیم، چنین مواضعی تأیید نشد. ما همکاری‌هایمان را ادامه بدهیم تا شاهد بازگشت صلح، امنیت و ثبات در سوریه باشیم.

ولایتی رقابت یا موازی کاری با ظریف ندارد

وی در  پاسخ به سوال خبرنار دیگری درباره دیدگاه علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در مورد نگاه به شرق و سفرهای مکرر او به روسیه که این خبرنگار شمار آنرا بیشتر از سفرهای ظریف خواند، با بیان اینکه 

 آقای ولایتی از شخصیت‌های سیاسی کشور و دارای جایگاه بالایی است و تجربه بالایی‌ دارد، اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود تعداد سفرهای ایشان به روسیه بیشتر از ظریف بوده، آمار اشتباهی است. تعداد سفرهای ظریف به روسیه برای رایزنی‌های مختلف یک رکورد بالایی است، آقای ولایتی ارتباط خوبی با وزارت خارجه دارند و بنا به جایگاه خود به عنوان مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند.

قاسمی در ادامه افزود: من چنین نگاهی ندارم که آقای ولایتی و دیگر مقامات نگاه تک‌ بعدی در خصوص مسائل داشته باشند. صحبت‌ها از ضرورت‌های خاصی ناشی می‌شود که دقیق و حساب‌ شده بیان می‌شود. اگر فکر می‌کنید رقابت و موازی‌کاری وجود دارد، چنین چیزی نیست.

تلاشهای مذبوحانه برای تخریب روابط تهران-بغداد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حملات برخی رسانه‌ها در عراق علیه ایران پس از انتخابات پارلمانی اخیر و به بهانه مسدود شدن رودخانه زاب بر روی عراق از سوی ایران گفت: نگاه ایران به عراق روشن است و علاقه‌مند به داشتن روابطی مطلوب وخوب در حوزه‌های مختلف هستیم. ما باید روابط خوبی فارغ از دولت منتخب در عراق داشته باشیم. این رابطه دشمنانی هم دارد که تلاش دارند در این رابطه اختلالی ایجاد کنند که در پی آن شاید گاهی اوقات شاهد برخی اقدامات ناپسند باشیم. اما با شناختی که از طرف عراقی داریم، فکر نمی‌کنم این تلاش‌های مذبوحانه تأثیری بر روابط خوب دو کشور داشته باشد. اما درباره مسائل مربوط به آب اطلاعات فنی ندارم.

قاسمی در خصوص رفتارهای دوگانه سعودی و تلاش آنها برای عادی سازی روابطشان با اسرائیل گفت: عربستان در قبال ایران رفتاری خصمانه و ماجراجویانه دارد و تلاش دارد در سطح جهان سیاست ایران‌هراسی و ایران‌گریزی را دنبال کند. عربستان تلاش دارد علیه ایران جنگی روانی اجرا و خبرسازی کند. در خصوص نگاه عربستان به رژیم اشغاگر قدس یک نگاه دیگر است و تلاش دارد به صورت پنهان و آشکار رضایت این رژیم را جلب کند و برای ضربه زدن به ایران از رژیم اشغالگر قدس استفاده کند. این رفتار سعودی جدید نیست اما نهایتا با عکس‌العمل جهان اسلام‌ مواجه خواهد شد.

حرف‌های ترامپ عجیب و غریب است

قاسمی در خصوص ادعای ترامپ مبنی بر تغییر رفتار ایران در منطقه پس از خروج آمریکا از برجام‌گفت: ترامپ حرف‌های عجیب و غریب می‌زند، من نمی‌دارم منظور این صحبت‌ها چیست و مفهوم این سخنان غیرقابل‌درک است. ترامپ معمولا سخنانی می‌گوید که از سوی مقامات مطرح نمی‌شود. ایران مواضعش درباره تمامی مسائل کاملا روشن است، درباره تروریسم و غرب آسیا کاملاً مشخص است و چیزی تغییر نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.