یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فهم برخی از مدیران از مدیریت فقط دریافت حقوق نجومی است گفت:جمعیت جوان کشور فرصت است نه تهدید و مدیرانی که از این مسأله به عنوان تهدید یاد می‌کنند به جهت سوء مدیریتشان است که نتوانستند از این ظرفیت عظیم بهره ببرند.

فهم برخی مدیران از مدیریت فقط دریافت حقوق نجومی است

به گزارش قدس آنلاین، حمایت از تولید داخلی در گرو دغدغه و اهتمام سه قوه برای رسیدن به این هدف است.  در این مسیر قوه مقننه باید در تصویب قوانین در این راستا اهتمام بورزد و اهتمام قوه قضاییه برخورد با متخلفان و قاچاقچیان باشد و اهتمام قوه مجریه بایستی در بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت های بیشمار موجود کشور در راستای رونق تولیدات داخلی باشد در این زمینه با ابراهیم رزاقی،‌ استاد اقتصاد دانشگاه تهران،‌گفت و گو کردیم و راهکارهای حمایت از تولید کالای ایرانی برای اشتغال و توسعه پایدار را جویا شدیم:

وی با انتقاد از فروش نفت خام و واردات بنزین گفت: دولت باید به جای اینکه به فکر فروش خام فروشی باشد به فکر ایجاد صنایع و استفاده از انرژی در این راه باشد. مثلا تفاوت فروش نفت خام و تبدیل آن به صنایع پتروشیمی ۲۵۰ هزار شغل به ازای هر میلیون تن صادرات پتروشیمی است که ایجاد می‌شود.

رزاقی با اشاره به اینکه شیوه اخذ مالیات باید با سیاست اقتصادی همراه باشد گفت: در سیاستهای اقتصادی همانند همه جای دنیا باید اصل حمایت از تولید و تولیدکننده باشد.

این استاد دانشگاه افزود: در دنیا با اخذ مالیات سنگین از فعالیتهای اقتصادی غیر تولیدی سرمایه را به سمت تولید سوق می‌دهند نه اینکه با اخذ مالیات بخواهند کمر تولید کننده را در زیر مالیات سنگین خورد کنند.

وی با انتقاد از شیوه بدون سیاست اقتصادی درست اخذ مالیات در کشور گفت: سود برخی از فعالیتهای غیر تولیدی به ۲۰۰ درصد می‌رسد اما آنچنان مالیاتی از آنها دریافت نمی‌شود در حالی که با گرفتن مالیات بدون محاسبه دقیق از تولید کنندگان کمر آنها را شکسته‌اند.

رزاقی با تذکر نسبت به اینکه دولت باید تولیدکنندگان داخلی را کمک و حمایت کند گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد  که نسبت به تولید داخلی خود بی تفاوت باشد و همه کشورها از فرانسه و آلمان گرفته تا آمریکا و چین نسبت به تولید داخلی خود تعصب دارند و برای رشد آن یارانه به تولید کنندگان خود پرداخت می‌کنند.

وی با انتقاد از شیوه بانکها در پرداخت سود گفت: برای نابودی تولید یک کشور سود بانکی به شیوه فعلی کافی است که به دو شیوه مختلف به جنگ با تولید می آیند.

*وام بانکی برای تولید کننده و کار آفرین مناسب ورشکسته کردن آنها است تا کمک کننده بودن به آنها

رزاقی با تصریح به اینکه اولین ضربه ای که سود بانکی به تولید می زند جذب سرمایه گذاران در تولید کشور است گفت: وقتی سود بانکی ۲۰ درصد است که معاف از مالیات نیز است فرد برای سرمایه گذاری در تولید چه توجیه عقلی باید داشته باشد که هم سود کمتر دارد، هم مالیات باید بپردازد و هم تولید مشغله های خاص خود را دارد . بانکها نیز در تولید سرمایه گذاری قابل توجهی ندارند و سرمایه گذاری بانکها در تولید بیشتر شعار است تا واقعیت داشته باشد و وامهای کارآفرینی آنها با سودهای آنچنانی اش بیشتر مناسب برای ورشکست کردن کارآفرین و تولید کننده است تا بخواهد برای تولید و کار آفرینی راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه دومین ضربه سود بالای بانکی ایجاد تورم در جامعه است گفت:  وقتی جامعه ثبات اقتصادی نداشته باشد اولین گروهی که صدمه می بیند کارآفرین و تولید کننده  است.

این استاد دانشگاه با اشاره به جمله تاریخی حضرت امام که می فرمودند که ثروت اگر مشروع نیز باشد نباید انباشت شود و بایستی به سمت کارخانه سوق داده شود گفت: پیاده سازی این دغدغه حضرت امام وقتی میسر است که سیاست اقتصادی درستی اتخاذ شود و سپس دولتمردان آن را اجرایی کنند.

رزاقی با بیان اینکه رونق تولید در کشور احتیاج به دو فاکتور کوشش خستگی ناپذیر و نگاه عدم انباشت سرمایه و گردش آن در جامعه دارد گفت: برای اینکه  این دو مقوله در جامعه سرایت کند و در کشور اجرایی شود نیازمند مدیرانی با روحیه و مدیریت جهادی هستیم  که ابتدا به فکر انباشت سرمایه برای خود نباشند و پر تلاش باشند تا بتواند چنین مواردی را به جامعه ترزیق کنند و برای اجرایی سازی آن راه حل پیدا کنند.

* تصویب قوانین بر علیه تولید نتیجه اشرافی زندگی کردن برخی مسئولان

وی با تصریح به اینکه وقتی وزیری منزل شخصی اش هزار متر زیر بنا دارد نمی تواند دغدغه انتقال ثروت به بخش تولید را داشته باشد چرا که خود بزرگترین مانع انتقال سرمایه به تولید است گفت: این فرد نه حامی مالیات گرفتن از سرمایه‌های انباشت شده غیر تولیدی است و نه از راهکارهایی که این سرمایه را به تولید انتقال می‌دهد حمایت می‌کند و نتیجه آن تصویب قوانین مالیاتی و .. بر علیه تولید و تولید کننده می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.